اخبار روز

شهریه مدارس غیردولتی/ جزئیات و مبالغ اعلام شد


به گزارش مانیبان، احمد محمودزاده مدیرعامل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه تشکل های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مبانی الگوی تعیین نرخ ثبت نام مدارس غیردولتی اظهار داشت: از لحظه ای که ایشان به عضویت این سازمان درآمدند، با شعار دولت مبنی بر شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد، به وظیفه خود مطابق قانون عمل کردیم.

وی به مواد 15 و 16 قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی که سازوکار تعیین شهریه را مشخص کرده است اشاره کرد و افزود: بر این اساس شورای نظارت مرکزی (آموزش و پرورش) مدل تعیین شهریه را ابلاغ کرد. ، و استان ها طبق قانون شهریه بر اساس این شاخص ها تعیین می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طی 2 سال گذشته بخشی از این روند انجام شد و امسال موفق شدیم این روند را به طور کامل در کشور اجرا کنیم.

به گفته محمودزاده، در ماده 15 این قانون هفت شاخص مربوط به تعیین شهریه شامل (تورم، مکان و فضای آموزشی، تجهیزات، فعالیت های فوق برنامه و…) ارائه برنامه های آموزشی و تربیتی متناسب با اجرای اصول اساسی سند تحول و فعالیت های فوق برنامه و فوق برنامه تعیین شد.

دستورالعمل ارسالی به مدارس غیردولتی

وی به صدور دستورالعمل به مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل تخصیص ساعات فوق برنامه و غیردرسی در مقطع ابتدایی و برای پایه های اول و دوم متوسطه مشخص و ابلاغ شده است.

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس الگوی تعیین شهریه و ترکیبی که در ماده 16 آمده است، هر منطقه از کشور برای هر مدرسه، پس از بررسی نهایی توسط کمیته شهریه منطقه، طبق قانون شهریه اخذ می شود.

رسید فاکتور در صورت عدم مشاهده سامانه ثبت نام

معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت 18 هزار واحد آموزشی در کشور خاطرنشان کرد: امروز به جرأت اعلام می کنم که این روند در بیش از 17 هزار مدرسه در استان ها، مناطق و آموزشکده های کشور تکمیل شده است و این روند طی شده است. آنها از مدارس دیگر شهریه می گیرند.

محمودزاده ادامه داد: مدارس موظف به پذیرش و ثبت نام دانش آموزان بر اساس شهریه های اعلام شده در سامانه هستند و در صورت عدم دسترسی و یا نمایش شهریه ها در سامانه، موظف به ثبت نام دانش آموزان بر اساس نرخ شهریه سال قبل هستند. . به گفته خانواده ها مطالعه را تا اطلاعیه نهایی شهریه انجام دهید.

جزئیات افزایش ثبت نام مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 1403-1404

وی در خصوص میزان شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 1403-1404 گفت: تقریباً 40 درصد شهریه مدارس در کشور بین 10 تا 20 میلیون تومان برآورد می شود و تقریباً 34 درصد شهریه مدارس برآورد می شود. بین 10 تا 20 میلیون تومان. بین 20 تا 30 میلیون تومان

وی بیان کرد: حدود 14 درصد مدارس نیز 30 تا 40 میلیون تومان و 6 درصد دیگر تا 40 تا 50 میلیون تومان دریافت می کنند. همچنین 2.5 درصد مدارس بین 50 تا 60 میلیون تومان شهریه خواهند داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: 1.5 درصد شهریه مدارس بین 60 تا 70 میلیون تومان تعیین شد و نرخ ثبت نام در مدارس بین 70 تا 80 میلیون تومان کمتر از یک درصد است.

محمودزاده ادامه داد: شهریه تقریباً نیم درصد مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می شود.

این مسئول اداره آموزش و پرورش در تشریح جزئیات شهریه های ثبت شده در سامانه گفت: شهریه های ارائه شده در سامانه شامل سرفصل ها و برنامه های برنامه درسی ملی مطابق مصوبات آموزش و پرورش و بر اساس اهداف تعریف شده است. ساعت و بخشی دیگر مربوط به برنامه های فوق برنامه و غیردرسی است که آن هم در چارچوب مقررات و بر اساس ابلاغ مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام می شود.

هزینه های اضافی جزء نرخ مصوب شهریه نمی باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به اخذ شهریه های خارج از نرخ مصوب اشاره کرد و افزود: بخشی از درآمد و هزینه های اضافی در مدارس غیردولتی مشمول سامانه قیمت گذاری مرکز تنظیم بازار و تابع تصمیمات سازمان نظام وظیفه می باشد. انجمن اولیا و معلمان مدرسه

وی افزود: هزینه هایی مانند ناهار، سرویس مدرسه و پوشاک دانش آموزی ارتباطی با نرخ شهریه آگهی شده در سامانه ندارد و نیازمند عقد قرارداد با والدین است.

دریافت هزینه های تجملی ممنوع!

محمودزاده تاکید کرد: هرگونه هزینه تجمل گرایی و میهمان نوازی که با فرهنگ اسلامی – ایرانی و رویکردهای معارف اسلامی مغایرت داشته باشد ممنوع است.

این مسئول همچنین گفت: دریافتی های صورت گرفته در برخی از مدارس با عناوین مدارس نیز براساس موافقت انجمن اولیا و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دوره های آموزشی از جمله زبان های خارجی در حوزه های غیر درسی و ساعات اختیاری و این مبالغ است. در قیمت ثبت نام نیز لحاظ نشده است. یک تبلیغ خواهد بود.

مدارسی که قانون را نقض می کنند گزارش دهید

وی ضمن تشکر از موسسان و مدیران مدارس که به قانون پایبند بوده و شهریه را طبق الگو تعیین می کنند، گفت: در صورت مشاهده تخلف برخی از مدارس می توانند گزارش خود را به بخشداری و مدیریت ارسال کنند. کلیه آموزش ها در استان های کل کشور.

محمودزاده در خصوص نظارت بر روند و عملکرد مدارس غیردولتی گفت: به گونه ای برنامه ریزی شده است که با طرح همخوانی داشته باشد. مهر که در محدوده زمانی ثبت نام ها لحاظ شده است، نظارت کافی و لازم را داشته باشد.

تاکید کرد: بر اساس شهریه های اعلام شده در ابتدا. اردیبهشت ماه درصد افزایش یا تعریف برابر در منطقه و استان مشخص نشده است و نرخ شهریه صرفا با توجه به عملکرد و شاخص های مدرسه تعیین می شود.

شهریه برخی مدارس کاهش یافت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه تشکل های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از مدارس در فرآیند تعیین شهریه بر اساس آزمون با کاهش شهریه مواجه شدند به دلیل متغیرهایی مانند با توجه به محیط آموزشی، کمبود تجهیزات و سایر شاخص ها، نرخ ثبت نام در این مدارس کاهش یافت.

وی ادامه داد: بنابراین به طور کلی نمی توان گفت که هر منطقه، شهر یا استان چند درصد افزایش داشته است، چرا که بررسی همه شاخص ها و الگوها; آنها افزایش یا کاهش شهریه مدارس را تعیین می کنند.

نظارت میدانی و سیستماتیک بر عملکرد مدرسه.

وی در خصوص نظارت دوره ای و مستمر بر مدارس غیردولتی گفت: نظارت سیستمی و میدانی انجام می شود و پس از بررسی موضوعات مختلف و مستندسازی اطلاعات، تیم های نظارتی با قاطعیت با متخلفان برخورد خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خطاب به موسسان و مدیران مدارس خاطرنشان کرد: با توجه به الگوهای مشخص شده و با توجه به میزان خدمات آموزشی و تربیتی ارائه شده و فعالیت رسمی 30 ساعته معلمان که در ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد. از نظر کیفیت و فعالیت های آموزشی، مبنای تخصیص، پرداخت شهریه و پرهیز از دریافت وجه اضافی است.

وی با تاکید بر رعایت نرخ شهریه های سامانه و اطلاع از نرخ های اعلامی مدارس از خانواده ها خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در ثبت فرآیند، شکایات خود را شخصاً به مناطق و استان ها و یا از طریق سامانه گزارش دهند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش؛ بر اساس قوانین ابلاغی در سال جاری در خصوص مشوق ها، انتظار می رود با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم مردمی و ماموریت های اعلام شده در سند تحول بنیادین، فضای مدارس غیردولتی نسبت به گذشته موثرتر ساماندهی شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا