اخبار روز

صحبت‌های هادی ولی پور در مراسم رونمایی از کتاب مقدس‌ترین تراژدی اسلام! + جزئیات

هادی ولی پور قره قیه پژوهشگر تاریخ شناس در مراسم رونمایی از کتاب مقدس‌ترین تراژدی اسلام از مطالعات سه ساله خود پیرامون  آئین نمایشی کارناوالی شاخسی شاه حسین گویی گفت.

به گزارش پی ام آپ از تبریز، هادی ولی پور قره قیه نویسنده کتاب پژوهشی «مقدس‌ترین تراژدی اسلام» در مراسم رونمایی از این کتاب اظهار کرد: حوزه مطالعاتی و پژوهشی انجام شده در این کتاب، انسان شناسی نمایشی با محوریت مذهب شاخصی تبریز بوده است.

وی با بیان اینکه اثر حاضر پس از سه سال تحقیق میدانی در مورد آئین شاخسی (شاه حسین گویان) تبریز تهیه و منتشر شده است، گفت:

در این کتاب نگاهی به ریخت نگاری آئین نمایشی کارناوالی شاخسی شاه حسین گویی تبریز انداخته ایم.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه این پژوهش درباره پژوهش به دنبال ریشه شناسی و تاریخ آئین شاخسی نبود، یادآور شد: سعی کردیم با ریخت شناسی آیینی مهارت های اجرای نمایش های آیینی در مراسم شاخسی را معرفی کنیم.

صحبت‌های هادی ولی پور در مراسم رونمایی از کتاب مقدس‌ترین تراژدی اسلام! + جزئیات

ولی پور با بیان اینکه پژوهشگران معتقدند آیین های فرعی مختلفی در اطراف تعزیه به وجود آمده است، تصریح کرد: شاخسی زمینه ساز تداوم تعزیه ایرانی است و در این پژوهش سعی کردیم ویژگی های این کارناوال تعزیه مخصوص تبریز و آذربایجان را بررسی کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز بر لزوم پژوهش و تولید آثار جدید مبتنی بر فرهنگ و شعائر دینی تاکید کرد.

سید محمد حسین بلاغی با اشاره به اینکه در عرصه نمایشنامه کمبود شدید نمایشنامه های خوب وجود دارد، گفت: در حوزه نمایشنامه نویسی که نقش پررنگ تری در نمایش های مذهبی دارد، با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی هنر تعزیه را یکی از ژانرهای اصلی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: این هنر به دلیل قدمت و اصالتی که دارد منشأ فرهنگ عامه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اقدامات اجتماعی در طول تاریخ را تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه دانست و گفت: عاشورا بیشترین تأثیر را در زندگی مردم آزادیخواه جهان داشته است و خوشحالیم که هنر تعزیه نیز واقعه عاشورا را الگو قرار داد.

صحبت‌های هادی ولی پور در مراسم رونمایی از کتاب مقدس‌ترین تراژدی اسلام! + جزئیات

بلاغی نقش مراکز علمی و دانشگاهی در تولید آثار پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر را غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود: هنر باید به عنوان پایه ای برای نسل های آینده آموزش داده شود و در این میان دانشگاه نبی اکرم (ص) نیز مورد توجه قرار گیرد. ما در این زمینه موفق بوده ایم.

گفتنی است مراسم رونمایی از کتاب پژوهشی تراژدی مقدس اسلام (انسان شناسی نمایش) نوشته هادی ولی پور قره قیه و نرجس ابراهیمی غانمی و نمایشنامه جنگ و صلح به نویسندگی اصلی مهدی علیپور و حمایت مالی دانشگاه مؤسسه نبی اکرم (ص) در خانه فرهنگ تبریز انجام شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا