سبک زندگی

پیش از این که دیر شود برای بهبود روابطتتان اقدام کنید! / 10 نشانه هشدار دهنده جدایی عاطفی!

همه روابط نیاز به مراقبت دارند بسیاری از افراد ناگهان متوجه می شوند رابطه ای که با چند سال مداوت ساخته اند در عرض یک شب از بین می رود. اما قبل از قطع رابطه نشانه هایی وجود دارد که می توان از طریق آن جلوی این کار را گرفت. در ادامه به 10 نشانه جدایی عاطفی می پردازیم.

گاهی برخی افراد از نظر احساسی کناره گیری می کنند. این همیشه نشانه قطع رابطه نیست، اما نشانه آن است که ممکن است در آینده نزدیک اتفاقی بیفتد.

با ما همراه شوید تا ببینید کناره گیری یا فاصله عاطفی چیست و چگونه آن را شناسایی کنید. اگر احساس می کنید که شریک عاشقانه شما عقب نشینی می کند، به 10 رفتاری که در زیر به آنها اشاره کردم توجه کنید:

1. کاهش ارتباط و گفت و گو

یکی از واضح ترین نشانه های فاصله عاطفی، ضعیف شدن جریان ارتباط است. روزهایی را که ساعت ها صحبت می کردید به خاطر دارید؟ اگر این لحظات در حال کاهش است و به نظر می رسد که شریک زندگی شما حصاری دور خود کشیده است، باید این را به عنوان یک علامت هشدار در نظر بگیرید. آنها ممکن است پاسخ های کوتاه تری به سوالات شما بدهند یا از موضوعات عمیقا احساسی اجتناب کنند. گفتگو بیشتر شبیه یک چک لیست است تا تبادل عمیق و واقعی ایده ها.

ارتباط ستون فقرات یک رابطه است. اگر کسی جلوی خود را می گیرد، ممکن است سعی داشته باشد از نظر عاطفی از خود مراقبت کند یا ممکن است با موضوعی برخورد کند که هنوز به شما نگفته است.

2. اجتناب از تماس چشمی

تماس چشمی قوی است. قوی ترین ارتباطات آنهایی است که هر دو طرف در حالی که عمیق و مستقیم صحبت می کنند به چشمان یکدیگر نگاه می کنند. در واقع، نگاه کردن به چشمان طرف مقابل یعنی گفتن: “من تو را می بینم … و با تو هستم!” این یک روش غیرکلامی برای گفتن است.

بنابراین وقتی شریک زندگی شما از برقراری تماس چشمی امتناع می کند، می تواند دلسرد کننده باشد. وقتی روبروی کسی می‌نشینید و متوجه می‌شوید که چشم‌های او مدام می‌چرخد، نشانه‌ای از فاصله عاطفی است. گویی این عمل مانعی بین شما ایجاد می کند و شما را از یکدیگر دور می کند و دست نیافتنی می کند.

اجتناب از تماس چشمی نشانه پنهان کردن چیزی یا درگیر بودن احساسی است. به یاد داشته باشید، مشکل همیشه شما نیستید، شاید در آن لحظات و روزها ممکن است فرد با مشکلات شخصی دست و پنجه نرم کند.

پیشنهاد می شود این موضوع را مطرح کنید. به عنوان مثال: «دلم برای آن چشم ها تنگ شده» عبارت خوبی برای شروع یک گفتگوی عمیق، عاطفی و گرم و پر کردن شکاف های عاطفی است.

3. ناگهان به شدت همیشه حضور دارند

غیر قابل پیش بینی و عجیب است.

ما اغلب کسی را که از نظر عاطفی دور است به عنوان فردی سرد و دور فکر می کنیم. اما گاهی برعکس این اتفاق می افتد. این را در نظر بگیرید: گاهی اوقات ما در موقعیت هایی قرار می گیریم که باعث می شود احساس گناه یا مضطرب کنیم و به جای کناره گیری، بیشتر حاضر و در همه جا حاضر می شویم زیرا می خواهیم احساس واقعی خود را پنهان کنیم.

بنابراین اگر متوجه شدید که شریک عاشقانه‌تان ناگهان هدایایی به شما می‌دهد یا توجه بی‌سابقه‌ای به شما نشان می‌دهد، لزوماً نباید تصور کنید که فوران محبت وجود دارد.

شاید این یک نقاب باشد، راهی برای جبران فاصله عاطفی که احساس می کند یا سایر احساساتی که با آنها سر و کار دارد.

4. صمیمیت فیزیکی کاهش می یابد

از دست گرفتن تا در آغوش گرفتن، صمیمیت فیزیکی روش هایی هستند که زوج ها برای برقراری ارتباط غیرکلامی از آنها استفاده می کنند. هنگامی که این نمایش های فیزیکی نادر یا اجباری می شوند، می توان آنها را نشانه ای از فاصله عاطفی در نظر گرفت.

طبق تحقیقات، زوج هایی که در صمیمیت فیزیکی منظم، از جمله در آغوش گرفتن ساده روزانه شرکت می کنند، اکسی توسین، هورمونی که به هورمون عشق معروف است، ترشح می کنند. این هورمون پیوند بین افراد را تقویت می کند و حس خوشبختی را منتقل می کند.

بنابراین اگر احساس می کنید که آن لحظات کوچک تماس فیزیکی اکنون از بین رفته است، نه تنها صمیمیت فیزیکی را از دست داده اید، بلکه ماده شیمیایی را نیز از دست داده اید که صمیمیت فیزیکی را افزایش می دهد.

گاهی اوقات فاصله فیزیکی در یک رابطه طبیعی است، اما اگر برای مدت طولانی طول بکشد می تواند یک زنگ خطر باشد.

5. زمان بیشتری را به تنهایی می گذرانند

در ابتدای یک رابطه، زوج ها از دیدن یکدیگر سیر نمی شوند. اما با گذشت زمان، مواقعی پیش می‌آید که هر دو به زمان و مکان بیشتری برای تنهایی نیاز دارند. طبیعی است که هر دو طرف مقداری از زمان “من” را بگذرانند، اما زمانی که شریک زندگی شما زمان بیشتری برای تنهایی می خواهد و آنقدر ناگهانی اتفاق می افتد که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت.

برای مثال، آنها ممکن است بخواهند در آخر هفته به تنهایی بدون هیچ توضیحی سفر کنند و ناگهان این به یک الگوی دائمی تبدیل می شود. مهم است که به حریم خصوصی خود احترام بگذارید، اما تنها ماندن برای مدت طولانی می تواند نشانه ای از مشکلات رابطه باشد.

6. آنها دیگر جزئیات مسائل شخصی را با شما در میان نمی گذارند

به اشتراک گذاشتن جزئیات روز گذشته، نگرانی ها و افکار تصادفی که به ذهن ما می رسد راهی است که به هر دو طرف در رابطه اجازه می دهد تا وارد دنیای ذهنی یکدیگر شوند. وقتی این اشتراک‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد، هر دو طرف از نظر عاطفی احساس دوری می‌کنند.

ممکن است احساس کنید که درباره رویدادهای روزانه خود زیاد با شما صحبت نمی کنند یا داستان هایی را که با همکاران یا دوستان به اشتراک می گذارند برای شما تعریف نمی کنند. حذف این مکالمه ممکن است در ابتدا قابل توجه نباشد، اما به تدریج به یک گلوله برفی بزرگ تبدیل می شود که می تواند فاصله ارتباطی شما را افزایش دهد.

این می تواند یک مکانیسم دفاعی یا نشانه ای باشد که آنها در حال پردازش چیزی در ذهن خود هستند که در حال حاضر آماده صحبت در مورد آن نیستند.

7. آنها همیشه خیلی خوشحال هستند

این نیز عجیب به نظر می رسد. چرا شاد بودن بیش از حد می تواند نشانه ای از جدایی عاطفی باشد؟ حقیقت این است که مردم گاهی سعی می کنند احساسات واقعی خود را با نگاهی شاد جبران کنند. اگر شریک عاشقانه شما، که به طور معمول طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کند، ناگهان شروع به نشان دادن فقط «شادی» کرد و دیگر هیچ نشانه ای از احساسات منفی در او نمی بینید، باید بدانید که شادی ممکن است فقط یک نقاب باشد.

وقتی کسی از شما می پرسد “چطوری؟” تصور کنید بپرسید: فوری “من خوبم!” پاسخی مانند زیر دریافت خواهید کرد: شما آن را به او می دهید حتی اگر واقعاً در آن مهارت نداشته باشید. این کار را می توان در رابطه تقویت کرد. شریک عاشقانه شما ممکن است احساساتی مانند غم و اندوه، استرس یا اضطراب را پنهان کند و این کار را با مثبت بودن و شاد بودن انجام دهد.

افرادی که پس از پایان یک رابطه دوران سختی را سپری می کنند ممکن است دوست داشته باشند دائماً در مهمانی شرکت کنند یا مهمانی بدهند و تنها زمانی که همه چیز آرام می شود، می پذیرند که تمام خوشبختی اجتناب از رویارویی با مشکلات دشواری است که در آن زمان با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

8. بیشتر وقت خود را با تلفن یا جلوی تلویزیون می گذرانند

بسیاری از ما زمان زیادی را جلوی کامپیوتر یا گوشی خود می گذرانیم. با این حال، اگر شریک زندگی شما بیش از حد غرق در دنیای دیجیتال، گذراندن وقت در رسانه های اجتماعی یا گشت و گذار در اینترنت است، این می تواند یک مکانیسم فرار باشد.

نتایج تحقیق نشان داد که بین استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی و کاهش رضایت از رابطه رابطه وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی منجر به احساس حسادت، ناامنی و نارضایتی عمومی از روابط می شود.

اگر متوجه شده اید که شریک زندگی شما در تلفن یا رایانه خود غرق شده است و این موضوع بر کیفیت رابطه شما تأثیر منفی می گذارد، ممکن است چیزی بیش از علاقه به فناوری باشد. رسانه‌های اجتماعی فضای امنی برای آن‌ها است که بعد از اینکه از نظر عاطفی از شما فاصله گرفتند، پناه بگیرند.

9. از برنامه ریزی برای آینده اجتناب می کنند

یکی از جنبه های خوشایند روابط، برنامه ریزی مشتاقانه و لذت بخش برای آینده مشترک است. حالا می‌خواهد آخر هفته یا برنامه‌ای برای 5 سال آینده باشد. این گفتگوها فراتر از گفتگوهای استدلالی است؛ این گفتگوها در مورد چشم انداز آینده و ماموریت یک رابطه بحث می کنند. بنابراین، هنگامی که یکی از طرفین این گفتگوها را متوقف می کند، باید این را به عنوان یک علامت هشدار در نظر بگیرید. وقتی در مورد آینده صحبت می کنیم، “بیایید ببینیم چه می شود!” یا پاسخ های سریع و کوتاه مشابه، باید این را به عنوان یک علامت هشدار در نظر بگیرید.

اجتناب از برنامه ریزی برای آینده گاهی اوقات می تواند نشان دهنده فاصله عاطفی از شریک یا ترس از طولانی شدن رابطه باشد.

10. برای شادی شما کم‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند

در یک رابطه عاشقانه، هر دو طرف از شادی و موفقیت یکدیگر راضی هستند. مهم نیست که بردها چقدر بزرگ یا کوچک باشند، آنها با هم بردهای خود را جشن می گیرند. اما اگر شریک زندگی‌تان نسبت به چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند بی‌تفاوت شود یا شادی‌تان را جشن نگیرد، می‌تواند نشانه‌ای از جدایی عاطفی باشد.

ممکن است متوجه شوید که آنها دیگر مانند گذشته در خوشبختی رابطه سهیم نیستند. یا مثل گذشته برای کوچکترین شادی انرژی هدر نمی دهند. هر فردی ممکن است در زمان ها و روزها احساس ناخوشی کند زیرا درگیر افکار و چالش های زندگی است، اما اگر این رفتارها به یک الگوی تکرار شونده تبدیل شود، باید احتمال جدایی عاطفی عمیق را در نظر گرفت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا