اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

شگرد تلویزیون برای پخش نکردن صدای اجتماع حجاب در ورزشگاه آزادی

عصر ایران– شبکه اول سیما برای آن که اجتماع حجاب در ورزشگاه آزادی در بعدازظهر ۵ شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۳ را هم پخش کرده باشد و هم پخش نکرده باشد دست به ابتکار یا شگرد جالبی زده است. 

هم زمان فیلمی ضبط شده از گلزار شهدای اصفهان را در کادر بزرگ و با صدا پخش می‌کند و در کادر کوچک و بدون صدا مراسم ورزشگاه آزادی را پوشش می دهد. در حالی که اولی را در زمانی دیگر هم می توانست پخش کند و هر برنامه دیگر با این انتقاد روبه رو می شد که چرا برنامه ارزشی تحت الشعاع آن قرار گرفته ولی سراغ شهیدان و جنگ و رزمندگان رفتند تا از این انتقاد برهند.

آن گونه که در تصویر تلویزیون مشخص است طبقه دوم استادیوم خالی است و صدای اجتماع زنان هم پخش نمی‌شود و این که در اجتماع زنان یک آقای مجری میکروفون در دست دارد  و صحبت می کند قابل توجه است هرچند  مشخص نیست آواز می خواند یا مرثیه یا شعار هیجانی سر می دهد یا از پاسبانان طرح نور حمایت می کند.

در تصویر همچنین می بینیم یک آقای معمم سخن‌رانی می کند و فعلا از سخنرانان مشهور اصول گرای زن از جمله خانم منصوره معصومی اصل یا دو خواهر خزعلی (خانم کبری و خانم انسیه در واپسین روزهای معاونت ریاست جمهوری) یا همسر و دختر مرحوم سید ابراهیم رییسی خبری نیست.

این گزارش که در ساعت ۱۷:۴۰ نوشته می شود حاکی است همچنان شبکه اول سیما گزارشی درباره شهدای عملیات محرم ( بالغ بر ۱۰۰۰ نفر که در گلزار شهدای  اصفهان خفته اند) را بر پخش مستقیم مراسم ترجیح داده است. اولی در کادر بزرگ با صدا و دومی با کادر کوچک بی‌صدا.

این که تجمع خانم های حامی حجاب اجباری مثل سال های قبل تر در میدان فاطمی یا هفتم تیر برگزار نمی شود و به آن عنوان اجتماع خانوادگی داده اند و به یک مراسم آیینی تبیل شده و در آن از ماموران گشت ارشاد یا طرح نور تجلیل و یاد نمی شود از نکات قابل اعتناست.

ورزشگاه آزادی ۸۵ هزار صندلی گنجایش دارد و چون در دست تعمیر است و طبقه فوقانی و بخش هایی از طبقه اول به روی مراجعان بسته است  می‌توان حدس زد پذیرای جمعیتی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از خانم های حامی روایت رسمی حجاب بوده است.

موضوع حجاب اجباری و رفتار پلیس با زنانی که پوشش مورد نظر حکومت را به تمامی رعایت نمی کنند از بحث های پرچالش در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود و جالب این که نامزدهای اصول گرا هم زیر بار نرفتند. سعید جلیلز ترجیح داد بحث را به «عمق راهبردی» سوق دهد و علیرضا زاکانی هم زیر بار حجاب بان های مترو نرفت. محمد باقر قالیباف هم که در مرحله اول بازماند حاضر نشد از طرحی که ماه ها در مجلس تحت ریاست او بررسی شد دفاع کند.

 مسعود پزشکیان که از سه شنبه رسما رییس جمهوری ایران خواهد بود در مبارزات انتخاباتی به صراحت گفته بود طرح موسوم به نور ما را به سیاهی می‌برد و اهانت به زنان است و در حالی که دختر او چادری است و گفته به حجاب باور دارد از اعمال زور و استفاده از باطوم و زور در واداشتن دختران و زنان به انتخاب سبک زندگی مورد نظر اقلیتی که وزن آنان در انتخابات روشن تر شد آشکارا انتقاد کرده و در جریان مهسا در پاییز ۱۴۰۲ در زمره نمایندگان معترض بود.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا