محمد حسن نجمی ؛ از زمان فعالیت های اولیه ریاست جمهوری تابستان گذشته ، سیاست های ایران به کلمات کلیدی اضافه شده است. با پیروزی مسعود پوشکیان و شکست او در برابر سعید جلییلی در دور دوم ، وی کلمه “اجماع” را برای دولت خود انتخاب کرد. با این حال ، هیچ تعریف روشنی برای کلمه “اجماع” وجود ندارد.
برخی برای استفاده پزشکیان این کلمه بسیار مهم است ؛ منتقدین بر این باورند که “اجماع” مخالفان را قادر می سازد تا هنگام کار علیه دولت ، با دست باز وارد دولت شوند. منتقدین می گویند اجرای چنین مؤمن در پایگاه رأی دهی پزشکیان خیلی صدمه خواهد دید.
سید رزا صالبی امیری وزیر میراث فرهنگی در طی مصاحبه در خبرنامه آنلاین Cafe News او در مورد “اجماع” صحبت کرد. او معتقد است که اجماع یک گفتمان است ، نه یک شعار. البته ، صالبی امیری در مصاحبه نتوانست کاملاً به انتقاد از شعار “اجماع” واکنش نشان دهد و کابینه چهاردهم قول مصاحبه گسترده ای درباره “اجماع” آژانس خبری آنلاین داد.
پس از این مصاحبه کوتاه درباره “Waqi” با سید رضا صالفی امیری ، وزیر میراث فرهنگی دولت چهاردهمین و فعال انتخابات انتخابات مسعود ، پزشکیان بخوانید:
**********
*آقای. من از سخنان او وام می گیرم که شما گفتید که سرمایه گذاران و سرمایه گذاری برای ایران مورد نیاز است. این سرمایه گذار و این سرمایه گذاری از نظر سیاست سیاست داخلی و خارجی به فضای سیاسی و بی نظیر جذب نمی شود. این راه حلی است که آقای پزشکیان او می گوید ، به عنوان یک اجماع ، می تواند این امر را رهبری کند و این صلح سیاسی را به وجود آورد. آیا فکر می کنید این شعار می تواند برای سرمایه گذاری های خارجی و داخلی مفید باشد و به ورود به سرمایه گذاری های ملی و خارجی کمک می کند؟ چند روز پیش دیدیم که تعدادی از سرمایه گذاران در کشورهای خلیج فارس ایران را ترک کردند.
اول از همه ، ما باید تعریف روشنی از اجماع اجماع داشته باشیم. اکنون همه نگرش خود را نسبت به مفهوم اجماع تفسیری دارند. ما باید به این واقعیت برگردیم که دکتر پزشکیان چه چیزی و چه چیزی از اجماع اجماع دارید؟ ما باید به کسی برگردیم که این کلمه و این مفهوم را برای گفتمان او انتخاب می کند.
فکر کردن به خرد می تواند به یک گفتمان تبدیل شود
*آیا این کلمه را به عنوان یک گفتمان یا شعار می دانید؟
من معتقدم که ایده اجماع می تواند به یک گفتمان تبدیل شود. نزول و تاریخ دارد و امروز نیست. این از دیدگاه آقای چیست پزشکیان در بحث در مورد اجماع ، تنش های سیاسی در ایران ما را از توسعه توسعه خارج کرده یا جنبش ایران را پس از انقلاب کند کرد. ما دو دوره گفتمان داشتیم و اکنون وارد دوره ششم شده ایم. در تئوری اجماع ، پیش نیازهای مختلفی وجود دارد و این اجماع ذهنی و بعداً اجماع عینی همه بازیگران در مناطق سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی.
برخلاف تحلیل ذهنی ، این اجماع اجباری نیست ، اما این اجماع مفهوم توافق بین همه بازیگران برای فراتر از حاشیه ها و حرکت در متن است. متن توسعه یک ملت برای پاک کردن افق ها و واکنش به الزامات و معیشت مردم ، سعادت ، امنیت ، بهداشت ، مسکن و آموزش مردم است. متن احساس هویت و غرور ملی است.
بنابراین اجماع ، اجماع ذهنی و بعداً هدف این است که همه نمایندگان در سطح سیستم سیاسی در ایالت و همه بازیگران موافقت می کنند که از حاشیه ها عبور کنند و در متن حرکت کنند. ما موافقت می کنیم که از حاشیه ها عبور کنیم و به خواسته های مردم واکنش نشان دهیم. این تصور من از ذهنیت آقای است پزشکیان با موضوع اجماع به نظر من ، این تفسیرهای متضاد در زمینه ساختار سیاسی یا احزاب یا جریان های سیاسی ناآرامی ایجاد کرده اند. ما باید شفاف باشیم و عرض ، طول ، مؤلفه ها و ابعاد اجماع را ترسیم کنیم.
رئیس جمهور می گوید مردم از درگیری های سیاسی و افسرده رنج می برند
دکتری زریف ، معاون رئیس جمهور محترم رئیس جمهور استراتژیک ، گام های خوبی برداشت. اولین کنفرانس ملی از طریق WAQQ اخیراً برگزار شد. خلاصه درک من از مکالمات با دکتر دکتری پزشکیان من این را داشتم که تا زمانی که اجماع و اجماع وجود داشته باشد ، نمی توان در برابر مشکلات مردم واکنش نشان داد. او معتقد است که واکنش به خواسته های مردم شامل زندگی ، خوب ، بهداشت ، آموزش و امنیت است و مردم از درگیری های سیاسی تغذیه می شوند. بنابراین ، او معتقد است که ما به عنوان یک دولت باید از تمام قدرت و انرژی خود در توافق و اجماع استفاده کنیم که می تواند قطار توسعه را در زیر حرکت دهد. در غیر این صورت هیچ پیشرفتی در فضای بحث برانگیز وجود ندارد.
اجماع دارای چندین سطح است. یک سطح ملی است و ابعاد مختلفی دارد. همچنین یک سطح منطقه ای و بین المللی وجود دارد که من در سفر به تاجیکستان دیدم. پزشکیان او توانست با رئیس جمهور تاجیک به یک زبان مشترک برسد. بین دو کشور اجماع وجود داشت ، اما هیچ اجماعی بین دولت ها وجود نداشت. همین الگوی اجماع را می توان در عربستان سعودی و آذربایجان و خلیج فارس و همچنین در ترکیه ، پاکستان و همسایگان و در سطح بعدی با کشورهای بزرگ منطقه و حتی در اروپا شکل داد. این بدان معنی است که همه بازیگران منطقه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و امنیتی برای هدف مشترک در یک کشور مشترک می پذیرند.
آفت متعالی رادیکالیسم است
*با همان اجماع و با همان تعریفی که می گویید ، تعدادی از نیروها وجود دارند که قدرت زیادی دارند. آنها می گویند که اجماع همان چیزی است که ما می گوییم ، و اگر اینگونه نباشد ، اجماع وجود ندارد. بنابراین شما باید نظر ما را آغاز کنید. از طرف دیگر ، نهاد اجتماعی ، آقای به آقای پزشکیان رأی ، برعکس همان چیزی است که این نیروها می خواهند. در تعدادی از موضوعات مانند عفاف ، حجاب و چربی و فیلتر ، این نیروها با اراده افرادی که نماینده دولت هستند قابل تشخیص است. در این مورد چگونه خواهد بود؟
بگذارید به وضوح به شما بگویم. آفت اجماع رادیکالیسم است. بعضی اوقات آنها می بینند که نیروهای رادیکال در عرصه ملی موافقت می کنند که قانون اجماع را مختل کنند. آنها به روشی که دنبال می شوند ، به منافع ملی فکر نمی کنند ، بلکه به منافع خودشان و گروه و روشنفکرانشان هستند. این قطعاً آفت از اجماع است و ما باید آن را باور کنیم. با این حال ، سؤال این است که آیا باید استراتژی رویارویی یا استراتژی انعطاف پذیری ، عقلانیت و گفتگو را انتخاب کنیم؟ من فکر می کنم رادیکالیسم آفت بزرگ اجماع است ، گفتگو نیروی محرک این اجماع است.
ما باید برای همه نیروهای سیاسی درون سیستم سیاسی صحبت کنیم. این یک واقعیت غیرقابل انکار است. نقطه شروع اجماع جمعی گفتگو است.
شکاف قومی در ایران قابل توجه بود. قومیت اکنون در ایران نسبتاً نسبتاً شکل گرفته است
*اما پذیرش نظر این طیف مشکل دیگری است. به عنوان عقب نشینی شناخته می شود.
سوال شما در مورد آسیب شناسی اجماع است. من فقط یک جمله گفتم. رادیکالیسم آفات اجماع است و گفتگو علت ارتقاء و توسعه اجماع است. این بحث نیاز به مکالمه دیگری دارد تا بتوانیم در مورد اجماع و آسیب شناسی راه حل ها برای گسترش اجماع در ضرب جامعه صحبت کنیم. درجه ای از اجماع قومی است. من تأکید می کنم که آقای پزشکیان این فقط یک اجماع نیست بلکه ایمان او است. من این را با دانش می گویم.
اجماع قومی اکنون در ایران نسبتاً نسبتاً نسبتاً شکل گرفته است. شکاف قومی در ایران قابل توجه بود. جامعه بزرگ کرد ، نجیب ترین مردم ایران ، این احساس را داشتند که جایی در قدرت ندارد. فرماندار و معاون رئیس جمهور کرد انتخاب شدند. جامعه بزرگ بلوتشی ما ، که حدود 5000 سال در این کشور بوده است ، معتقد بود که آنها هیچ قدرتی در هرم ندارند. فرماندار بلوتچی انتخاب شد. تاکنون به سیستان و بلوتچستان سفر کرده ام و رضایت نخبگان سیاسی را برآورده کرده ام ، که نشان دهنده قدرت سیاسی وی در حوزه قدرت سیاسی وی است.
یک سطح شکاف خاص جنسیتی بود که زنان داشتند ، جایی در قدرت نبودند. امروز این شکاف با انتخاب تعداد زیادی از زنان در مشاغل مدیریتی محو می شود. بنابراین من معتقدم که اجماع در این دوره شش ماه به عملکرد خوب رسیده است.
نظریه اجماع کپی نیست که یک شبه واکنش نشان می دهد
*به نظر شما ، آیا می توان آنها را بدست آورد؟
قومیت سرمایه کوچکی نیست. اجماع سیاسی در سطح نسبی نه به همان اندازه کامل ، بلکه در سطح قابل قبولی شکل گرفت. مؤلفه های سیستم سیاسی با تمایلات مختلف اکنون معتقدند که هیچ راه دیگری برای مدیریت کشور وجود ندارد. من فکر می کنم که رهبران نیروها در مورد حل و تصمیم گیری و عمل به مشکل کشور فکر می کنند. این یک اجماع است. همان فیلتر که می بینید اراده دولت بود ، اما توافق بین مجلس و قوه قضاییه نیز وجود داشت.
*اما آنچه مردم می خواستند کامل نبود.
بله ما باید اعتقاد داشته باشیم که نظریه اجماع کپی نیست که یک شبه واکنش نشان می دهد. وجدان یک فرآیند است ، نه پروژه ای که هر چهار دهه به پروژه های چهار یا سه ساله کشور واکنش نشان می دهد. اراده اجماع ، هنگامی که از امروز شروع می شود ، در یک فرآیند طولانی اتفاق می افتد. با این حال ، ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا دولت و سیستم سیاسی در راه اجماع هستند. آقا پزشکیان من می خواهم تأکید کنم که آقای آجی ، رئیس جمهور محترم قوه قضاییه ، و آقای غالیباف ، که سخنگوی محترم برای ماجلیس بود ، به همان اندازه فیلتر می شدند. این به معنای اجماع است.
تأیید به معنای ایجاد یک ذهنیت ایده آل و سپس نگاه کردن به آن نیست. اعتماد به این معنی است که در صحنه یک اجماع نسبی در کشور وجود داشته است. دو سطح وجود دارد. یک سطح ایده آل که یک سطح متعالی و یک سطح عینی است. آنچه من صحبت می کنم عینی است. آیا شکاف قومی در ایران کمتر است یا خیر؟ آیا شکاف خاص جنسیتی کمتر است یا نه؟ آیا مردم زبان مشترک ، همدلی و همگرایی با دولت دارند؟ این همان اجماع است. رئیس جمهور امروز سعی می کند به زبان مردم صحبت کند. آیا این نمادی از اجماع در سطح منطقه ای نیست و آیا دوباره در حال ایجاد روابط با عربستان سعودی ، تاجیکستان و کشورهای همسایه است؟
۲۷۲۹