اخبار روز

شعار «بهشتی بهشتی طالقانی رو تو کشتی» از کجا می آید؟ / آیا دکتر مگر بهشتی در نمازش «اشهد عن علی الله» نگفت؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایناز زمستان 1338 مجاهدین خلق شروع به شایعه پراکنی علیه دکتر. بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب. پیدایش این شایعات در شعارهای پراکنده به خوبی نمایان بود، شعارهایی مثل «بهشتی بهشتی طالقانی رو تو کشتی» یا «بهشتی بهشتی تو تجریش خونه داشتی»! حامد صراف پور، یکی از اعضای جداگانه سازمان مجاهدین خلق، درباره تلاش مجاهدین در آن زمان برای دامن زدن و دامن زدن به این شایعات می نویسد: «از زمستان 59، سازمان ما پروژه دیگری را راه اندازی کرد که در آن تمام خیابان ها و کوچه ها در آن قرار داشت. ویران شد.» و مدارس شهر باید پر از شعارهای فریبنده و دروغینی مانند «بهشتی به استوکر، عضو سیا، چه گفتی؟» (مسعود رجوی مدعی شد که آیت الله بهشتی موافقت کرده است ایران را زیر چتر بیاورد.» وابستگی). ایالات متحده در دیدار با ژنرال هایزر). به این ترتیب، برای من و صدها دانش آموز شبه نظامی ناآگاه، در یک پروسه چند روزه، وظیفه ما خرید نشانگر و رنگ پاشی برای نوشتن چنین شعارهایی در مدرسه و خیابان های شهر بود…» (سایت انجمن نجات). ، چهارشنبه، 7 تیر 1402)

در همین زمینه پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز روایتی از حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری به نقل از جلد اول خاطرات وی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

«مرحوم شهید بهشتی سبک رهبری خاصی داشت، حتی ظاهرش هم بسیار آراسته بود و در منزل از مبل استفاده می کرد و گاهی حوله می پوشید. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا فضایی علیه او ایجاد شود که مثلاً در نماز «اشهد عن علی ولی الله» نگوید، پس اهل ولایت نیست. اما در حالی که گفتند من گواه هستم که محمد رسول الله است و او ولی خداست، این را بهانه کردند تا شهید بهشتی را بزنند…

یکی از خصوصیات آقای بهشتی قبل و بعد از انقلاب این بود که هیچ تلاشی نکرد نبود برای پاسخ به این کلمات من به نوبت در جلسه ای که عصر چهارشنبه در منزل ایشان برگزار شد شرکت کردم. مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و مذهبی مطرح شد و ایشان مسائل فقهی مختلفی را بر اساس فقه سنتی اما به تعبیر امروزی مطرح کردند و معتقد بودند که اطلاعات و دانش ما باید به روز باشد. اما عده‌ای ریا می‌کردند و می‌گفتند او نمی‌تواند انقلابی باشد، زیرا در خانه‌اش مبل استفاده می‌کرد، انگلیسی صحبت می‌کرد و به خارج از ایران سفر کرده بود. حتی شایعه شده بود که پس از بازگشت از آلمان دو هواپیما پر از کالاهای لوکس به خانه آورده و در خانه اعیانی زندگی می کند و یک خدمتکار و یک مرد چاق دارد. عده ای برای دیدن خانه اش به بیرون خانه اش رفته بودند. همسر مرحوم شهید بهشتی خطاب به این افراد گفت: بنده چاق که می گویید این سبد خریدی است که من خریدم. همچنین پس از پیروزی انقلاب در دوران بنی صدر چنین فضایی را علیه آنها ایجاد کرده بودند.

259.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا