صبحانه چه بخوریم؟/ مهمترین غذای صبحانه

گلبن سهراب برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما گفت: اگرچه مصرف نوشیدنی ها و غذاهای شیرین در وعده صبحانه از انتخاب های مردمی است، اما مصرف زیاد این غذاها در وعده صبحانه می تواند سلامت جسمی و روحی افراد را با مشکل مواجه کند.

وی ادامه داد: با مصرف زیاد نوشیدنی ها یا غذاهای شیرین مانند مربا و عسل، ترشح انسولین در خون به شدت افزایش می یابد و به دنبال آن قند خون سریع افت می کند که باعث افزایش اشتها و گرسنگی می شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین در وعده صبحانه می تواند منجر به تغییرات خلقی منفی و اختلال در تمرکز در طول روز شود. بنابراین با جایگزینی تخم مرغ یا پنیر به جای کربوهیدرات های پیچیده مانند نان غلات کامل به جای غذاهای شیرین، می توانید از افت ناگهانی قند خون در طول روز جلوگیری کنید.

وی با تاکید بر اینکه با وجود اینکه اثرات منفی مصرف غذاهای شیرین در وعده صبحانه ثابت شده است، پزشکان هرگز حذف این نوع غذاها را به طور کامل توصیه نمی کنند، افزود: مطالعات علمی نشان می دهد که افراد می توانند 10 درصد انرژی روزانه خود را از غذاهای شیرین دریافت کنند.

سهراب افزود: اگرچه مصرف غذاهای شیرین با ترشح سروتونین در مغز و احساس آرامش در فرد همراه است، اما توصیه کرد که مصرف طولانی مدت این گونه مواد یکی از عوامل افسردگی در افراد است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که چه غذاهایی یک صبحانه کامل و سالم را تشکیل می دهد، گفت: اولین غذای مهم پروتئین است، یکی از بهترین منابع آن تخم مرغ است، غذای مهم بعدی فیبر است.

گلبن توصیه کرد: سبزیجات باید در یک صبحانه سالم حضور پر رنگی داشته باشند.

وی همچنین از نان فیبری به عنوان بهترین نوع نان یاد کرد و خاطرنشان کرد: در رژیم غذایی سالم باید روزانه 4 واحد میوه (هر واحد 100 گرم) مصرف شود تا مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن تامین شود. وی افزود: کره بادام زمینی به دلیل نداشتن مقادیر زیادی نمک و اسیدهای چرب مهم، جایگزین بسیار مناسبی برای پنیر در وعده صبحانه به ویژه در صورت مصرف با نان سبوس دار محسوب می شود.

گلبن درباره اثربخشی و ایمنی رژیم های غذایی مدرن افزود: به دلیل حمایت از مقالات علمی در مورد این رژیم ها، استفاده از این روش ها در جامعه افزایش یافته است. یکی از این نوع رژیم ها رژیم 16 ساعته است که فرد را ملزم می کند در این 16 ساعت فقط غذای مایع و بدون کالری مصرف کند.

سهراب ادامه داد: برخی از مصرف کنندگان اصلی این رژیم ها بیماران سرطانی هستند که تحت شیمی درمانی هستند و می خواهند اثرات مثبت بیشتری از درمان خود ببینند و حتی افرادی که در کاهش وزن دچار مشکل شده اند و قادر به کاهش وزن نیستند.

این متخصص تغذیه افزود: این گونه رژیم ها ماهیتی موقتی دارند و نمی توان از آنها به عنوان سبک زندگی استفاده کرد.

سهراب گفت: روش های جدید روزه داری به طور کلی برای کودکان و نوجوانان در سنین رشد و دیابتی ها توصیه نمی شود.

به خواندن ادامه دهید:

مولتی ویتامین بهتر است یا مصرف هر ویتامین به صورت جداگانه؟

۲۳۳۲۳۶

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *