صنایع دستی بخش مهمی از فرهنگ و هنر ایران را نشان می دهد و بسیاری از مردم جهان ایران را به دلیل هنرهای سنتی و صنایع دستی اصیل آن می شناسند و برای آن تلاش زیادی می کنند.
به گزارش برنا، صنعتی که بتواند ارزآوری داشته باشد و در رویدادهای مهم به نماینده خوبی برای فرهنگ و هنر کشور تبدیل شود و در صورت گذر از دوران رکود آن، به موفقیت های چشمگیری دست یابیم که آوازه صنایع دستی ایران را بیش از گذشته در جهان پیچیده شده است، اما هنوز به جایگاهی که شایسته آن بوده نرسیده است.
این روزها بسیاری از هنرمندان گلایه دارند که هنرهای اصیل و قدیمی ایرانی در حال فراموش شدن است و صنایع دستی مانند گذشته معتبر نیست.
وقتی کارهای دست ساز و مغایر با فرهنگ ایرانی را می بینم این صحبت برای من عینی تر می شود یکی از گالری های پایتخت آثاری دست ساز به شکل اندام جنسی مردانه و زنانه می بینم یکی در گالری های فروش صنایع دستی تهران به نمایش گذاشته شده است اما در صفحه اینستاگرام این فروشگاه از بقیه محصولات به جز تبلیغات لباس خبری نیست.
محصولات اصلی سفال و سرامیک با استفاده از لیوان، زیرسیگاری و گلدان است، اما فندک و مجسمه نیز وجود دارد.
چیدمان در فروشگاه بدون هیچ پوششی روی محصولات عادی است به طوری که اگر شخصی با فرزند خود به این فروشگاه مراجعه کند قطعا این محصولات در معرض دید کودک قرار می گیرند.
صرف نظر از اینکه چگونه این محصولات به این راحتی در معرض فروش قرار گرفته اند و نظارتی بر فروش آنها وجود ندارد، این سوال مطرح می شود که چرا برای جذب مشتری باید فرهنگ کشورهایی مانند مصر، یونان، رم را پذیرفت. و فروش بالا اندونزی، آمریکا، بالکان و حتی بوتان؟
آیا در فرهنگ باستانی ایران نمادهای اصیلی نداریم که به سراغ نمادهای فالیک برویم؟