به گزارش شمانیوز از سراج24; بدون شک فضای مجازی یکی استفاده مداوم از اینترنت و شبکه های اجتماعی که امروزه به عنوان یکی از مهمترین محورهای زندگی خانواده ها و جوانان شناخته می شود، باعث شده است که افراد بدون آگاهی کافی وارد این عرصه ها شده و زمان زیادی را در آن صرف کنند. وبلاگ نویسان نیز در این امر نقش دارند و مردم آنها را دنبال می کنند و نیازهای کاذبی را تجربه می کنند که امروزه آسیب های جدی به خانواده ها وارد می کند.

سپس با توجه به اعتیاد به فضای مجازی و وبلاگ نویسان و مدیریت استفاده صحیح از این شبکه های اجتماعی، با بسیاری از کارشناسان فضای مجازی دیدار کردیم تا راهکارهای استفاده صحیح از این فضا و دلایل اعتیاد افراد به فضای مجازی و تقلید از وبلاگ نویسان را برای ما بیان کنند. .

حامد کبودوند گفت: در فضای مجازی مردم به ویژه بسترهای پخش این توانایی را دارند که بسیاری از موضوعات واقعی، غیر واقعی، مربوط به مردم و غیر مرتبط با مردم را در قالب تولید محتوا ارائه دهند.

وی افزود: یکی یکی از ویژگی های جذاب فضای مجازی این است که امکان جذب و همراهی مخاطب از طریق محتوای تولید شده وجود دارد و این موضوع یعنی فضای مجازی به مرجعی فکری و تصمیم گیری تبدیل می شود.

مدیرعامل سازمان فضای مجازی سراج استان قزوین اذعان داشت: وقتی فضای مجازی مرجع فکری و ذوقی مخاطبان می شود; اینکه بتوانند با تولید محتوای متنوع خود را در معرض این اقتدار قرار دهند برای بسیاری از افراد جذاب می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: وبلاگ نویسان و تولیدکنندگان محتوا برای ایجاد اقتدار و تأثیرگذاری بر مخاطبان تلاش می کنند و اگر این اقتدار جهت، قدرت، دانش و ارزش نداشته باشد، سعی می کنند این تخلف را پنهان کرده و مخاطب را به انحاء مختلف گمراه کنند. .

کبودوند تاکید کرد: وبلاگ نویسان با استفاده از انواع ابزارها محتوای غیرواقعی تولید می کنند تا این مطالب تاثیر بسزایی بر مخاطبان داشته باشد و در نتیجه جایگاه خود را به عنوان مرجع فکری و مرجع حفظ کند.

وی افزود: در مورد فضای مجازی به این معناست که بیننده باید دانش و سواد داشته باشد تا بفهمد آنچه می بیند با واقعیت متفاوت است.

مدیرعامل سازمان فضای مجازی سراج قزوین در پایان گفت: به بینندگان فضای مجازی توصیه می کنیم با ارتقای سواد فضای مجازی، درک مفهوم تکنیک های اقناع و درک اخبار جعلی و مبتنی بر واقعیت در انتخاب مرجع دقت کنند. مراجع فکری خودتان را انتخاب کنید و دنبال کنید.

تکنیک های رسانه ای که توجه اینفلوئنسرها را به خود جلب می کند

حدیثه پیله چی گفت: امروزه فضای مجازی طوری زندگی می کند که بیشتر مردم با فضای مجازی زندگی نمی کنند، بلکه برای فضای مجازی زندگی می کنند. در این میان برخی از اینفلوئنسرها نقش بسزایی در تغییر سبک زندگی افراد و ایجاد آسیب های جسمی، روحی و اجتماعی دارند.

وبلاگ نویسان افرادی هستند که با توجه به توانایی ها و حرفه خود در همان زمینه تولید محتوا می کنند و نکته اصلی در وبلاگ نویسی این است که فرد دارای تخصص و مهارت کافی در زمینه تولید محتوا باشد. به عنوان مثال فردی که در زمینه عکاسی محتوا تولید می کند و وبلاگ نویس عکاسی است علاوه بر توانایی عکاسی باید در این زمینه تخصص کافی نیز داشته باشد تا در هنگام پرسیدن سوال در مورد عکاسی بتواند به درستی و اصولی پاسخ دهد. . دادن

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان قزوین بیان کرد: پس این حوزه نه تنها بد نیست بلکه می تواند به رشد و توسعه مردم کمک کند زیرا یک وبلاگ نویس واقعی در شبکه اجتماعی اینستاگرام می تواند کشور و مردم آن را با تخصص خود اعتلای بخشد. آموزش رایگان

پیله چی اینگونه ادامه داد: مشکل از آنجا شروع می شود که خیلی ها فکر می کنند هر فردی که در اینستاگرام فعال است و آنها را دنبال می کند یک وبلاگ نویس است و بسیاری از اینفلوئنسرها به جای وبلاگ نویسان سعی می کنند خودشان را تبلیغ کنند و مطالب زرد و مضحک منتشر کنند.

وی گفت: از سوی دیگر اینفلوئنسرها با استفاده از تکنیک های رسانه ای مخاطب را به خود معتاد می کنند. تکنیک دنبال کردن همراه با جمعیت، برجسته کردن جذابیت‌های جنسی، تکرار، ایجاد گره‌های ذهنی در مخاطب و در نهایت جلب توجه سعی می‌کند فرد را وادار به پیروی از وضعیت و سخنان اینفلوئنسر کند.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان قزوین خاطرنشان کرد: بیشتر افراد به این دلیل که این افراد را واقعی می دانند دنبال می کنند در حالی که زندگی درونی این تاثیرگذاران در بیشتر موارد ربطی به ظاهر آنها ندارد. برخی افراد با دیدن زندگی بلندپروازانه و مجلل برخی از سبک های زندگی، در درون خود احساس حقارت می کنند و دچار کلیشه های جنسیتی، مقایسه با دیگران، ابزار بدن و صورت بودن می شوند، زیرا اینستاگرام به طور جدی اعتماد به نفس و عزت نفس افراد را کاهش می دهد.

پیله چی تاکید کرد: مقایسه زندگی ها و تفریحات سطحی و شاید کاذب، ساختگی و یا حتی ساختگی باعث ایجاد رقابت می شود که همیشه یک نفر از ما بهتر است که فرد را به ناامیدی می کشاند و باعث افسردگی شدید می شود.

بر نیازهای واقعی تمرکز کنید

وی اذعان داشت: برخی افراد به دلیل داشتن جذابیت های متفاوت از این افراد پیروی می کنند و حتی بررسی نمی کنند که آیا این افراد صلاحیت صحبت در مورد موضوعات مطرح شده را دارند یا خیر. اینستاگرام مکانی است که می توانید ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنید. حقیقت چیزی جز یک دروغ شیرین نیست.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان قزوین با اشاره به استفاده صحیح از فضای مجازی گفت: باید سعی کنیم بر نیازهای واقعی خود تمرکز کنیم، چرا که هر عادتی از سه قسمت نشانه، روتین و پاداش تشکیل شده است، بهتر است اینگونه استفاده کنیم. در عوض اینستاگرام را دنبال کنید و صفحات زرد رفتار اینفلوئنسرها را دنبال کنید یا روال زندگی را با رفتار دیگری جایگزین کنید.

پیله چی افزود: بیایید به اینفلوئنسرهایی که دنبال می کنیم فکر کنیم، آیا این افراد مطالب درست و واقعی را بیان می کنند؟ آیا این افراد نسبت به موضوعی که در مورد آن صحبت می کنند آگاهی کافی دارند یا فقط دیدگاه شخصی خود را به مخاطب تحمیل می کنند؟ چرا زندگی این اینفلوئنسرها به مخاطبانشان بستگی دارد و برای جلب توجه حاضرند دست به هر کاری بزنند؟ آیا به این دلیل نیست که آنها هنر و تخصص خاصی ندارند و فقط پول هنگفتی از توجه مردم به جیب می زنند؟

وی در پایان گفت: با کمی تامل و خودآگاهی و همچنین فراگیری سواد رسانه ای می توان اطلاعات زیادی از دنیای مجازی به دست آورد و از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران و سودجویان جلوگیری کرد.

باید رژیم مصرف فضای مجازی داشته باشیم

شهید طاهری گفت: تغییرات ملایم و تدریجی در زندگی مردم ناشی از فضای مجازی از مهمترین آثار مخرب فضای مجازی است. علاوه بر این افزایش توقعات، عادات مصرفی، از دست دادن زمان، تغییر استانداردها و اختیار دادن به وبلاگ نویسان از عوارض اعتیاد به فضای مجازی است.

وی افزود: زندگی مجازی نسل جدید الگویی برای زندگی زیستی آنها ایجاد می کند و این موضوع در هویت سازی افراد نقش بسزایی دارد.

این معلم سواد فضای مجازی گفت: بر اساس تحقیقی که با کمک یونیسف در سال 2019 انجام شد؛ در حالی که مشخص شد رده سنی با بیشترین ضریب نفوذ اینترنت، گروه سنی 15 تا 24 سال با 85 درصد بوده است، این ضریب نفوذ 10 سال پیش 30 درصد بوده است.

طاهری ادامه داد: با توجه به حضور وبلاگ نویسان و افراد مشهور; این افراد با ایجاد صفحات هواداری که جریان تولید محتوا مشابه گروه سنی 15 تا 24 سال دارند، شروع به ایجاد نشریات می کنند.

بصری قدرت اقناع را افزایش می دهد

وی افزود: شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تیک توک از طرفداران بیشتری برخوردار هستند که این خود دلیل تولید محتوای بصری است. از آنجایی که تصاویر به صورت مستقیم پخش می شوند، تاثیر آنها بیشتر است، مثلا یک کلیپ می تواند یک دنیا را منفجر کند، اما اگر محتوای همان کلیپ را نویسنده ای نوشته باشد، تاثیر خاصی نخواهد داشت.

این کارشناس ارشد نرم افزار تصریح کرد: مهم این نیست که وبلاگ نویسان به استعداد ذاتی خود معروف هستند، بلکه مهم این است که با نشان دادن خود و برخی استعدادهای ساختگی خود، مخاطب را متقاعد می کنند.

طاهری بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده؛ درصد افسردگی در افرادی که زمان بیشتری را در فضای مجازی می گذرانند بیشتر است و این افراد به شدت از خانواده خود ناراضی هستند زیرا چیزهایی را در فضای مجازی می بینند که به تنهایی نمی توانند متوجه آن شوند.

رئیس مرکز بانوان سازمان فضای مجازی سراج در استان قزوین گفت: تقلید کورکورانه از محتوای شبکه های اجتماعی باعث تغییر سبک زندگی و ایجاد نیازهای کاذب و در نهایت ایجاد نارضایتی از خود و خانواده به دلیل عدم دسترسی کامل می شود. مطالب ارائه شده توسط وبلاگ نویسان

طاهری خاطرنشان کرد: مثلاً تصاویری که در کاوشگر روزانه می بینید با توجه به علاقه شما پر می شود و دائماً این تصاویر را می بینید و در نتیجه به مرور زمان نیازهای اشتباهی در زندگی شما ایجاد می شود و به مصرف عادت می کنید. ، اگر توان مالی ندارید بگذارید این موضوع تبدیل به پشیمانی و پشیمانی شود که دست خود را می گیرد.

ایجاد نیاز کاذب در زندگی از طریق فضای مجازی

وی افزود: ما دائماً به دنبال مقایسه در اینستاگرام هستیم و این مقایسه بسیار خطرناک و موثر است. بنابراین باید تا حد امکان از این فضای مجازی دوری کنیم و اگر دیدیم واقعا به آن نیاز داریم باید این نیاز کنترل شود و برنامه ریزی کنیم که چقدر باید مصرف کنیم وگرنه فرد آسیب زیادی می بیند.

کارشناس ارشد نرم افزار گفت: اگر واقعاً به دنبال زندگی سالم هستیم، باید از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم و سعی کنیم وبلاگ نویسان را دنبال نکنیم، حتی اگر سرگرمی باشد، ناخودآگاه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

طاهری یادآور شد: این یک قاعده کلی است، یعنی اگر فردی از تصویر و ظاهر خود عکس بگیرد، مردم از او پیروی نمی کنند، بنابراین طبیعی است که تاثیر فرد مقابل دوربین بیشتر باشد.

وی اذعان داشت: خانواده ها باید چارچوب و قوانین مناسبی برای استفاده کودکان از فضای مجازی داشته باشند و این بسیار مهم است که اکثر کودکان گوشی نداشته باشند.

این کارشناس گفت: استفاده کودکان زیر 13 سال از گوشی اشتباه است زیرا موارد ایجاد شده توسط الگوریتم ها وابستگی به فضای مجازی را افزایش می دهد و حذف افراد از این حوزه سخت می شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما