اخبار روز

صادرات جت های جنگنده روسی کاهش یافته است / اما چرا؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بر اساس گزارش روزیاتو، روسیه صنعت هوانوردی نظامی بزرگی را از شوروی به ارث برد و حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز به این کار ادامه داد. یکی این یکی از دو بزرگترین صادرکننده هواپیماهای جنگنده بود. هواپیمای جنگنده برتر روسیه، خانواده سوخو سو-27 فلانکر (شامل نسخه های سوخو-30، سو-34 و سو-35) است. در حالی که تحریم ها نقش زیادی در کاهش تولید هواپیماهای روسیه ایفا کرده است، اما تنها بخشی از داستان کاهش صادرات هواپیماهای جنگنده روسیه است.

یک طوفان کامل

در سال های اخیر، صادرات جت روسیه کاهش یافته است. در حالی که جنگ در اوکراین و تحریم های غرب بدون شک وضعیت روسیه را در این زمینه بدتر کرده است، اما همه چیز قبل از سال 2022 آغاز شده است.

در سال های اخیر تقریباً هیچ سفارش هواپیمای جنگنده جدیدی برای جت های جنگنده روسی وجود نداشته است. روی کاغذ برخی از کشورها مانند هند جت های روسی خریده اند. با این حال، اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، خواهید دید که این هواپیماهای روسی تحت لیسانس ساخته شده اند و طبق قراردادی قدیمی در هند ساخته شده اند. میانمار در سال 2023 تعدادی Su-30 دریافت کرد، اما اینها نیز در راستای تحقق یک سفارش قدیمی از سال 2018 بود. برخی کشورها نیز در سال های اخیر سفارشات خود را برای جت های روسی لغو کرده اند.

روسیه در زمینه صادرات جت های جنگنده خود با طوفانی بزرگ مواجه است. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • تحریم های آمریکا بر صادرات دفاعی روسیه قبل از سال 2022
  • تحریم های غرب پس از حمله به اوکراین در سال 2022
  • بلوغ هواپیماهای جنگنده بومی در چین و هند
  • آسیب بالقوه به هواپیماهای جنگنده روسی به دلیل عملکرد ضعیف در اوکراین
  • کمبود جنگنده های نسل جدید
  • روسیه احتمالاً نیازهای تولیدی خود در زمان جنگ را در اولویت قرار خواهد داد

روسیه سال هاست که می تواند Su-27 Flanker را ارتقا دهد و آن را به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای غربی (مانند F-16) معرفی کند. با این حال، یک هواپیما را فقط می توان چندین بار ارتقا داد، قبل از اینکه جذابیت خود را از دست بدهد. در این دوره، ایالات متحده جنگنده کاملاً جدید نسل پنجم F-35 را برای صادرات توسعه داد (و همچنین F-16 محبوب را ارتقا داد). روسیه از این موضوع آگاه است و در تلاش برای توسعه هواپیماهای جایگزین است. با این حال، Su-57 Felon در بهترین حالت یک هواپیمای مسافربری مبهم است (و هند از پروژه مشترک خود خارج شده است)، در حالی که Su-75 “Checkmate” بیشتر به عنوان یک ترفند بازاریابی تلقی می شود تا یک جت واقعی در حال توسعه. برخی ادعاها درباره هواپیمای جنگنده جدید روسیه از پروژه نسل ششم میگ-41 گمانه زنی هایی است که وارد دنیای فانتزی شده است.

چرا کسی دیگر جنگنده روسی نمی خرد؟

از دست دادن دو بازار بزرگ

از لحاظ تاریخی، چین و هند واردکنندگان اصلی هواپیماهای جنگنده روسی بوده اند. اما این کشورها اکنون هواپیماهای جنگی خود را توسعه داده اند یا می خواهند ناوگان هوایی خود را متنوع کنند. به عنوان مثال، چینی ها در حال حاضر در حال ساخت جت جنگنده J-20 Mighty Dragon (که از جت های روسی پیشرفته تر است) هستند. هند صنعت هوافضای خود را دارد و در حال خرید رافال فرانسوی است. فرانسه یکی این کشور جزو کشورهایی است که از کشورهایی سفارش می‌گیرد که به‌طور سنتی جت‌های جنگنده روسی می‌خرند (فرانسه اکنون با این سفارش‌ها تولید جت جنگنده رافال خود را افزایش داده است).

جنگنده چینی J-20 “Mighty Dragon”
اولین پرواز 2011
معرفی خدمات 2017.
تایپ کنید جنگنده رادارگریز نسل پنجم
نقش جنگنده برتری هوایی
تعداد خودروهای تولید شده شاید حدود 250 ماشین

برای بدتر شدن اوضاع برای روسیه، چین و هند در تلاش هستند تا وابستگی خود را به موتورهای روسی کاهش دهند. به نظر می رسد که چینی ها اکنون موتور بومی خود را برای J-20 (موتورهای Emei Woshan-15 (武扇-15 یا WS-15) شرکت شیان توسعه داده اند، در حالی که هند به تلاش های طولانی توسعه خود در مورد موتور ادامه می دهد. به دویدن ادامه می دهد اگر این روند ادامه یابد (و هواپیماهای چین سریعتر از روسیه به توسعه خود ادامه دهند)، ضرر چین به عنوان مقصد صادراتی می تواند دائمی شود. هند همچنین می تواند برای همیشه از خرید جت های جنگنده روسی صرف نظر کند (اگرچه هنوز هم Su-30MKI را تحت مجوز در خاک خود می سازد).

تحریم بر تحریم

وبلاگ دفاعی ادعا می کند که “دولت های مصر، الجزایر و اندونزی خرید احتمالی جنگنده های مدرن سوخو 35 روسی را بررسی می کنند، در حالی که تحریم های اقتصادی علیه روسیه با هدف قرار دادن نفت، دفاع، اقلام با کاربرد دوگانه و فناوری های حساس آن را رد کرده است.” با این حال، آنچه قابل توجه است این است که این مقاله در ژانویه 2022 – یک ماه قبل از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین و تحریم های مرتبط با آن – نوشته شده است. ایالات متحده سال هاست (با موفقیت) تلاش می کند تا صادرات تسلیحات روسیه را تحریم کند و کشورهای ثالث را از خرید هواپیماهای جنگنده (و سایر تجهیزات) روسی منصرف کند.

کشور صادراتی سهم صادرات تسلیحات نظامی 2019-2023 درصد تغییر نسبت به 2014-2018
ایالات متحده 42 درصد 17 درصد
فرانسه 11 درصد 42 درصد
روسیه 11 درصد -53 درصد
چین 5.8 درصد -5.3 درصد
آلمان 5.6 درصد -14 درصد

چند سال پیش مصر قرارداد خرید 30 فروند جنگنده روسی سوخو-35 را لغو کرد. اکنون ایران در حال مذاکره برای خرید هواپیماهای جنگنده از روسیه است که مقصد آن مصر بود. این امر ایران را احتمالاً تنها کشوری در جهان (خارج از حوزه نفوذ روسیه مانند قزاقستان و بلاروس) می کند که می خواهد جنگنده های جدید روسیه بخرد. ایران همچنین یک مورد خاص است زیرا در حال حاضر به شدت تحریم شده است و به سختی گزینه دیگری برای خرید یک جت جنگنده مدرن دارد. وضعیت الجزایر در مورد خرید جت های روسی تا حدودی نامشخص است.

وقتی صحبت از دفاع به میان می آید، چیزهای زیادی در خطر است. کشورهایی که امروز به روسیه تسلیحات نظامی سفارش می‌دهند می‌دانند که مشمول تحریم‌های غرب خواهند شد، علاوه بر این که جت‌هایی که دریافت می‌کنند احتمالاً با قطعات تحریم‌شده غربی بارگیری می‌شوند (روسیه به دلیل سوخوی سوخوی خود که خانواده‌ای با فناوری ایالات متحده ایجاد می‌کند معروف است. ). فعال نگه داشته می شود).

با توجه به اینکه روسیه در حال جنگ با اوکراین است، مشخص نیست که این کشور چه زمانی می‌تواند سفارشات احتمالی را تحویل دهد یا اینکه آیا اصلاً می‌تواند سفارشات بالقوه را تحویل دهد. به گزارش نشنال اینترست، روسیه اعلام کرده است که تحویل سامانه های S-400 SAM به هند را به تعویق می اندازد. روسیه احتمالاً نیازهای جنگی خود را در اولویت قرار می دهد، بنابراین هر اس-400 ساخته شده برای هند می تواند توسط روسیه استفاده شود، که روسیه را به یکی دیگر از شرکای دفاعی غیرجذاب تبدیل خواهد کرد.

22272227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا