اخبار روز

شهرداری کرمانشاه عامل تخلفات و ساخت و سازهای غیرمجاز است

پیش از این برخی کارشناسان شهرداری کرمانشاه را عامل اصلی خرید و فروش غیرمجاز و ساخت و ساز غیرمجاز می دانستند اما در اظهارنظرهای اخیر یک مقام رسمی و ذیصلاح به صحت این موضوع اعتراف کرد.

به گزارش ایرنا، هرچند پیش از این مدیران شهری نظر برخی کارشناسان مبنی بر ناامن شدن کرمانشاه با مصوبه شهرداری را رد کرده بودند، اما اکنون رئیس سازمان نظام مهندسی استان تایید کرده است که رعایت قوانین در مدیریت شهری جایی ندارد. مشکلی که ممکن است به مداخله نهادهای نظارتی و بازرسی منجر شود و مسئولان کرمانشاهی را قادر به قبول مسئولیت کند، هرچند شورای شهر نیز در این زمینه وظیفه ذاتی دارد.

اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی استان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران حاکی از آن است؛ شهرداری کرمانشاه با به خطر انداختن آسایش شهروندان و فروش مجوزهای غیرقانونی سعی در درآمدزایی بیشتر و تامین هزینه های خود دارد. او اسباب و اثاثیه و زیبایی شهر را فدای سهولت کسب درآمد و تامین هزینه های سنگین خود کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه عملا هیچ ساختمان بدون تخلف در کرمانشاه وجود ندارد، آمار پروانه های صادره از سوی شهرداری کرمانشاه را وحشتناک توصیف کرد و گفت: نتایج اقدامات و دستاوردهای شهرداری کرمانشاه در این حد است. امنیت روحی و روانی شهروندان را به خطر می اندازد.

مهندس نورالدین زارعی تخلفات شهرداری کرمانشاه در صدور پروانه و ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر را بیش از 100 درصد دانست. به عبارت دیگر، اگر تعداد مجوزهای صادر شده از سوی شهرداری را 100 مورد فرض کنیم، بیش از 105 مورد از این تخلفات وجود دارد که 5 مورد آن وجود دارد. این کالا بدون مجوز قانونی تولید شده است.

وی ضعف نظارت بر ساخت و ساز شهرداری کرمانشاه را علاوه بر فروش قانون این نهاد برای درآمدزایی بیشتر یادآور شد و افزود: اگر شهرداری در اطراف ویلا و در مغایرت با ضوابط شهرداری پروانه ساختمانی صادر کند در واقع روحیات روانی را به خطر می اندازد. و سلامت روانی شهروندان .

وی با تاکید بر رعایت خواسته ها و نیازهای شهروندان کرمانشاهی، تصریح کرد: به عنوان مثال تنها باید مجوز ساخت ویلا در برخی نقاط شهر داده شود. باید طوری برنامه ریزی شود که بتوانیم برای هر سلیقه ای خدمات ارائه دهیم.
زارعی افزود: با در نظر گرفتن منافع توسعه دهندگان و مالکان، باید اطمینان حاصل کنیم که قوانین و مقررات به درستی اجرا شده و هزینه های متخلف افزایش یابد تا متخلف از آن تخلف نکند. مثلاً گواهی پایان کار، آب و برق به مرتکب داده نشود. اگر مسئولان همت کنند می توانیم تا چند ماه دیگر در کرمانشاه به نتایج خوبی برسیم.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی نقش بی بدیلی در کنترل کیفی سازه ها دارد اما فاقد اختیارات اجرایی کافی برای جلوگیری از ساخت و ساز ساختمان های نامرغوب است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه افزود: مهندسان ناظر تخلفات را به شهرداری گزارش می دهند و مدیران شهری موظف به اقدام هستند اما متاسفانه شهرداری همکاری لازم را ندارد.

زرایی افزود: اکنون بررسی های آزمایشگاهی به جایی رسیده است که می دانیم ساختمان در کدام زمین باید ساخته شود. در حال حاضر حدود 90 آزمایشگاه ژئوتکنیک در استان کرمانشاه فعال است و با بررسی خاک می توان ساختمان فنی و اقتصادی طراحی کرد و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه همچنین گفت: در زلزله های بزرگ گذشته مانند بم و رودبار تعداد کشته شدگان بسیار زیاد بود (بیش از 70 هزار نفر) اما در زلزله سرپل ذهاب کمتر از هزار نفر بود. در بررسی ها مشخص شد که در بم و رودبار ضوابط ساختمانی رعایت نشده است اما در سرپل ذهاب 45 درصد قوانین رعایت شده و جان افراد زیادی را نجات داده است.

طبق جمع بندی زاروی، رعایت 100 درصد ضوابط ساختمانی می تواند به مقاوم سازی منازل در برابر زلزله کمک کند، موضوعی که مورد غفلت جامعه کرمانشاه است.

به گزارش ایرنا، کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین ایران و با حدود یک میلیون نفر جمعیت نهمین شهر بزرگ کشور است. یکی یکی از شهرهای بزرگ است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا