اخبار روز

پیش بینی حداقلی و حداکثری قیمت دلار!/جزئیات

 


همانطور که پیش بینی می شد، تبعات ادامه تورم بالای چهل درصد ریال در بازار ارز مشهود است.

قیمت ارز در دو سال از محدوده 25 هزار تومان به بیش از 50 هزار تومان رسیده است و اکنون این روند نه تنها متوقف نشده است، بلکه با توجه به تورم بالای ریال، قیمت آن افزایش یافته است. . برخی از کارشناسان و فعالان پولی انتظار بهبود ارز را دارند.

نکته مهم اینجاست که قیمت ارز در شرایطی در محدوده‌ی بالاتر از 50 هزار تومان است که برخی فعالان بازار معتقدند حتی در شرایط کنونی نیز نرخ ارز سرکوب شده و بازارساز با دخالت گسترده در بازار تلاش دارد مانع از افزایش قیمت شود .

عبدالناصر همتی در تازه ترین سخنان خود آمار تکان دهنده ای از میزان مداخله بازارسازان در بازار ارز ارائه کرده است. وی گفت: طی دو دهه گذشته چهل درصد از منابع ارزی بانک مرکزی صرف پایین نگه داشتن نرخ ارز شده است. یعنی حدود 280 میلیارد دلار بیشتر در دوره احمدی نژاد وارد بازار شده و نرخ واقعی ارز را خراب کرده است. در واقع این نرخ باید با تورم مرتبط باشد اما این رابطه فاجعه است.

اکنون قیمت ارز با افزایش اندک به محدوده بالای 50 هزار تومان رسیده است و گزارش های دریافتی از بازار نشان می دهد در حالی که کف مقاومتی دلار 50 هزار تومان است، سقف مقاومتی 53 هزار تومان است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از قیمت ارز در ماه های آینده چیست؟ گفت: وارد دوره ثبات نمی شویم. این یک سوال مهم است. ما همچنان در شرایط حساس و شکننده ای هستیم و در نتیجه انتظار اینکه قیمت ارز بر اساس داده های اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشد، بیهوده است.

وی گفت: مشخص نیست دولت چگونه می خواهد کسری بودجه را تامین کند. این وضعیت باعث شده است که نتوانیم قیمت ارز را به طور دقیق پیش بینی کنیم، اما با توجه به تداوم تورم در محدوده بالای 45 درصد و پیش بینی تداوم این روند تا پایان ماه، چگونه می توان منتظر ماند؟ که قیمت ارز افزایش پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است نرخ تورم به محدوده 30 درصد بازگردد تا اقتصاد رونق بگیرد، گفت: زیان بارترین اثر این وضعیت تقویت احتمال شوک قیمتی است. درست است که بازارساز با ابزار خود قیمت را کنترل می کند، اما در واقع این کنترل دائمی نیست و در نتیجه افزایش قیمت به آینده موکول می شود. این تعویق به آینده نیز خطر بزرگ شوک تورمی را برای اقتصاد به همراه دارد.

سیاستمداران چه می گویند؟

اگرچه کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت ارز را اجتناب ناپذیر می دانند، اما نظر سیاسیون متفاوت است. محمدرضا بهنار در تازه ترین اظهار نظر خود درباره قیمت دلار تا پایان سال گفت: در سال اول مدیریت آقای رئیسی تورم بسیار بالا بود. اما 7 یا 8 ماه است که قیمت سکه در محدوده درصدی بالا و پایین می شود. حتی قیمت ارز در همین ماجرای اخیر غزه که عده ای می خواستند غوغا کنند که جنگ و هرج و مرج است، ۲، ۳ روز ۲ هزار تومان بالا رفت و به ۵۲ هزار تومان رسید و حالا افزایش یافته است. . به مقام اول بازگشت.

این نماینده مجلس گفت: یک خبر خوب برای شما و فعالان اقتصادی دارم و به اطلاع شما می‌رسانم که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای تا پایان نیفتد. اسفند 1402 قیمت ارز حداکثر بین 2 تا 3 درصد افزایش و کاهش پیدا می کند، یعنی هیچکس انتظار جهش 10، 15 یا 20 درصدی را ندارد و این موضوع کنترل شده است.

به نظر می رسد دولت سیزدهم تصمیم گرفته تا از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند، اما با توجه به ورود توافق بین المللی به دی از یک سو فشار فزاینده کسری بودجه در ماه های باقیمانده سال و از سوی دیگر نرخ تورم 40 درصدی در اقتصاد ایران عواملی هستند که زمینه را برای نوسانات قیمت ارز در بازار ایران فراهم می کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا