اخبار روز

شناسایی 120 هزار خانه لوکس برای اخذ مالیات


به گزارش مانیبان، سیدهادی سبحانیان در همایش سیاست های مالی و مالی کشور اظهار کرد: بارها در اسناد بالادستی تکرار شده که باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع مالی پایدار برویم. با این حال، در سال های اخیر هیچ دستاورد بزرگی در این زمینه حاصل نشده است.

وی افزود: گاهی این سوال پیش می آید که کشوری که نفت دارد چرا باید مالیات بدهد؟ پاسخ این است که نفت سرمایه است و باید برای آینده صرفه جویی شود و صرف امور جاری کشور نشود. ضمن اینکه قیمت نفت در اختیار کشور نیست و تامین نفت در اختیار نهادهای بین المللی است.

رئیس سازمان امور مالی خاطرنشان کرد: در سال 1402 حدود 50 درصد از منابع بودجه سالانه از طریق مالیات تامین می شد که این میزان در سال 1400 حدود 30 درصد بود.

سبحانیان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی مالیاتی بیان کرد: در این حوزه از نظر مردم با مسائل جدی مواجه هستیم. برای اینکه موضوع مالیات های استانی به عنوان یک موضوع ضروری در افکار عمومی مطرح شود، لازم است دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی ما به این موضوع به معنای واقعی کلمه بپردازند.

وی تاکید کرد: مردم بدانند مالیاتی که می پردازند صرف زیرساخت ها و توسعه کشور می شود. بحث بعدی آموزش و استخدام مشاوران مالیاتی است که در سازمان پیگیری می شود. استفاده از این مشاوران می تواند نقش مهمی در ارتقای فرهنگ مالیاتی در کشور داشته باشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی رویکرد دیگر را حرکت به سمت نظام مالیاتی نظام مند و داده محور دانست و یادآور شد: قبلا نظام مالیاتی سنتی داشتیم اما اکنون با حرکت سریع به سمت تحول داده محور پیش می رویم. . این منجر به رضایت مالیات دهندگان می شود. اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان. یکی از اقدامات در این زمینه

سبحانیان تصریح کرد: مالیات بیش از چهار میلیون مودیان صرفاً از طریق اظهارنامه اخذ می شود. این هنر یک سیستم مالیاتی مطلوب است که با خلق و خو به گونه‌ای در تعامل است که وقتی به درستی بیان می‌شود، احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. بیشتر شکایات به دلیل میزان مالیات پرداختی نیست، بلکه به دلیل تبعیض هایی است که می تواند بین افراد دیگر رخ دهد. اما اگر بدانید که همه چیز به صورت سیستماتیک محاسبه می شود، قطعا نارضایتی ها از بین می رود.

وی با بیان اینکه خدمات مالیاتی باید به صورت آنلاین ارائه شود، گفت: مودیان باید بتوانند از خانه خود به تعهدات مالیاتی خود عمل کنند. در این راستا، صدور انواع گواهی مالیاتی به صورت آنلاین، مالیات نقل و انتقال غیر سهمی، مالیات بر ارث و پیمانکاری خدمات مالیاتی، توسعه پنجره ها، ارائه خدمات مالیاتی در اپلیکیشن از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی

به گفته سبحانیان، احترام به مودیان در سازمان امور مالیاتی یک الزام است. مرکز ارتباطات مردمی 1526 به صورت 24 ساعته پاسخگوی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی است. استفاده از شرکت های دانش بنیان، نظام مندسازی فرآیندها، جلوگیری از فرار مالیاتی با استفاده از شرکت های دانش بنیان از محورهای اصلی ما هستند.

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سال گذشته تقریباً در کل کشور حدود 10 هزار واحد برای شناسایی املاک لوکس شناسایی کردیم و امسال با ظرفیت به آن دست یافتیم. یکی بیایید حدود 120 هزار خانه گران قیمت در تهران را صرفاً از شرکت های دانش بنیان شناسایی کنیم.

گفت: روی دانه های درشت تمرکز کنید. یکی یکی دیگر از تمرکز اصلی ما. ما به مالیات دهندگان کوچک فشار نمی آوریم. 50 درصد از شرکت هایی که مالیات دهندگان کوچک هستند، مالیات صفر دارند. 90 درصد زیر 20 میلیون تومان مالیات می دهند.

سبحانیان مالیات بر فعالیت های غیرمولد را از دیگر رویکردهای سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که مردم سود خود را در بازارهای سفته بازی نبینند. مجلس در این زمینه همکاری خوبی دارد. لایحه سفته بازی و مالیات بر سفته بازی جایگاه خوبی در مجلس پیدا کرده است و امیدواریم در این مجلس به سرانجام برسد و به مجلس آینده موکول نشود. همکاری دستگاه ها برای ارائه این اطلاعات نیز حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: لایحه کل درآمدها توسط دولت تهیه و به مجلس ارسال شد. در این لایحه تلاش می شود با کاهش نرخ، انگیزه سرمایه گذاری و تولید افزایش یابد. باید به سمت مالیات های استانی بیشتر بر مصرف کنندگان پرمصرف و کسانی که درآمد کمتری برای کشور دارند، حرکت کنیم.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا