آمارها نشان می دهد که تقریباً یک سوم کودکان و نوجوانان در حال رشد در سراسر جهان از نزدیک بینی رنج می برند و این رقم تا سال 2050 به بیش از 740 میلیون نفر خواهد رسید، یعنی 40 درصد از جمعیت کودک و نوجوان.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه سان یات در گوانگژو چین گزارش های دولتی 50 کشور جهان در زمینه نزدیک بینی در کودکان و نوجوانان را بررسی کردند. نتیجه این مطالعه که در مجله چشم پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان می دهد که تقریباً از هر سه جوان در سراسر جهان یک نفر مبتلا به نزدیک بینی است.

این تحقیق همچنین پیش بینی می کند که تا سال 2050، تعداد نوجوانان مبتلا به نزدیک بینی به بیش از 740 میلیون نفر خواهد رسید که 40 درصد از کودکان بالای پنج سال در سراسر جهان را تشکیل می دهند.

همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در آسیا با 69 درصد در سال 2050 باشد. یکی از دلایل این امر، در میان دلایل دیگر، ممکن است این باشد که کودکان در این قاره زودتر از سایر نقاط جهان به مدرسه می روند.

در این تحقیق داده های بیش از 5 میلیون و 400 هزار کودک 5 تا 19 ساله در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت که یک میلیون و 900 هزار نفر از آنها نزدیک بینی بودند.

بین سال های 1990 تا 2023، بیشترین میزان بروز نزدیک بینی در ژاپن با 86 درصد و کره جنوبی با 74 درصد مشاهده شد. در این سال ها روسیه، سنگاپور و چین به ترتیب با 46 درصد، 44 درصد و 41 درصد مسئول شیوع این بیماری بودند.

کمترین میزان ثبت این بیماری در کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا و بورکینافاسو مشاهده شد. تنها 1.3 درصد از کودکان و نوجوانان در هر کشور نزدیک‌بین بودند. پس از آن کشور پاراگوئه کمتر از 1 درصد سهم دارد.

نزدیک بینی از کودکی شروع می شود و با تاری دید اشیاء نزدیک شروع می شود. شاید علت این بیماری ژنتیکی باشد، اما از آنجایی که سال هاست این مشکل رو به افزایش است، کارشناسان معتقدند گذراندن بیش از حد زمان در فضاهای بسته و زمان زیاد جلوی صفحه کامپیوتر از جمله دلایل شیوع این بیماری است. در دهه های اخیر

افزایش سریع عوارض بینایی در 10 سال گذشته

در یک مطالعه اخیر، محققان دریافتند که شیوع نزدیک بینی بین سال های 2010 تا 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا بین سال‌های 1990 تا 2010 بین 24 تا 25 درصد ثابت بود، از سال 2010 تعداد افراد مبتلا به‌طوری افزایش یافته که تا سال 2023، 36 درصد کودکان و نوجوانان نزدیک‌بین بودند.

این مطالعه همچنین نشان داد که بروز این عارضه بینایی در دختران بیشتر از پسران است. محققان حدس می‌زنند که این تفاوت به این دلیل است که دختران معمولاً زمان کمتری را در خارج از منزل سپری می‌کنند و بیشتر روی اشیاء نزدیک تمرکز می‌کنند.

علاوه بر این، زندگی در یک منطقه شهری و داشتن تحصیلات عالی نیز با بروز بیشتر نزدیک بینی همراه است.

این تحقیق نشان داد که نزدیک بینی ممکن است در آینده به یک مشکل سلامت جهانی تبدیل شود. در کشورهای با درآمد سرانه پایین و متوسط، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر از کشورهای با درآمد سرانه بالا است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما