دانستنی ها

شیوع یک بیماری کشنده در ژاپن؛ سندرم شوک سمی استرپتوکوک چیست؟

مقامات ژاپنی اعلام کردند که یک عفونت باکتریایی کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوک (STSS) همچنان در سراسر کشور گسترش می یابد.

به گزارش ایسنا و به نقل از هلث، موسسه ملی بیماری های عفونی ژاپن در ماه مارس اولین هشدار خود را درباره افزایش موارد عفونت کشنده باکتریایی موسوم به سندرم شوک سمی استرپتوکوکی صادر کرد و تا 2 ژوئن، وزارت بهداشت ژاپن 977 مورد را گزارش کرد. طبق گزارش ها، این تعداد در سال 2024 از مجموع 941 مورد در سال گذشته فراتر رفت.

این تعداد تقریباً دو و نیم برابر تعداد موارد گزارش شده در ایالات متحده در سال جاری است. 395 مورد گزارش شده که با 390 مورد مشاهده شده در مدت مشابه سال گذشته فاصله چندانی ندارد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، این بیماری چیزی نیست که بتوان آن را سهل انگاری کرد زیرا می تواند خیلی سریع به یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، اولین علائم بیماری معمولاً شامل تب، لرز، درد عضلانی، حالت تهوع و استفراغ است.

معمولاً پس از 24 تا 48 ساعت، فشار خون کاهش می یابد و می تواند مشکلات جدی تری مانند نارسایی اندام ها، افزایش ضربان قلب و تنفس سریع ایجاد کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده است که این بیماری حتی در صورت درمان می تواند کشنده باشد و از هر 10 نفر آلوده سه نفر به دلیل عفونت جان خود را از دست می دهند.

دکتر متخصص بیماری های عفونی سلین گاندر اظهار داشت که این بیماری ناشی از سموم ترشح شده توسط استرپتوکوک پیوژنز است که به نام استرپتوکوک گروه A (GAS) نیز شناخته می شود و معمولا باعث گلودرد و عفونت های پوستی می شود.

استرپتوکوک پیوژنز به ندرت باعث عفونت خون، ریه ها و همچنین عفونت های “گوشت خوار” می شود.

هنوز مشخص نیست که چرا این عفونت‌های جدی شایع‌تر می‌شوند، اما کارشناسان می‌گویند در وهله اول راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که آبله مرغان و آنفولانزا از عوامل خطر عفونت شدید استرپتوکوک پیوژن هستند، واکسیناسیون علیه ویروس واریسلا زوستر و آنفولانزا ممکن است خطر ابتلا به عفونت شدید را کاهش دهد.

افرادی که عفونت شدید دارند، نقص ایمنی دارند یا باردار هستند یا در تماس نزدیک با فردی با زخم باز بوده اند باید برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید برخی عوامل خطر می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند، از جمله سن بالاتر (شایع‌تر در بزرگسالان 65 سال و بالاتر)، عفونت‌ها یا جراحات پوستی، و سایر مشکلات سلامتی، از جمله دیابت.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، افزایش موارد ابتلا در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، ایرلند، فرانسه، هلند و سوئد از پایان سال 2022 مشاهده شده است.

این سازمان می‌گوید شیوع‌هایی مانند این بر نیاز به نظارت و کنترل مداوم بیماری‌های عفونی نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان تأکید می‌کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا