اخبار روز

صحبت‌های مجیدرضا حریری درباره وضعیت ارز! / کنترل نوسان قیمت دلار در 4 ماه گذشته!

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در صحبت های خود اعلام کرد که اگر سیاست های درست بانک مرکزی نبود قیمت دلار اکنون باید به 100 تا 120 هزار تومان می رسید. در ادامه صحبت های او را بیشتر بررسی می کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: بانک مرکزی با روش‌های مدیریتی مناسب توانست آشفته بازار ارز را کنترل کند و افزایش و کاهش قیمت‌ها را مهار کند.

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، مجیدرضا حریری به تشریح دارایی های ارزی ایران در خارج از کشور پرداخت و توضیح داد: بخشی از دارایی ها شامل ذخایر ارزی بانک مرکزی و بخشی دیگر وجوه حاصل از فروش نفت، گاز یا سایر فروش های کشور به عنوان مثال کره جنوبی است، که تاکنون جمع آوری نشده است.

وی ادامه داد: پول های پس انداز شده در چین جزء ذخایر ارزی بانک مرکزی است و قابل خرج مجدد نیست.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: همزمان با شروع تحریم ها در سال 1387، نزدیک به 22 میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی که به عنوان امنیت پول ملی در بانک های خارجی ذخیره شده بود، به چین واریز شد تا از از بازی‌های سیاسی کشورهای پر خطر در امان بماند.

حریری خاطرنشان کرد: از 23 میلیارد دلار صرفه جویی در خارج از کشور حدود 6 میلیارد دلار از کره جنوبی جمع آوری شده و مقدمات جمع آوری در حال تکمیل است و تا چند روز آینده مقدمات واگذاری 10 میلیارد دلار دیگر نیز فراهم می شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه این اعداد در اقتصاد کنونی کشورمان اعداد بسیار مهمی به حساب می آیند، ادامه داد:  بانک مرکزی به عنوان فرمانده بازار ارز، زمانی می تواند اعمال فرماندهی کند که در بازار دخالت های به موقع برای تنظیم بازار ارز داشته باشد که مستلزم در دسترس بودن منابع ارزی است تا بازار را متعادل نگه دارد.

وی افزود: این منابع از جمله این 6 میلیارد یورو در صورت قرار گرفتن در اختیار بانک مرکزی به مدیریت مناسب تری برای تعیین قیمت بهینه ارز اجازه می دهد.

حریری در گفت و گو با یک برنامه رادیویی با بیان اینکه در بازار ارز به نقطه با ثبات تری رسیده ایم، گفت: نزدیک به چهار ماه است که قیمت ارز بین 48 تا 50 هزار تومان در نوسان است و با توجه به پیش بینی هایی که دانه درشت های بازار ارز می کردند، امسال باید نرخ 100 یا 120 هزار تومانی می دیدیم، اما با موفقیت هایی که در بازار نفت داشتیم و سیستمی که بانک مرکزی ایجاد کرده است و روش مدیریت آن، بازار ارز دیگر یک بازار بی ثبات نیست.

وی در ادامه گفت: زمانی که ترامپ اجازه داد شش ماه نفت از ایران خریداری شود ما از کره جنوبی طلبکار شدیم و این مبلغ برابر با شش ماه فروش نفت بود. بعضی کشورها جنس هم نمی فروشند چون تحریم هستیم. پس پول هم قابل انتقال نیست. در عراق هم همین مساله را داریم و در ژاپن هم بخش کمی مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان تصریح کرد: منطق ایجاب می کند که اجازه دهیم بانک مرکزی سیاست های خود را اجرا کند و از سفته بازی خودداری کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا