به گزارش بازتاب آنلاین، چند میلیارد سال پیش زمین مکانی بسیار متفاوت بود و مدت ها قبل از ظهور حیات بر روی زمین، شهاب سنگ های بی شماری بر روی آن باریدند. یکی یکی از این برخوردها که به رویداد S2 معروف است، حدود 3.26 میلیارد سال پیش رخ داد و سرنخ هایی از تاریخ اولیه سیاره ما به جا گذاشت.

به گزارش ایسنا، ناجا درابون، کارشناس زمین شناسی اولیه زمین در دانشگاه هاروارد، در حال انجام تحقیقاتی برای کشف رازهای این برخورد باستانی است. او و گروهش در حال بررسی شواهد زمین شناسی این دوره در “کمربند گرین استون باربرتون” در آفریقای جنوبی هستند.

یک شهاب سنگ بزرگ

با بررسی دقیق نمونه های سنگ و تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی آنها، دکتر. گروه درابون وقایع برخورد S2. این شهاب سنگ 200 برابر بزرگتر از شهاب سنگی بود که دایناسورهای غول پیکر را کشت و سونامی عظیمی را به راه انداخت که ویرانی گسترده ای را به همراه داشت.

پس از برخورد، شهاب سنگ S2 زنجیره ای از رویدادها را به راه انداخت که به طور قابل توجهی محیط زمین را تغییر داد. ابتدا یک سونامی عظیم ایجاد کرد که اقیانوس را تکان داد و بقایای شهاب سنگ را از خشکی به دریا منتقل کرد.

دوم اینکه گرمای شدید ایجاد شده در اثر برخورد باعث جوشش لایه بالایی اقیانوس شد. این رویداد ابر غلیظی از غبار ایجاد کرد که مانع از رسیدن نور خورشید به سطح زمین شد. با این وجود، زندگی بر روی زمین ادامه یافت.

این مطالعه نشان می‌دهد که برخورد شهاب‌ها، اگرچه اغلب به عنوان مخرب تلقی می‌شود، ممکن است در واقع تأثیر مثبتی بر زندگی اولیه روی زمین داشته باشد. این برخورد مواد مغذی مانند فسفر و آهن را فراهم کرد که برای رشد موجودات تک سلولی، به ویژه باکتری های متابولیزه کننده آهن ضروری بودند. سونامی آهن را از اعماق دریا به کم عمق می آورد و شهاب سنگ فسفر می آورد. این تغییر به سمت باکتری های حاوی آهن، بخش مهمی از پازل برای درک رشد اولیه زندگی است. اگرچه این تغییر کوتاه مدت بود، اما به بخش مهمی از معمای تکاملی در باکتری ها تبدیل شد.

درابون می‌گوید: «ما معتقدیم که رویدادهای برخورد برای زندگی فاجعه‌بار هستند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که این برخوردها، به ویژه در مراحل اولیه، می‌توانند برای زندگی نیز مفید باشند. این برخوردها ممکن است در واقع به شکوفایی زندگی کمک کرده باشد.

کمربند گرین استون باربرتون حاوی شواهدی از بیش از هشت برخورد باستانی از جمله S2 است. دکتر درابون و تیمش به کاوش در آن ادامه می دهند و به دنبال سرنخ های بیشتری درباره تاریخ باستانی زمین هستند. آنها امیدوارند در مورد تاریخچه برخورد شهاب سنگ ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

۵۸۵۸

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما