اخبار روز

اجبار دوباره استفاده از ماسک به دلیل شیوع بیماری‌های تنفسی!/جزئیات

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری‌های ویروسی فصلی صحبت و تاکید کرد: حتی کسانی که بیماری ندارند نیز ، در صورت حضور یافتن در اماکن شلوغ و پرازدحام نیاز دارند ماسک بزنند.

دکتر. بابک عشرتی گفت: مانند همه سال های قبل از شیوع کرونا، امسال نیز شاهد افزایش موارد بیماری های تنفسی بوده ایم که عمدتاً ناشی از تشخیص آنفلوانزا بوده است. این روند ادامه دارد و فرض می کنیم تا بهمن ماه یا اسفند باشد که ماه ادامه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس سیستم آزمایشی و نظارتی موجود، حدود 28 درصد نمونه های مورد آزمایش را ویروس آنفولانزا، 12 درصد ویروس کرونا و مابقی سایر ویروس ها تشکیل می دهند.

وی با تاکید بر اینکه این روند کاملاً مورد انتظار بود، گفت: اتفاق عجیبی رخ نداده است، اما با سردتر شدن هوا ممکن است بیماری‌های تنفسی افزایش یابد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مانند هر سال رعایت بهداشت فردی، پرهیز از حضور افراد مبتلا به این بیماری در جوامع، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و … توصیه می‌شود.

وی استفاده از ماسک برای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی را برای جلوگیری از سرایت این بیماری به دیگران ضروری دانست و گفت: حتی کسانی که بیمار نیستند نیز در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دوران طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا به پایان رسیده است، گفت: با این حال هنوز امکان تزریق واکسن تا آن زمان وجود دارد. همانطور که زنان باردار، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و غیره باید حتما واکسینه شوند.

عشرتى با بيان اينكه ممكن است بعضى از بيماران علائمى نداشته باشند اما بتوانند ويروس را منتقل كنند، تصريح كرد: براى بيماران علامت دار توصيه اوليه ما اين است كه تا بهبود علائم در خانه بمانند.

وی افزود: علائمی که از آن صحبت می کنیم سوزش گلو، آبریزش بینی، تب و بدن درد است که در بیماری های حاد تنفسی به ویژه آنفولانزا بروز می کند و تا زمانی که فرد مبتلا این علائم را دارد باید در منزل استراحت کند. این کار را برای سرایت بیماری به دیگران انجام ندهید. عدم انتقال از طرفی در خانه ماندن به کوتاه شدن مدت بیماری و کاهش عوارض بیماری کمک می کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: معمولا مواردی که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود، بیشتر کسانی هستند که بیماری زمینه ای دارند یا سیستم ایمنی آنها ضعیف است. در واقع افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، سالمندان و زنان باردار باید بسیار مراقب باشند. عفونت می تواند منجر به بیماری های جدی شود.

وی به زنان باردار توصیه کرد در صورت احساس درد بدن یا حتی تنگی نفس خفیف، مشکل را جدی بگیرند و با پزشک مشورت کنند.

به گفته وی، شایع ترین عفونت های تنفسی در این فصل عموماً ویروسی است و آنتی بیوتیک ها تأثیری در درمان آن ندارند و تجویز بی رویه آنها یا اصرار بیمار به پزشک برای تجویز این دارو تنها می تواند منجر به مقاومت میکروبی شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا