دانستنی ها

شیرین کننده های مصنوعی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که مردم باید در اوایل زندگی برای کاهش شیرین کننده های رایج در رژیم غذایی خود تلاش کنند، زیرا شیرین کننده های غیر قندی ارزش غذایی ندارند.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل جدیدی در مورد شیرین کننده های بدون قند که معمولاً به عنوان شیرین کننده های مصنوعی یا کم کالری شناخته می شوند، با تمرکز بر اجتناب از شیرین کننده های بدون قند برای کنترل وزن بدن یا کاهش خطرات غیرعفونی صادر کرده است. بیماری ها توصیه می شود.

پس از انجام یک بررسی، محققان به این نتیجه رسیدند که جایگزینی شیرین کننده های شیرین با شیرین کننده های بدون قند کاهش وزن طولانی مدت در بزرگسالان و کودکان را بهبود نمی بخشد.

با این حال، داده‌های کارآزمایی بالینی نشان داده‌اند که مصرف زیاد شیرین‌کننده‌های بدون قند زمانی که جایگزین شکر یا نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و حتی غذاها شود، منجر به کاهش دریافت کالری می‌شود.

علاوه بر این، شیرین کننده های بدون قند تأثیر معنی داری بر میزان گرسنگی و سیری نداشتند. برخی کارآزمایی‌ها گرسنگی کمتری را هنگام استفاده از شیرین‌کننده‌های بدون قند نشان دادند، اما برخی دیگر میل شدیدتر (افزایش اشتها) را در شرکت‌کنندگانی که مقادیر زیادی نوشیدنی‌های شیرین بدون قند مصرف کردند، نشان دادند.

مطالعات نشان داده است که مصرف طولانی مدت نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های غیر قندی با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ زودرس در بزرگسالان مرتبط است.

علاوه بر این، مصرف زیاد شیرین کننده های بدون قند اضافه شده به نوشیدنی ها یا غذاها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که «علت معکوس» ممکن است در ارتباط مثبت نقش داشته باشد، زیرا شرکت‌کنندگانی که شیرین‌کننده‌های بدون قند بیشتری مصرف می‌کردند، BMI و عوامل خطرزای چاقی یا سندرم متابولیک بالاتری داشتند و بنابراین ممکن است قبلاً در معرض خطر قرار داشته باشند. بیماری مزمن.

این مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های بدون قند و سرطان یا مرگ ناشی از سرطان پیدا نکرد.

بر اساس این یافته‌ها، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرد که افراد باید از همان اوایل زندگی روی کاهش کلی شیرین‌کننده‌ها در رژیم غذایی خود کار کنند، زیرا شیرین‌کننده‌های غیر از شکر ارزش غذایی ندارند.

شیرین کننده های مصنوعی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

این شیرین کننده های مصنوعی که هنوز برای الکل های قندی (پلیول ها) مانند مالتیتول، زایلیتول و سوربیتول که به بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شوند مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته اند، عبارتند از: آسه سولفام K، آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا.

کارشناسان هاروارد با توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل مصرف شیرینی موافق هستند، اما از این متاآنالیز به استثنای مطالعات بزرگ انتقاد می کنند.

مطالعه کوهورت حذف شده، که شامل بیش از 100000 نفر بود، نشان داد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و همچنین نوشیدنی‌های شیرین شده با قند با افزایش وزن کمتر در طول زمان مرتبط است، که مطابق با مطالعات آزمایشی کوچک و کوتاه‌مدت است.

بر اساس مدل های آماری، جایگزینی پیش بینی می شود. یکی از نوشیدنی های شیرین شده با قند گرفته تا آنهایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند، خطر کلی مرگ 4 درصد کمتر، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی 5 درصد و خطر مرگ ناشی از سرطان 4 درصد کمتر است.

البته، در مورد نوشیدنی ایده آل برای سلامتی طولانی مدت، باید گزینه های دیگری را نیز در نظر بگیریم. فرانک هو، رئیس دپارتمان تغذیه دانشگاه هاروارد، توضیح می دهد که برای مصرف کنندگان منظم نوشیدنی های شیرین شده با شکر، نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی می توانند به عنوان یک جایگزین موقت استفاده شوند. اما بهترین گزینه آب و قهوه یا چای شیرین نشده خواهد بود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا