به گزارش ایمنا، مفهوم «شهرهای جدید» یا «شهرهای منشور» به عنوان رویکردی جدید در توسعه شهری در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تلاش این شهرها برای ایجاد فضاهای جدید با ساختاری بهینه و پایدار بر اساس نیازهای جوامع امروزی است که نه تنها پاسخگوی چالش های موجود شهری است، بلکه با استفاده از فناوری ها و اصول روز به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آینده کمک می کند. پایداری و مدیریت کارآمد منابع کافی است

با افزایش جمعیت شهری و چالش‌های مرتبط با آن مانند آلودگی، کمبود مسکن و زیرساخت‌های ناکافی، بسیاری از کشورها به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه هستند و این امر ایجاد شهرهای جدید در نقاط مختلف جهان را در اولویت قرار داده است. شهرهایی که از پایه ساخته می شوند، مانند سنگاپور و دبی، توانایی ویژه ای برای ایجاد سیستم های حکومتی خود دارند.

ایده ساختن شهرهای جدید از پایه جدید نیست و با درجات مختلف موفقیت توسط همه از رومی ها گرفته تا صنعتگران ویکتوریایی، از مصر تا آریزونا اجرا شده است، اما انتظار می رود تا سال 2050 به 2.5 میلیارد دیگر اضافه شود. ساکنان شهری سرعت و مقیاس توسعه این شهرها در دهه جاری رو به افزایش است. در زیر به چند شهر جدید در حال ساخت اشاره می کنیم و ویژگی ها، اهداف و چشم اندازهای این پروژه ها را بیان می کنیم.

نوسانتارا، اندونزی

تغییرات اقلیمی باعث شده است که پایتخت باستانی و پرجمعیت اندونزی سالیانه 1 تا 18 سانتی متر غرق شود و به همین دلیل برنامه هایی برای انتقال مقر حکومت این کشور از جاکارتا مدت ها مورد بحث قرار گرفته است و در سال 2017، جستجوی رسمی مکان جدیدی آغاز شد. . مکان ترجیحی Nusantara است، یک منطقه جنگلی بارانی 2561 کیلومتر مربعی در جزیره بورنئو.

مراسم کلنگ زنی این پروژه در اوت 2022 تکمیل شد و در حال حاضر کار برای ساخت کاخ جدید ریاست جمهوری، ساختمان های دولتی، فرودگاه و زیرساخت های حمل و نقل در جریان است. دولت اندونزی اعلام کرده است که این شهر از سال 2024 به تدریج به عنوان پایتخت جدید فعالیت خواهد کرد و پیش بینی می شود در سال های آینده جابجایی تدریجی نهادهای دولتی به این شهر انجام شود که شامل مراحل تکمیلی ساخت و ساز و توسعه این شهر می شود. شهر جدید تا سال 2045 باقی می ماند. این پروژه برای دولت اندونزی از اهمیت بالایی برخوردار است و به منظور کاهش فشار بر شهر جاکارتا و ایجاد یک مرکز جدید اقتصادی و اداری در این کشور است.

شهر ذهن آگاهی Gelephu، بوتان

ساخت شهر متفکر در نزدیکی شهر گلفو در مرز جنوبی بوتان با هند در دسامبر 2023 اعلام شد و 1000 کیلومتر مربع، معادل 2.5 درصد از مساحت کشور کوچک هیمالیا را پوشش خواهد داد. شهر برنامه ریزی شده در اطراف مجموعه ای از پل های قابل سکونت ساخته می شود و دارای امکانات رفاهی مانند فرودگاه بین المللی، دانشگاه، گلخانه هیدروپونیک، مکان عبادت، بازار محلی و سد خواهد بود. ساخت فرودگاه و بندر بین المللی هم اکنون آغاز شده است، اما تاریخ اتمام پروژه مشخص نیست.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

شهر هوشمند Dholera، هند

شهر هوشمند Dholera اولین شهر از هشت شهر هوشمند برنامه ریزی شده در سراسر هند است که هدف آن کاهش ازدحام و آلودگی، بهبود امکانات رفاهی و ایجاد محیطی پیشرفته برای ترویج نوآوری است. در سال 2013 به عنوان بزرگترین توسعه شهری سبز در هند اعلام شد، ساخت این شهر 920 کیلومتر مربعی، در 100 کیلومتری جنوب غربی احمدآباد، در حال حاضر شامل گسترش جاده ها و خدمات است.

قرار است سال آینده اولین کارخانه تولید تراشه های نیمه هادی هند در این شهر بازگشایی شود و یک نیروگاه خورشیدی با توان خروجی 4400 مگاوات به بهره برداری برسد.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

پایتخت اداری جدید، مصر

پایتخت اداری جدید مصر که هنوز نامی از آن برده نشده است، یک شهر جدید به وسعت 714 کیلومتر مربع است که در حال حاضر در 45 کیلومتری شرق قاهره، پایتخت قدیمی این کشور، در دست ساخت است. در مارس 2015، ساخت این پروژه اعلام شد که شامل 20 برج و یک برج نمادین به عنوان بلندترین آسمان خراش آفریقا، در پاسخ به چالش های مختلف پیش روی قاهره از جمله تراکم جمعیت، ترافیک و آلودگی هوا خواهد بود.

بسیاری از کارمندان مصری به ساختمان های اداری جدید نقل مکان کرده اند. این شهر جدید با یک مونوریل جدید و قطار سبک قاهره به پایتخت و سایر شهرهای بزرگ مصر متصل خواهد شد. این پایتخت اداری بر اساس مفاهیم طراحی مدرن و پایدار ساخته شده و شامل زیرساخت های پیشرفته، فضاهای سبز و گذرگاه های عابر پیاده است.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

کالیفرنیا برای همیشه، ایالات متحده آمریکا (202 کیلومتر مربع)

California Forever یک پروژه بلندپروازانه توسعه شهری در ایالات متحده است که توسط سرمایه گذاران دره سیلیکون حمایت می شود و هدف آن ساخت شهری جدید در ایالت کالیفرنیا است. هدف این پروژه ایجاد یک تجربه زندگی شهری مدرن و پایدار در مناطق شمالی کالیفرنیا در نزدیکی شهر ساکرامنتو است.

کالیفرنیا فوراور مبتنی بر مفاهیم پایداری و حفاظت از محیط زیست است و شامل فضاهای سبز گسترده، منابع انرژی تجدیدپذیر و زیرساخت مدیریت آب و پسماند است. انتظار می رود این پروژه محیط جدیدی با 20000 خانه برای حدود 50000 شهروند ایجاد کند.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

بلمونت، ایالات متحده آمریکا

در سال 2017، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، 24800 هکتار زمین در آریزونا را به قیمت 80 میلیون دلار خریداری کرد و قصد داشت شهری آینده نگر با 80000 خانه ایجاد کند. این شهر برای شبکه های دیجیتال پرسرعت، مراکز داده، فناوری های جدید تولید و مدل های توزیع، وسایل نقلیه خودران و مراکز تدارکات مستقل طراحی شده است.

بلمونت از زمان شروع پروژه پیشرفت چندانی در این پروژه نداشته است و برخی از منتقدان معتقدند این زمین آب کافی برای پشتیبانی از توسعه پیشنهادی ندارد.

خط، عربستان سعودی

این خط که در مساحتی به وسعت 34 کیلومتر مربع ساخته شده است، یک شهر هوشمند خطی است که به عنوان بخشی از پروژه فوق العاده 26500 کیلومتر مربعی NEOM عربستان سعودی طراحی شده است. گفته می شود این شهر میزبان جمعیتی بیش از 9 میلیون نفر است که یک چهارم جمعیت فعلی عربستان سعودی است. این در یک خط به طول 170 کیلومتر که از میان بیابان بین دریای سرخ و شهر تبوک می گذرد، کشیده شده است و انرژی آن به طور کامل از منابع تجدید پذیر تامین می شود.

این پروژه از دو ساختمان آینه ای بلند به عرض 200 متر و ارتفاع 500 متر تشکیل شده است که کمی بلندتر از برج های پتروناس در کوالالامپور خواهد بود. این خط که در سه سطح برای زیرساخت های عابر پیاده، حمل و نقل و شهری طراحی شده است، از 135 ماژول متصل به هم تشکیل شده است که هر کدام 800 متر طول دارند که توسط قطارهای پرسرعت در کمتر از 20 دقیقه به هم متصل می شوند. بهره برداری از این پروژه از مهرماه 1390 آغاز شد و قرار است فاز اول آن در سال 2030 به پایان برسد. به گفته مقامات NEOM، هیچ ماشین یا جاده ای وجود نخواهد داشت و بدون کربن خواهد بود.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

شهرک مسکونی الجواهری عراق

اولین شهر از پنج شهر جدید که در سال 2023 در بغداد به عنوان بخشی از استراتژی دولت برای مقابله با بحران مسکن و کاهش ازدحام در مراکز شهری افتتاح می شود، شهر مسکونی الجواهری در غرب بغداد، پایتخت عراق است. این شهر در زمینی به مساحت 7121 هکتار ساخته می شود و شامل 30000 خانه و 10000 بلوک آپارتمانی مدیریت شده خواهد بود. انتظار می‌رود ساخت این شهر بین چهار تا پنج سال طول بکشد.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

تاتو، کنیا (20 کیلومتر مربع)

تاتو یک منطقه ویژه اقتصادی به مساحت پنج هزار هکتار است و در 20 کیلومتری شمال نایروبی، پایتخت کنیا قرار دارد. این پروژه که برای اولین بار در سال 2008 اعلام شد، متعلق به یک توسعه دهنده املاک خصوصی است و بیش از سه هزار خانه و آپارتمان در شهر ساخته شده یا در حال ساخت است، 4500 دانش آموز در مدارس شهر تاتو تحصیل می کنند و تقریباً 75 کسب و کار A. در شهر ایجاد شده اند.

شهرهای جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شوند

پروسپرا (ثروتمند)هندوراس

پروسپرا یک شهر نیمه خودمختار با مساحت 235 کیلومتر مربع است که در حال حاضر در جزیره رواتان در 65 کیلومتری ساحل شمالی هندوراس در حال ساخت است. این پروژه در سال 2021 توسط دولت هندوراس تحت قوانین منطقه تجارت آزاد یا ZEDE تاسیس شد و توسط یک شرکت مستقر در ایالات متحده آمریکا مدیریت می شود. شهر پروسپرا بیت کوین را به عنوان پول قانونی می پذیرد و ساکنان را ملزم به پرداخت هزینه سالانه برای زندگی در جامعه می کند.

به گزارش سایت این شرکت، بیش از 23000 متر مربع توسعه برنامه ریزی شده تکمیل و طرح احداث شهرک صنعتی 396 هکتاری در بندر ستویه و شهرک بندر رویال ارائه شده است. با این حال، در سال 2022، دولت جدید هندوراس قانونی را امضا کرد که ZEDE را در این کشور لغو کرد و Prospera را در بلاتکلیفی قانونی قرار داد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما