شورای رقابت از اصلاح قیمت خودرو دفاع کرد

علیرغم نظر مثبت و حتی تاکید شورای رقابت بر اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو، سیاستمدار حاضر به اجرای آن نیست، موضوعی که به نظر می رسد ریشه در افکار و رفتارهای پوپولیستی داشته باشد.

گزارش کردن آخرین ماشین به نقل از دنیای اقتصاد: اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو در دهه گذشته یکی یکی از دغدغه های اساسی سیاست گذاران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده است که وقت و انرژی زیادی را صرف آن کرده اند. در این سال ها به جز دوره ای نسبتاً محدود که نهادهایی مانند سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و مرکز تنظیم بازار مرکزی اختیار تعیین قیمت کارخانه ای خودرو را دارند، شورای رقابت اصلی ترین ناظر در حوزه خودرو بوده است. قیمت. .

در دوره قیمت‌گذاری، به استثنای سال گذشته، معمولاً مسئول سیاست‌گذاری صنعتی – وزارت صمت – و خودروسازان با منافع مشترک و نزدیک در یک طرف ماجرا و طرف دیگر رقابت بوده‌اند. شورای شهر سعی کرده از مصرف کنندگان حمایت کند.

به عبارت دیگر، معمولا وزارت حریم خصوصی و خودروسازان (اولی ساکت و تقریبا نامحسوس و دومی نسبتاً صریح است) به دنبال اصلاح مستمر قیمت خودرو و حتی آزادسازی بوده اند، اما شورای رقابت سعی کرده از خود دفاع کند. . در مقابل “زیاد” با کنترل قیمت کارخانه خودروها، تولید کننده نشان می دهد.

به همین دلیل معمولاً سکوت و خودروسازان (به ویژه خودروسازان) بر اصلاح دائمی قیمت کارخانه ای خودرو اصرار دارند و از سوی دیگر شورای رقابت تلاش کرده تا از رشد قیمت خودرو جلوگیری کند. در منبع (با توجه به تقاضای سازنده خودرو و سیاستگذاران) .

نتیجه این رویکرد سال هاست قیمت گذاری دستوری بوده که به گفته فعالان صنعت خودرو منجر به زیان خودروسازان، کاهش سرعت تولید، افت کیفیت و البته توزیع گسترده اجاره در بازار شده است. در سوال، شورای رقابت به عنوان بازیگر در سناریوی قیمت گذاری خودرو تا حدودی نقش قهرمان و وزارت حریم خصوصی نیز به نوعی نقش منفی را بر عهده داشته است. نقش.

حالا اما به نظر می رسد در این سناریو نقش ها تغییر کرده است به گونه ای که شورای رقابت مدافع اصلاح قیمت خودرو و وزارت حراست قهرمان داستان شده است. یعنی برعکس دوره قبل، شورای رقابت است که می‌گوید قیمت خودرو باید مدام بر اساس آمار تولید تعدیل شود، اما وزارت امنیت می‌گوید دست زدن به قیمت خودروها صلاح نیست. اتومبیل ها.

این موضوع حتی باعث شده تا شورای رقابت با استفاده از اختیارات نظارتی خود در خصوص اجرای دستورالعمل قیمت گذاری این شورا از مسئولان حریم خصوصی توضیح بخواهد. در نشستی که روز شنبه هفته جاری میان برخی از مسئولان وزارت حراست و اعضای شورای رقابت برگزار شد، عملکرد این وزارتخانه در خصوص اجرای بخشنامه قیمت خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

اگرچه برگزاری این جلسه را می توان عادی و بر اساس اختیارات نظارتی شورای رقابت تعبیر کرد، اما قطعاً ارتباطی با ادامه توقف قیمت خودروسازی ها (به ویژه پس از واگذاری اختیارات قیمت خودرو به شورای رقابت از سوی شورای رقابت) ندارد. وزارت امنیت در ماه سال گذشته) نیست

شورای رقابت متوسط ​​دی سال گذشته اعلام کرد: «با توجه به اصلاحات، از این پس نظارت بر محاسبات توسط شورا و ابلاغ محاسبات به ماسبق خواهد بود و وزارت بهداشت موظف است قیمت‌های محاسبه‌شده توسط پشتیبانی را مستقیماً اعلام کند. اگر شورای رقابت مشکلی در مسیر اجرا ببیند، وارد عمل می شود.

این اقدام شورای رقابت نشانه بزرگی از تغییر رفتار شورا در قبال قیمت گذاری خودرو بود، زیرا این شورا به نوعی با تفویض اختیار قیمت گذاری، به اصلاح قیمت خودرو با توجه به هزینه های واقعی تولید (بر اساس تحلیل خودروسازان) چراغ سبز نشان داد. به وزارت امنیت

البته شورای رقابت از ماه‌ها قبل تغییر رفتار در مورد قیمت خودرو را آغاز کرده بود: سال گذشته به افزایش ۸۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها رأی مثبت داد. اتفاقاً در آنجا بود که تغییر نقش سیاستگذار هم آشکار شد، نه وزارت صمت، بلکه دولت، زیرا با دستور معاون اول رئیس جمهور، افزایش قیمت پیشنهادی شورای رقابت لغو شد و در نهایت مجوز اصلاح قیمت تا میانگین 49 درصد صادر شد.

از جهاتی این اولین رویارویی خودرویی بین سیاست‌گذار و شورای رقابت در نقش‌های جدیدشان بود، زیرا این شورا تلاش کرد تا توقف 18 ماهه قیمت‌ها را با اجازه رشد 80 درصدی قیمت‌ها جبران کند و خودروسازان را از ضرر تولید نجات دهد. اما سیاستگذار (شاید با نظر وزارت صمت مثبت) با افکار پوپولیستی مانع شد. تقابل بعدی آنها چند ماه بعد بر سر موضوع اعلام قیمت خودروهای بهبود یافته بود.

شورای رقابت قیمت هشت خودرو را به عنوان محصولات جدید اعلام کرد و از وزارت حراست خواست تا قیمت های جدید را اعلام کند.
با این حال وزارت حریم خصوصی دست به کار نشد و اعلام کرد که وظیفه شورای رقابت است که قیمت را اعلام کند و شورا هم قبول نکرد. این اصرار و تکذیب طرفین نشان داد که هیچ یک از آنها از ترس عواقب این موضوع و حساسیت افکار عمومی نسبت به قیمت کارخانه ای خودرو، نمی خواهند مسئولیت اعلام قیمت جدید خودرو را بر عهده بگیرند. ماشین ها. .

اکنون رقابت بین بازیگران قیمت خودرو که نقش‌های جدیدی را ایفا می‌کنند وارد فاز دیگری شده است و در حالی که شورای رقابت بر اجرای دستورالعمل قیمت‌گذاری (تعدیل مستمر قیمت بر اساس هزینه‌های واقعی تولید) اصرار دارد، وزارت امنیت در حال حاضر مخالف آن است و به نوعی خرید زمان برای یافتن فرصت مناسب برای “اصلاحات” پیش رو به نظر می رسد شورای رقابت با توجه به اینکه مسئولیت تعیین قیمت خودرو را به وزارت حریم خصوصی واگذار کرده است، دیگر از عواقب بازنگری قیمت ها هراسی ندارد. حامی قیمت ها بر اساس واقعیت های مالی و از طرفی وزارت حریم خصوصی مسئول تعیین قیمت (از سال گذشته به بعد) نمی خواهد مورد انتقاد افکار عمومی بابت افزایش قیمت خودرو در سال جاری قرار گیرد. منشاء سیبل بوده و در این سناریو نقش ضدقهرمان را بازی می کند.

اما وزارت حراست این روزها به مانعی بر سر راه اصلاح قیمت خودرو تبدیل شده است، چرا که سرپرست این وزارتخانه بارها اجباری قیمت ها را محکوم کرده و حتی از آزادسازی صحبت کرده است، عباس علی آبادی که حضورش در وزارت حراست یک سال به طول می انجامد. سال در یک ماه، دورات چهره خود را در برابر قیمت های دستوری نشان داده است.

بررسی اظهارات علی آبادی نشان می دهد که وی اعتقادی به قیمت گذاری دستوری ندارد و حتی می گوید باید آزادسازی شود. بهمن وی سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید خودرو «ریرا» قول حذف قیمت گذاری دستوری خودروها را داد و تاکید کرد که شخصا با این موضوع برخورد خواهد کرد. آذر او سال گذشته تاکید کرد که اولویت او حذف الزام به تعیین قیمت و اجاره است. [حاصل از آن] است.

علی آبادی تیرماه سال گذشته با بیان اینکه قیمت ها تبعات متعددی دارد و نباید به یک شکل به آن توجه کرد، گفت: قیمت های اجباری گاهی می تواند تولید را متوقف کند یا کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار دهد. وی چند روز پیش در دیدار با فعالان اقتصادی استان قم با بیان اینکه من مخالف گرانی های دستوری هستم، گفته بود که نباید به بهانه حمایت از مردم به تولیدکنندگان فشار بیاوریم.

اگرچه این اظهارات وزیر صمت نشان از مخالفت وی با قیمت های دستوری و در عوض دفاع وی از اصلاح قیمت ها دارد، اما اتفاقی که اکنون افتاده این است که او و وزارت متبوعش نمی خواهند مسئولیت این ماجرا یعنی اصلاح قیمت خودرو را بر عهده بگیرند.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما