اخبار روز

شیرها شنا دوست ندارند اما این شیر سه پا 1600 متر را در میان کروکودیل ها شنا کرد / فیلم

غزل زیاری: در یک شب تاریک در ماه فوریه (بهمن) دو توله شیر نر در آبهای کم عمق کانال کازینگا در پارک ملی الیزابت در اوگاندا ایستادند و به بیرون از آب نگاه کردند. آنها حدود 1600 متر (1.6 کیلومتر) از ساحل آن طرف کانال فاصله داشتند و به فکر عبور از عرض آن بودند. اما این کانال یک کانال معمولی است نبود; عمق آن در برخی مناطق به 6 متر می رسد و محل زندگی اسب آبی و تمساح های 5 متری است که هر کدام می توانند با هر موجود زنده ای کنار بیایند.

به گزارش آنلاین، این دو شیر ناامید حدود 12 ساعت قبل در نبرد برای قلمرو شکست خورده بودند و خوش شانس بودند که زنده ماندند. این دو برادر از یک طرف می دانستند که زندگی آن طرف کانال خطرناک است و از طرف دیگر احتمالاً صدای غرش شیرزنان را از آن طرف کانال می شنیدند.

طولانی ترین شنای شیرها

مانند بسیاری از گونه های گربه، شیرها شنا کردن را دوست ندارند. یکی از این دو شیر که محققین آنها را یعقوب نامیدند، او سه پا داشت و در سال 2020 یکی او پاهای خود را در دام شکارچیان از دست داد. با وجود این مانع، ژاکوب و برادرش تیبو از شنا کردن تا آن سوی کانال دست نکشیدند و محققان آن را طولانی‌ترین سکته شنای ثبت شده توسط شیرها توصیف کردند.

سه بار سعی کردند از این کانال عبور کنند. در تلاش دوم، پهپاد که حرکت آن‌ها را ردیابی می‌کرد، نشانه گرمایی بزرگی را در کانال مشاهده کرد، احتمالاً یک تمساح یا اسب آبی که آنها را تعقیب می‌کرد، و با احساس خطر، چرخشی به شکل حروف انجام دادند تا به ساحل برگردند و شکارچی را گمراه کنند.

یک ساعت پس از دومین تلاش ناموفق، این دو شیر برای سومین بار در آب قرار گرفتند. مسیر برایشان روشن بود و به راه خود ادامه دادند تا سرانجام موفق شدند از کانال آب عبور کنند.

الکساندر براکوفسکی، زیست شناس حفاظتی که از سال 2017 روی شیرها مطالعه می کند، می گوید: «این بسیار دراماتیک بود. “به نظر می رسید که دو موج گرمای کوچک از اقیانوس عبور می کنند.”

کانال کازینگا پارک ملی الیزابت را به بخش هایی تقسیم می کند. دکتر. براکوفسکی و تیمش سه بار ژاکوب و برادرش را در آن سوی کانال دیده بودند و فکر می کردند که این دو برادر بارها از این طرف رودخانه به طرف دیگر شنا کرده اند. اما برای این سفرهای مکرر هیچ مدرکی نداشتند.

شیرها شنا دوست ندارند اما این شیر سه پا 1600 متر را در میان کروکودیل ها شنا کرد / فیلم

اطلاعات موجود در مورد شنای شیر

البته شیرها اغلب در حال شنا در دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا دیده شده اند. اما فاصله ای که این شیرها طی می کنند به ندرت بیش از 45 متر است.

در یکی در مشاهدات در سال 2012، این شیر حدود 100 متر در عرض زامبزی از زیمبابوه تا زامبیا شنا کرد و در نوامبر 2023، یک شیر نر جوان از رودخانه 300 متری رودخانه روفیجی در جنوب تانزانیا عبور کرد. برخی شواهد دیگر نشان می دهد که شیرها بین سواحل دریاچه کاریبا (مرز بین زامبیا و زیمبابوه) زندگی می کنند. یکی آنها از جزایر دریاچه در فاصله 950 متری شنا کردند، اگرچه هیچ ویدیویی از این موضوع وجود ندارد.

البته گربه های دیگر آب را بیشتر از شیرها دوست دارند. در رودخانه های برزیل، جگوارها به شکار کایمان ها (نوعی تمساح کوچک) معروف هستند.

در سال 2022، یک مطالعه نشان داد که یک شیر کوهستانی حدود 1200 متر در رودخانه ای در ایالت واشنگتن شنا کرده است. اما به گفته دکتر براکوفسکی، این دو شیر حدود 1600 متر را در کانال کازینگا در اوگاندا شنا کردند.

شیرها شنا دوست ندارند اما این شیر سه پا 1600 متر را در میان کروکودیل ها شنا کرد / فیلم

دلیل این شنای طولانی چه بود؟

کریگ پکر، که پروژه شیر سرنگتی را به مدت 35 سال رهبری کرد، با قاطعیت به این سوال پاسخ داد: “سکس!” از این رو باید به تداوم نسل فکر کند، به خصوص در مواقعی که مجروح و از کار افتاده است.»

به گفته دکتر به گفته براکوفسکی، جمعیت شیر ​​این پارک از 71 شیر در سال 2018 به حدود 40 شیر کاهش یافته است. حداقل 17 شیر که اکثرا ماده بودند توسط ساکنان حفاظت از دام های خود مسموم شده اند و تعداد شیرهای نر در این منطقه اکنون دو برابر شیرهای ماده است.

دکتر توضیح داد: بنابراین شنای این دو شیر نر نشانه این مشکل است. براکوفسکی شیرهای نر در قلمرو خود شیر ماده پیدا نکردند و فکر کردند ممکن است شیر ​​ماده را در آن سوی کانال ببینند.

دکتر. پکر همچنین توضیح داد: “در موقعیت هایی مانند این، شیرهای نر تصمیم می گیرند شانس خود را در جای دیگری امتحان کنند.”

منبع: نیویورک تایمز

54321

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا