«صدای متحد ایران»؛ توصیه مشترک رهبر انقلاب به دولت و مجلس جدید/ آرام باشید مردم را عصبی نکنید

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مجلس دوازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که مراسم افتتاحیه آن تحت الشعاع جان باختن جانسوز ابراهیم رئیسی و همراهانش پس از سقوط بالگرد و برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت.

بر این اساس دیدار نمایندگان با رهبر انقلاب که هر ساله پس از اجلاس سالانه برگزار می شود به تعویق افتاد. همچنین علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره علت تاخیر این جلسه گفت: از همه لحاظ در ابتدای مجلس دو اتفاق مهم در حال رخ دادن است به مجلس که در روز اول مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. سپس پس از انتخاب رئیس مجلس که معمولاً در روز دوم مجلس برگزار می شود، نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری دیدار می کنند. در این مدت چند اتفاق رخ داد. از یک سو شاهد شهادت آیت الله رئیسی و یاران گرامی ایشان بودیم که کشور را در هاله ای از اندوه فرو برد. از سوی دیگر مشکلات دیگری نیز پس از آن به وجود آمد که منجر به تاخیر در برگزاری این نشست شد.

اما امروز نمایندگان با رهبری دیدار کردند، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب چهاردهم به عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این دیدار حضور داشت. اگر رهبری در بخشی از بیانات خود به شوخی رئیس جمهور منتخب را مورد خطاب قرار دادند گفتند من نمی دانم آقای رئیس جمهور قانوناً نماینده است یا نه ولی بالاخره حضور دارد.

توصیه مهم برای نمایندگان مجلس

رهبر انقلاب در این جلسه علاوه بر بیانات مهم، دولت چهاردهم را نیز ابلاغ کردند آنها داشتند؛ آنها همچنین توصیه ها و هشدارهایی را به مجلس دادند که بسیار مهم بود. وی جایگاه مجلس را بسیار مهم و ظریف توصیف کرد و گفت: مجلس برخلاف تصور عموم پرسشگر نیست، بلکه مانند هر نهاد تصمیم گیری و اقدام باید در پیشگاه خداوند و در پیشگاه خداوند پاسخگوی وظایف و عملکرد خود باشد. مردم.” مردم.”

وی افزود: البته ما سازوکاری برای پاسخگویی مجلس به مردم نداریم اما رضایت یا نارضایتی مردم را می توان از واکنش آنها به عملکرد مجلس دید.

رهبر انقلاب تأکید کردند: مردم در گذشته کار برخی مجالس را دوست داشتند. نبود و از این رو آنها از چشم مردم افتادند. بنابراین هر نماینده باید رفتار، گفتار، مواضع و عملکرد خود را با توجه به نیاز پاسخگویی تنظیم کند.

اغراق در ارائه طرح ممنوع!

ارائه و تدوین طرح ترافیک توسط بهارستانی ها یکی این یکی دیگر از محورهای مهم بیانیه های رهبری بود. وی با مشکل‌آمیز خواندن افراط در ارائه طرح گفت: قانون اساسی دست مجلس را برای ارائه طرح باز می‌گذارد، اما در این کار باید این طرح به حدی باشد که مشکلی ایجاد نشود یکی بارگذاری بیش از حد قانون و بسیاری از طرح ها برای بررسی در صف قرار می گیرند.

رهبری در هشداری درباره شرایط اضطراری که نیاز به قانون دارد، می‌فرمایند: گاهی دولت‌ها برای یک کار فوری در ارتباطات بین‌المللی یا مسائل اقتصادی و ساختمانی نیاز به قانون دارند و در چنین مواقعی راه آسان را در پیش می‌گیرند و قانون می‌گیرند. فقط در مواقع اضطراری مجوز داده می شود، اما بهتر است مجلس حتی در مواقع اضطراری هم به قانونگذاری سرعت ببخشد.»

توصیه های معنادار به تندروهای مجلس و هیئت نظارت بر نمایندگان

با این حال پس از پیروزی مسعود پزشکیان در جریان انتخابات، تندروها و مخالفان او چند روز سکوت کردند، اما در نهایت مسئولیت را بر عهده گرفتند. پزشکیان این سکوت شکسته شد و از هر سکوی استفاده کردند و به سمت ظریف رفتند پزشکیان و اطرافیانش و حتی صدای مردم سر به فلک کشید. در نماز جمعه اخیر تهران نیز شعارهای تندی علیه محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم سر دادند. وی در این زمینه به نمایندگان مجلس هشدار داد که در افکار عمومی شوک ایجاد نکنند.

وی با اشاره به لزوم شنیده شدن صدای یکپارچه همه ارگان های کشور در مسائل مهم، گفت: در مسائل مهم باید صدای یکپارچه کشور شنیده شود که دولت، مجلس و مسئولان مختلف باید صحبت کنند. کسانی که در دنیا جستجو کرده اند تا نشانه های تفاوت و دوگانگی را بیابند، ناامید خواهند شد. “صدایی باید شنیده شود.”

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حفظ اخلاق در مناظره‌های مجلس را ضروری دانستند و گفتند: مجلس باید کانون انتشار امواج مثبت و انتشار صلح و آرامش در افکار عمومی باشد و با پرهیز از تکرار اقدامات برخی نمایندگان در برخی از دوره های قبل از جمله تهمت و منفی گویی، ذهن مردم را متشنج نمی کند. رفتار و گفتار نمایندگان مجلس در خارج از مجلس و در فضای مجازی برای حفظ امنیت روانی مردم، اتحاد، اطمینان و تشویق ملت است.

در این میان رهبر انقلاب به نکته مهمی در خصوص هوشیاری مسئولان و سیاستمداران کشور افزودند: می‌دانیم که «ارتش سایبری دشمن مشترک همه ایرانیان» از پوشش دروغین رقبا و جناح‌های سیاسی کشورشان استفاده می‌کند. نمایندگان مذهبی و سیاسی گروه های پارلمانی. او برای عصبانیت و عصبانیت طرف مقابل توهین می کند و آنها را مجبور به پاسخگویی می کند. بنابراین نباید فکر کنید هر چه در فضای مجازی می بینید کار رقبای سیاسی شماست.»

وی همچنین در بخشی دیگر از بیانات خود گفت: برخی مواقع به دلیل تخلف یک نماینده از تمامی 290 نماینده زیر سوال می رود و کل مجلس از چشم مردم دور می شود که این امر نشان دهنده فلسفه تشکیل کمیته ای است. نظارت بر عملکرد نمایندگان برای پیشگیری از این موارد و در صورت بروز اقدام اصلاحی است. انتظارات این هیئت برآورده نشد.

ویژگی ها و معیارهای وزرا از منظر رهبری

همکاری مجلس با دولت، رای اعتماد فوری به کابینه پیشنهادی پزشکیان و ویژگی ها و معیارهای وزرا از دیگر نکات مهم در بیانات رهبری بود. وی با اشاره به حضور رئیس جمهور منتخب به عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این جلسه، گفت: همانطور که همواره از مجلس خواستار برخورد سازنده با دولت ها بوده ام، دستور و تاکید بر همکاری با دولت ها نیز داشته ام.

رهبر انقلاب موفق باشید پزشکیان آنان خواستار موفقیت همگان در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، بین المللی و غیره شدند و گفتند: همه باید رئیس جمهور منتخب را در انجام وظایف خود یاری کنیم و از صمیم قلب باور داشته باشیم که موفقیت او پیروزی همه ماست. “

وی تعیین هر چه سریعتر هیئت وزیران پس از انجام وظایف لازم را مفید و ضروری دانست و افزود: در این زمینه هم نمایندگان مجلس و هم رئیس جمهور منتخب و محترم مسئولیت بزرگی دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره ویژگی‌ها و ملاک‌های لازم برای وزیر اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید گفتند: باید کسی که امین، صادق، متدین و از ته دل به نظام جمهوری اسلامی معتقد است معرفی شود. . ایمان شاخص مهمی است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق یکی دیگر از شاخصه های مهم است و کسانی که به افق عبوس می نگرند و معتقدند کاری نمی توان کرد، نمی توان مسئولیت های مهم و تعیین کننده ای به آنها داد.

وی از دیگر معیارهای ضروری اعضای کابینه دولت چهاردهم، قانونگذاری، شهرت صداقت و پاکیزگی، نداشتن ترازنامه بد، نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی و کارآمدی را برشمرد و تاکید کرد: رئیس جمهور منتخب و مجلس باید به این معیارها احترام بگذارند زیرا مسئولیت مشترکی در انتخاب کارمندان کشور دارد.

بیانات مقام معظم رهبری در مورد لغو تحریم ها

لغو تحریم ها و توافق هسته ای نکات مهمی بود پزشکیان او اغلب در مناظره ها و بیانیه های ریاست جمهوری خود آن را مطرح کرده بود. سوالی که امروز رهبری در رابطه با ایشان مطرح کردند: «ما می‌توانیم تحریم‌ها را از راه شرافتمندانه برداریم و بعلاوه آن را خنثی کنیم، همانطور که بارها گفته‌ایم رفع تحریم‌ها دست ما نیست و شما باید انجام دهید». برنامه ای برای رفع آنها وجود دارد، اما خنثی سازی تحریم ها در دست ما و در حد توانمان است. همچنین خوب است که مقامات دولتی برخی از این راه ها را در پیش گرفته اند و پیامدهای خوبی نیز داشته است که مجلس نیز می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند. “

وی ظرفیت مهم مجلس در حوزه مسائل بین الملل و سیاست خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: مجلس وزنه سنگینی است که دولت های دنیا در تعاملات خود از آن استفاده می کنند، مثلاً از مخالفان مجلس استفاده می کنند یا قوانینی که به عنوان پوششی برای دفاع یا توجیه موضع آنها تصویب شده است.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه مجلس می تواند دست دولت را در امور خارجی پر کند، افزودند: از جمله اقدامات خوب و موثر مجلس در حوزه سیاست خارجی، قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم است. البته عده ای به این قانون اعتراض و انتقاد کردند که کاملاً بی ربط است و تصویب این قانون کاملاً کار درستی بود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، استفاده دولت‌ها از حمایت‌های مجلس را یک رویه جهانی خواندند و افزودند: یکی از نمونه‌های آن، قانون تحریم‌های جامع آمریکا علیه جمهوری اسلامی موسوم به «سیصدا» است که در دوره آدام، رئیس‌جمهور دموکرات وقت، به تصویب مجلس آمریکا رسید. دورو شجاع و البته باهوش تر از مقامات ما بود. او با وجود اینکه ادعا می کرد با ایران کار می کند و می کند و نمی توانست آن را امضا کند امضا کرد.

27215

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما