اخبار روز

شهادت رئیسی و پیامدهای آن برای ایران و منطقه

به گزارش بازتاب آنلاین، پایگاه اینتل در تحلیلی نوشت: مرگ ناگهانی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد در 30 اوت، سایه ابهام را بر آینده سیاسی کشور به ویژه در مورد جانشینی رهبری ایران انداخته است. . با این حال، توازن قوا در ایران نشان می دهد که در آینده قابل پیش بینی هیچ تغییر اقتصادی یا تغییری در سیاست خارجی رخ نخواهد داد.

اقتصاد ایران که تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است، احتمالاً به مبارزه ادامه خواهد داد و تنش ها با اسرائیل و غرب احتمالاً ادامه خواهد داشت. اما واکنش بین المللی به مرگ رئیسی، گرم شدن قابل توجه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله رقبای قدیمی مانند عربستان سعودی را نشان می دهد.

رئیس جمهور که در سال 2021 رئیس جمهور ایران شد، وعده مبارزه با فساد، احیای توافق هسته ای برجام و بهبود روابط منطقه ای را داده بود. در حالی که برجام در سال 2022 با نظارت امیر عبداللهیان و پیش از آغاز اعتراضات گسترده احیا شد، ریاست جمهوری رئیسی شاهد از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و راه اندازی پروژه های منطقه ای مانند سد برق آبی بود. با آذربایجان و یکی از اعضای بریکس به اشتراک گذاشته شد.

سوال بزرگتر در ایران این است که چه کسی به عنوان رهبری جانشین آیت الله خامنه ای خواهد شد. رئیسی یک متحد نزدیک و جانشین بالقوه محسوب می شد. مرگ او تمرکز را به سایر نامزدهای بالقوه، از جمله پسر مجتبی خامنه ای، رئیس جمهور سابق، حسن روحانی، و حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، معطوف می کند.

چالش‌های اقتصادی ادامه خواهند داشت و اقتصاد ایران رشد متوسطی را تجربه می‌کند که بیشتر به دلیل افزایش تولید نفت است. با این حال، تحریم های کنونی به شدت جریان های ارزی را محدود کرده و منجر به کاهش شدید ارزش ریال و تورم سوخت می شود.

تحریم های شدیدتر محتمل است، به خصوص اگر دونالد ترامپ دوباره ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورد و مواضع سخت خود را در قبال ایران احیا کند. از نظر ژئوپلیتیکی، موقعیت ایران احتمالا ثابت خواهد ماند. امیدها برای احیای مذاکرات درباره توافق هسته ای کمرنگ شده است.

از سوی دیگر، رئیس جمهور جدید می تواند برای حفظ شتاب در بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس که پس از مرگ رئیس جمهور ابراز تسلیت کرده اند، تلاش کند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی با خواندن ایران یک کشور برادر، بر تغییر مثبت پویایی در منطقه تاکید می کنند. بهبود روابط بین ایران و خلیج فارس خطر درگیری های بزرگی را که می تواند بر عرضه نفت از منطقه تأثیر بگذارد، کاهش می دهد. در مجموع، مرگ نابهنگام رئیسی سؤالاتی را در مورد توسعه سیاسی ایران ایجاد می کند، اما انتظار می رود تغییر چندانی نداشته باشد.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا