اخبار روز

آغاز صدور چک الکترونیکی در این بانک ها/ جزئیات

به نقل از شمانیوز، با اعلام سخنگوی قانون چک، صدور چک الکترونیکی در 4 بانک رفاه، کشاورزی، رسالت و پاسارگاد آغاز شده است. پیش از این بانک های صادرات، تجارت و پارسیان این خدمات را به مشتریان ارائه می کردند.

نادر علیزاده سخنگوی قانون چک تاکید کرد: بانک مرکزی همه بانک ها را مجبور کرده است که چک های دیجیتال بین بانکی صادر شده توسط سایر بانک ها را در سامانه چک بپذیرند. بخشنامه های مربوطه نیز به بانک ها ابلاغ شده است.

از آبان ماه سال گذشته بانک های صادرات، تجارت و پارسیان با هدف جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، سرقت، کلاهبرداری و … اقدام به صدور چک الکترونیکی کردند.

به گفته سخنگوی قانون چک، در ماه‌های اخیر تعداد بانک‌های صادرکننده چک الکترونیکی افزایش یافته است. بر این اساس، صدور چک الکترونیکی در 4 بانک رفاه، کشاورزی ، رسالت و پاسارگاد آغاز شده است. پیش از این بانک های صادرات، تجارت و پارسیان این خدمات را به مشتریان ارائه می کردند.

بانک های آینده، قرض الحسنه مهر ایران، کسب و کار، ملت، سپه و گردشگری به زودی این خدمات را به مشتریان خود ارائه خواهند داد. به گفته سخنگوی قانون چک، در خصوص تست فنی محصول آزمایشی این بانک ها موفق بوده و اکنون منتظر تست های مربوط به امضای دیجیتال هستند.

چک الکترونیکی نوع جدیدی از چک است که از نظر کارایی و وصول‌پذیری سریع‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر از چک کاغذی است و کلیه قوانین چک کاغذی در مورد آن اعمال می‌شود و با امضای الکترونیکی تأیید می‌شود.

به همین منظور سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک دیجیتالی مطمئن و رفع خطرات احتمالی چک های کاغذی راه اندازی شده است که امکان مدیریت آنلاین و نظارت بر نقد وجه چک را برای شبکه بانک مرکزی فراهم می کند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سرعت بالا در ثبت و رسیدگی به چک الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، رفع نگرانی مردم از ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و از جمله مزایای چک الکترونیکی است.

چک الکترونیکی چیست؟

چک دیجیتال همان چک کاغذی را دارد و تمام مقررات چک کاغذی در مورد آن جاری است. در چک دیجیتالی، کاغذ از وجود چک حذف می شود و چک با امضای دیجیتال اعتبار می یابد.

از این حیث سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری امن بین بانک ها برای ارائه چک دیجیتال و رفع مشکلات چک های فیزیکی ایجاد شد و بانک ها با استفاده از خدمات ارائه شده توسط این سامانه می توانند خدمات چک دیجیتال را به مشتریان خود ارائه دهند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا