اخبار روز سینما

صحبت های وزیر ارشاد در مورد کسب و کارهای فرهنگی! / وظیفه ما ایجاد رونق و نشاط در حوزه فرهنگ است!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی اعلام کرد که مخالفتی با گشترش مشاغل فرهنگی ندارد اما باید ممیزی ها با نظارت بیشتری تشخیص داده شود تا فرزندانمان در محیطی درست رشد کنند. در ادامه صحبت های وزیر را می‌خوانید.

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من اصلا مخالف گسترش کسب و کارهای فرهنگی نیستم و موظف به این کار هستیم.

محمد مهدی اسماعیلی درباره اینکه چگونه شما به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهیه کنندگان حوزه نمایش خانگی این اطمینان را می دهید که همچون گذشته و قبل از تصویب مقام معظم رهبری همچنان مخاطبان خود را برای محصولات خود خواهند داشت. شورای انقلاب فرهنگی به دلیل اینکه نگران ممیزی صدا و سیما هستند و دیگر نباید آن رونق تولیدی که در شبکه تلویزیونی خانگی ایجاد شد را داشته باشیم، گفت: آقای رئیس جمهور بعد از سروصداهایی که ایجاد شد. دستور ویژه ای به بنده دادند و مجدداً تاکید کردند که در تدوین این بخشنامه که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه می شود، حتماً دغدغه های مردم در این امر را در نظر بگیرید و این تاکید ویژه شماست و من نیز این را دنبال می کنم.

اعضای کارگروه جدید نظارتی در حوزه شبکه های تلویزیونی خانگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کارگروهی برای آئین نامه جدید در این زمینه با حضور یک گروه قوی و بسیار برجسته تشکیل می شود که اعضای آن وزیر ارشاد، رئیس سازمان صدا و سیما هستند. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان سران قوا در شورای عالی انقلاب حضور دارند و تا بررسی جزئیات مدیریت و مقررات و اخذ تصویب آن از شورای عالی 3 ماه فرصت دارند.

وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور به عنوان وزارت فرهنگ و به عنوان مسئول حوزه فرهنگ در دولت به من دستور دادند که همه دغدغه های تجار را در این زمینه دریافت کنم، با آنها جلسه داشته باشم، حرف های آنها را بشنوم. با کلمات و بر اساس یک جمع بندی، برای ایجاد بیشترین فضا برای تقویت حوزه فرهنگ و هنر و رفع دغدغه ها تصمیم بگیریم.

من به هیچ وجه مخالف گسترش مشاغل فرهنگی نیستم.

ما مخالف این هستیم که فرزندان و خانواده هایمان بر اساس ناآگاهی و فقدان قانون تهدید شوند

اسماعیلی با بیان اینکه مخالف گسترش مشاغل فرهنگی نیستم و موظف به این کار هستیم، اظهار داشت: به دلیل ناآگاهی و نبود قانون با اقداماتی که فرزندان و خانواده ما را تهدید می کند مخالفیم. قرار گرفتن گاهی اوقات ما نمی توانیم به راحتی این شبکه ها را در اختیار خانواده ها قرار دهیم. همانطور که می بینیم حداقل ممیزی ها انجام نشده است. من در همان جلسه اشاره کردم و گفتم ما هیئت نظارت بر اکران را داریم که شما به فیلمی که قرار است در سینماها اکران شود با جزئیات نگاه می کنید اما در یک مقطع برای مدت کوتاهی چند هزار نسخه ارائه می شود که حداقل بر آن نظارت نمی شود. باید نظارت وجود داشته باشد و نظارت قانونی اعمال شود تا بتوانیم این محتوا را به راحتی در اختیار فرزندان خود قرار دهیم.

وزیر ارشاد یادآور شد: 25 میلیون ایرانی در فصل بهار در برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور شرکت کردند که چند برابر بهارهای گذشته ما بود. تنها هفت و نیم میلیون نفر در فصل بهار فیلم بلیت خریدند. یک میلیون بلیت اجرای تئاتر فروخته شده، یک میلیون بلیت تئاتر فروخته شده است، این قطعا به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک می کند و من به عنوان رئیس فرهنگ و هنر در دولت موظف هستم نشاط و رونق فرهنگی شرکت ها در چارچوب حمایت از استانداردها و مقررات را تضمین کنم.

آنچه در مورد کاهش مخاطب تلویزیون می گویم ربطی به بحث های سیاسی امروز و دیروز ندارد.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری که به نقل از وی مبنی بر اینکه رادیو بیننده کم دارد و مخاطبش کم است، گفت: در یک همایش علمی که توسط دفتر تحقیقات رسانه برگزار شد، چالش رسانه های سنتی را مطرح کردم. در مورد فناوری های جدید اشاره کردم که اکنون فناوری های جدید وارد شده و بخش مهمی از مخاطبان به سمت شبکه های اجتماعی رفته اند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال به روزنامه هایی که ما مسئول آن هستیم اشاره کردم که زمانی در تهران و ایران روزنامه ای با 600 هزار شماره داشتیم که 200 تا 300 صفحه آگهی داشت، اما امروز اکثر روزنامه های ما دو هزار شماره دارند. به 3000 یعنی انتقال و مهاجرت مخاطب صورت گرفته است، در صدا و سیما هم طبیعی است و این ربطی به بحث های سیاسی امروز و دیروز ندارد و یک روند طبیعی در سراسر جهان است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروزه هر فرد یک گوشی همراه خود دارد و 4 تا 5 ساعت با این گوشی سپری می کند. . آنچه مطرح شد سوء استفاده سیاسی از این حرف ها بود، من آن موضوع را در جایگاه خودش گفتم.

هوش مصنوعی می تواند به ما در انجام کارهای حسابرسی با استفاده از فناوری های جدید کمک کند

وی ادامه داد: آن جلسه فراخوانی بود به نخبگان ارتباطات و رسانه که به ما به عنوان رگولاتور و مجری حاکمیت کشور کمک کنند که چگونه فناوری جدید را با الزامات حاکمیتی خود منطبق کنیم. حالا ببینید، آنها 2 جمله یک حرفی مانند این می سازند. مثلا می گفتند فلانی گفته چه کنیم این همه فیلم در حال تولید است؟ صدا و سیما در همین برنامه استارت آپی برای بیش از 370 تا 380 پرونده در همین مدت مجوز صادر کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بسیاری از نرم افزارهای مورد استفاده برای کارهای ترافیکی و تاکسی رانی می توانند فیلم بارگذاری کنند. بسیاری از نرم افزارهای انتقال پول نیز می توانند شامل فیلم باشند. حساب می کنیم 20 تا 30 هزار فیلم خارجی آورده اند، بلافاصله زیرنویس می گذارند و اصلا ممیزی لازم را ندارند و مشکلات جدی دارد اما آپلود می شود. بعد از 2-3 هفته به صورت دوبله و صداگذاری کردند و این مشکلاتی ایجاد کرده و ما آن را به عنوان آسیب مطرح کرده ایم. از قضا، امروز آنجا گفتم که هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم با استفاده از فناوری های جدید ممیزی ها را تشخیص دهیم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا