اخبار روز

شوک بزرگ شورای رقابت به بازار خودرو


شورای رقابت که امسال به شورای دوستی خودروسازان تبدیل شد و به تمام خواسته های خودروسازان برای افزایش قیمت، آسیب رساندن به مصرف کنندگان و رشد بازار خودرو پاسخ داد، اکنون منحل شده است.

دیروز خبر شصت و سی و دومین جلسه شورای رقابت منتشر شد که بر اساس آن اعضای این نهاد اصلاحاتی را در بخشنامه 543 اعمال کردند که شامل فرآیند محاسبه و ابلاغ قیمت مشمولان قانون حمایت از خانواده است. و جمعیت، و خودروهای فرسوده، سیستم یکپارچه و اختیار عرضه، برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه می شود.

بر این اساس هیأت نظارت پس از اعلام قیمت خودرو به مسئولیت خود عمل خواهد کرد به این معنا که در صورت بروز مشکل در اجرای دستورالعمل قیمت گذاری خودرو، شورای رقابت نسبت به رسیدگی و رسیدگی به موارد تخلف اقدام خواهد کرد. و پیش از آن وزارت حراست موظف است قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده را ابلاغ کند.

علاوه بر این، نظارت و تدوین سیاست‌هایی در زمینه ثبت اطلاعات مشتریان و خودروهای خریداری‌شده در سامانه یکپارچه تامین، بر عهده وزارت امنیت است تا تامین‌کنندگان خودرو بتوانند اطلاعات لازم را در یک زمان ثبت کنند و بدون انعقاد قرارداد اقدام کنند. نقض

از سوی دیگر برای کاهش دامنه تعیین قیمت، بخشنامه 543 اضافه شده است که بر اساس آن، وزارت حراست می تواند پیشنهاد خروج برخی خودروها از مقررات قیمتی ماده 3 و شرایط بخشی از تقاضا را ارائه کند. . موضوع ماده 4 بخشنامه، کف عرضه به شورا را تعیین می کند و شورا پس از بررسی رأی خود را اعلام می کند.

در نتیجه شورای رقابت از مسئولیت خود در بازار خودرو کاسته و مسئولیت این آشفته بازار را بر دوش وزارت صمت نهاد، در حالی که پس از خسارات وارده، مقابله با وضعیت موجود دشوار خواهد بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا