اخبار روز

شیر مادر؛ بهترین غذای مقوی و ایمن برای کودکان نوپا

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از سنندج، دکتر اردشیر رحیم زاده، مدیرکل جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت حیاتی شیردهی برای سلامت و آینده کودکان، اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که شیردهی راهکاری موثر برای کاهش و بهبود مرگ و میر کودکان است. سلامت آنها و جزء لاینفک مراقبت های بهداشتی محسوب می شود.

وی می گوید: اگر همه نوزادان بلافاصله پس از تولد با مادر خود تماس پوست به پوست داشته باشند و تا شش ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و این تغذیه در صورت ادامه صحیح تا دو سال یا بیشتر ادامه یابد، می گوید: مرگ و میر کودکان زیر 5 سال سن در سراسر جهان 13 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت.

مدیر جمعیت جوانان، سلامت خانواده و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: شیر مادر باعث افزایش رشد شناختی، بهبود هوش کودکان و کاهش بیماری های مزمن آینده مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی می شود که از عوامل بروز این بیماری هستند. هستند، نقش اساسی دارد. شیر مادر؛ وی به عنوان گامی برای برابری و عدالت تاکید کرد که شیردهی یک راه حل جهانی برای دادن فرصت های برابر و شروع عادلانه زندگی به همه است.

دکتر می گوید: «این رویکرد تغذیه، سلامت، رفاه و بقای زنان و کودکان را در سراسر جهان بهبود می بخشد. رحیم زاده. نرخ شیردهی در کردستان 48.2 درصد است.

دکتر. رحیم زاده با بیان اینکه شیر مادر منبع کاملی برای تامین نیازهای تغذیه ای و ایمنی کودک و تقویت پیوند عاطفی بین مادر و کودک است، افزود: تغذیه بهینه با شیر مادر می تواند از مرگ بیش از 823 هزار کودک و 20 هزار مادر جلوگیری کند. هر سال جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه عدم تغذیه با شیر مادر با “هوش پایین” همراه است که منجر به زیان های اقتصادی می شود، می گوید: بر اساس آمارهای موجود جهانی، تنها 40 درصد نوزادان زیر 6 ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند و تنها 45 درصد آنها از شیر مادر تغذیه می کنند. تا ماه 24 ادامه دارد.

وی ادامه می دهد: در نرخ شیردهی منطقه ای، ملی و حتی استانی تفاوت های زیادی وجود دارد به گونه ای که بر اساس آخرین آمار کشوری میزان شیردهی انحصاری در استان کردستان حدود 48.2 درصد و نرخ کل کشور حدود 47.4 درصد است. گزارش شد.

موانع ترویج شیردهی

مدیر جمعیت، جوانان، سلامت خانواده و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به موانع متعددی که بر سر راه ترویج تغذیه با شیر مادر قرار دارد، می گوید: کمبود خدمات بهداشتی، نبود سیستم های حمایتی در سطوح مختلف جامعه، خانواده و محیط کار. این موانع شامل سیاست‌های اشتغال ناکافی و بازاریابی تهاجمی جایگزین‌های شیر مادر است.

شیر مادر؛ کلید رهایی از گرسنگی و فقر

دکتر. رحیم زاده توضیح می دهد که تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از انواع سوء تغذیه کمک می کند، امنیت غذایی نوزادان و کودکان خردسال را تضمین می کند و در نتیجه به مردم کمک می کند چرخه گرسنگی و فقر را بشکنند. اساس توسعه پایدار جوامع است. اچ

بحث و ترویج تغذیه با شیر مادر؛ یک ضرورت انکارناپذیر

وی با اشاره به اینکه حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر برای یک دنیای پایدار ضروری است، خاطرنشان می کند: این نوع تغذیه میلیون ها کودک را قادر می سازد تا زنده بمانند، شکوفا شوند و به سمت سلامت و آینده بهتر حرکت کنند.

مدیر جمعیت جوانان، سلامت خانواده و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: شیر مادر مغذی ترین غذا و از نظر مواد ایمونولوژیک بسیار مقوی برای نوزادان و خردسالان است. این غذای بی نظیر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان و کودکان نوپا است و به راحتی هضم می شود. علاوه بر این، شیر مادر برای خانواده و جامعه به صرفه تر است.

شیر مادر فواید بی شماری برای سلامتی دارد

دکتر. رحیم زاده می افزاید: تغذیه با شیر مادر باعث تقویت رشد شناختی و بهره هوشی کودکان می شود و از این طریق شانس تحصیل، حضور در بازار کار و کسب درآمد مادام العمر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. نادیده گرفتن و از دست دادن این دوره بحرانی رشد مغز در دوران کودکی می تواند منجر به زیان های شناختی و اقتصادی قابل توجهی شود.

تغذیه با شیر مادر باعث بهبود سلامت و رفاه زنان و کودکان و زمینه ساز توسعه و آینده کشور است.

وی با تشریح فواید شیر مادر گفت: شیر مادر فواید بی شماری برای سلامت جسمی و روحی کودکان دارد و از کم کاری مادرزادی تیروئید، اوتیت حاد و مزمن، آلرژی، اسهال، عفونت های تنفسی، مننژیت و سپسیس در نوزادان پیشگیری می کند. ، عفونت های مطب، لوسمی، بیماری سلیاک، بیماری کرون، زخم معده، کم خونی، کمبود آهن و FTT در کودکانی که شیر مادر می خورند.

مدیر جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شیر مادر بهترین الگوی رشد کودکان است، تصریح می کند: کودکان از رشد بهتر فک و صورت، بهره هوشی بالاتر و هضم بهتر غذا بهره مند می شوند.

دکتر. رحیم زاده می افزاید: شیر مادر باعث تقویت ارتباط عاطفی و همچنین رشد ذهنی و شناختی کودک می شود و به او احساس امنیت می دهد و در یک کلام: شیر مادر بهترین غذا برای تغذیه جسم، روح و روان کودک است.

وی می گوید: شیر مادر حاوی انواع مختلفی از عناصر ضد عفونی است، بنابراین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، 25 برابر کمتر از نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، بر اثر عفونت های گوارشی و بیماری های اسهالی جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، شیردهی در درمان بیماری ها به ویژه در درمان اسهال نیز نقش دارد و در نتیجه حجم مدفوع و حتی حجم محلول ORS مورد نیاز را کاهش می دهد.

فواید شیردهی برای مادر

مدیر جمعیت جوانان، سلامت خانواده و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شیر مادر یک ماده غذایی منحصر به فرد و سرشار از مواد مغذی است که نه تنها برای سلامت و رشد کودکان ضروری است، تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر باعث کاهش شکایات ناشی از زایمان می شود. و احساسات مثبت مادری را بیان می کند.

دکتر. رحیم زاده می افزاید: ارتباط مادر و کودک که از طریق شیردهی ایجاد می شود فرصتی ارزشمند و استثنایی است چرا که مادران شیرده کمتر دچار سرطان سینه، پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و کم خونی پس از زایمان می شوند، استرس، افسردگی و خستگی نیز در آنها کمتر است.

حمایت از مادران گامی اساسی در جهت بهبود شیردهی است

وی گفت: حمایت از مادران شیرده در افزایش نرخ شیردهی و حفظ آن نقش اساسی دارد. این حمایت ها می تواند توسط خانواده، جامعه، کارفرمایان و دولت انجام شود.»

تغذیه مناسب یکی از ارکان زندگی سالم است

مدیر سلامت جمعیت، جوانان، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: تغذیه مناسب یکی از ارکان زندگی سالم است و در برخی از مراحل زندگی اهمیت بیشتری دارد. یکی یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل زندگی یک مادر دوران بارداری و شیردهی است. بسته به وضعیت فیزیولوژیکی، سن بارداری یا شیردهی، سطح فعالیت و ویژگی های فردی خاص، رژیم غذایی مناسب برای زنان باردار و مادران شیرده کاملا ضروری است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا