اخبار روز

شکست مجلس یازدهم در «شفافیت»؛ از بررسی محرمانه طرح ها و طرح ها تا علنی نشدن جلسه استعفای نماینده

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، «شفافیت» کلیدواژه ای بود که چند ماه مانده به انتخابات ۱۳۹۷ دستمایه منتقدان مجلس دهم شده بود و از صدا و سیما تا مداحان به بهانه چرایی به مجلس دهم حمله کردند. این مجلس شفاف عمل نمی کند و آرای نمایندگان به وضوح اعلام نمی شود، همان روزهایی بود که نامزدهای مجلس یازدهم قول می دادند به بهارستان می رسیم، این کار را می کنیم و آن را می کنیم و در فرهنگ لغت ما مخفی کاری نیست. ; اما وقتی به درهای مجلس رسیدند مکانیسم تغییر کرد و شعارهایشان بسته شد.

شفافیت نیم و نیم در مجلس/ مقصر شکست طرح شفافیت کیست؟

«شفافیت» در هزارتوی مجلس و مجالس گیر کرده است/ آیا طرح شفافیت فدای انتخابات می شود؟

در خرداد در سال 99 که مجلس یازدهم طرح شفافیت رای را تهیه و تنظیم کرد، حتی فکرش را هم نمی‌کردند که کاستی‌ها و مشکلات شفافیت آرا بعد از گذشت چند ماه از کارشان آنقدر مهم شود که تسلیم این شعار شوند. آنها فکر می کردند که اینطور نیست. با 15 بهمن زمانی که این طرح در سال 1999 در دستور کار قرار گرفت، با 63 رای مخالف نمایندگان شکست خورد و نیاز به اکثریت دو سوم آرا داشت. با وجود اینکه مردم بهارستان پس از رد طرح شفافیت آرا خواستار تصویب طرح شفافیت سه قوه شدند، اما این طرح تا امروز نتوانسته از دروازه مجلس عبور کند.

مهر محرمانه بودن مصوبات مجلس مدعی شفافیت است

اما نکته مهمی که در پرونده های نمایندگان خواستار شفافیت به آن اشاره شده است، بررسی است طرح ها و فاکتورهای دارای بند محرمانگی یا اصل هشتاد و پنجم ممکن است به طرح حفاظت از فضای مجازی، طرح رفاه خانواده و جوانان و قانون عفاف و حجاب اشاره شود.

در واقع نمایندگانی که خود را در صف اول شفافیت معرفی می کردند و در همان روزهای اول هر بار که در مجلس رای می دادند از رای خود عکس می گرفتند و در توییتر، اینستاگرام و هر کجا که می توانستند در زمانی که برنامه ریزی می کردند و می دانستید آن را می گذاشتند. که این امر با واکنش منفی افکار عمومی همراه خواهد بود و به همین دلیل طرح ها و لوایح را به کمیسیون مجلس 85 ارسال کرد تا دور از چشم مردم در این باره تصمیم گیری کند.

شفافیت به بن بست رسیده است؟

در این زمینه برخی از چهره های سیاسی از بن بست طرح شفافیت انتخابات صحبت کرده و معتقدند که این طرح از ابتدا محکوم به فنا بود. به عنوان نمونه غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین گفت: متاسفانه این موضوع در جوامع جهان سومی که به شعارهای خود عمل نمی کنند، تبدیل به یک رویه شده است. به همین دلیل در مجلسی که با وعده شفافیت و حتی یک وعده مکتوب شفافیت روی کار آمدمبهم ترین تصمیمات گرفته شد.

سید مصطفی هاشمی طب، فعال سیاسی نیز در یادداشتی نوشت انتقاد از پیچیدگی گیج کننده شفافیت او در سازندگی نوشت: طرح مجلس یازدهم از ابتدا محکوم به فنا بود. زیرا هدف طراحان و ساختار پلان مشکلات جدی داشت.

حسین جلالی یکی از چهره های نزدیک به جبهه پایداری در شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین در خصوص طرح شفافیت گفت: طرح شفافیت در شورای اسلامی شهر تهران است.من طرفدار طرح شفافیت در مجلس نیستم اما این شفافیت در مجلس مالی مثل شیر بی مرد و کوپالی شد به گونه ای که با این طرح کاری کردند که بگویند ما شفافیت را اجرا کردیم و شفافیت وجود ندارد.

علاقه زیاد نمایندگان به جلسات خصوصی

یکی دیگر از نکات انتقادی که خواستار شفافیت مجلس است، تعداد زیاد جلسات غیرعلنی است. از مهم ترین جلسات غیرعلنی مجلس می توان به دیدار نمایندگان با احمد وحیدی در اعتراض به بخشنامه انتخاباتی معاون سیاسی سابق وزیر کشور و استعفای الیاس نادران نماینده مردم تهران در روزهای اخیر اشاره کرد.

تصمیم مجلس مبنی بر محرمانه ماندن جلسه برای بررسی طرح استعفای نادران به قدری غیرعادی بود که به سرعت با واکنشی همراه شد، به طوری که عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر بررسی استعفای نماینده مجلس شورای اسلامی باشد. محرمانه است.» و عمومی نیست، چه داده های دیگری وجود دارد؟ آیا آنها می توانند برای افکار عمومی مفید باشند؟ اهمیت این رفتارها حتی از چشم ساده ترین افراد پنهان نیست.»

برخی از سیاستمداران اکنون دلایلی برای پنهان کاری ارائه می کنند قالیباف از شهادت این نماینده در جلسه بررسی استعفای نادران هراس داشت گفت. آنطور که احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز به بازتاب آنلاین گفت: جلسه خصوصی به دلیل ترس آقای قالیباف و اطرافیانش از مسائلی که فکر می کردند آقای نادران مطرح می کردند، برگزار شد. برخی موضوعات منجر به تنش و پیامدهایی می شود.

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دوازدهم، مستاجران خانه ملت تا چهار سال دیگر برای کسب آرا تلاش می کنند. بر این اساس بررسی می شود که آیا نمایندگانی که در آزمون شفافیت آرا و شعار اصلی خود مردود شده اند، می توانند اعتماد افکار عمومی را در حوزه انتخابیه خود دوباره به دست آورند یا …

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا