دانستنی ها

6 راه برای درمان کم خونی!

وقتی سطح گلبول های قرمز در بدن خیلی کم باشد، فرد دچار کم خونی می شود. راه های مختلفی برای درمان کم خونی وجود دارد.

به گزارش پی ام آپ، کم خونی انواع مختلفی دارد و هر کدام علت خاصی دارند. در حالی که برخی موقتی هستند و به راحتی قابل درمان هستند، برخی دیگر مزمن هستند و نیاز به درمان طولانی مدت دارند.

برای درمان کم خونی ابتدا پزشک نوع کم خونی را تشخیص می دهد و در صورت لزوم با دادن دارو به درمان کم خونی می پردازد. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان کم خونی عبارتند از:

1. مکمل های آهن

اگر کم خونی فقر آهن دارید، بدن شما آهن کافی برای ساخت پروتئین هموگلوبین ندارد. در واقع، این پروتئین تضمین می‌کند که گلبول‌های قرمز اکسیژن کافی را به بدن شما می‌رسانند. این نوع کم خونی را می توان با مصرف مکمل های آهن برطرف کرد. برای جذب بهتر آهن بهتر است مکمل های آهن با ویتامین C مصرف شود.

2. عواملی که خون سازی را تحریک می کنند

هورمون اریتروپوئزیس (خون‌سازی) که از کلیه‌ها ترشح می‌شود در تولید گلبول‌های قرمز خون موثر است. برخی بیماری‌ها مانند بیماری مزمن کلیه، این عملکرد را مختل می‌کنند. افرادی که دچار این مشکل هستند با مصرف داروهایی که این هورمون را تولید می‌کند، درمان می‌شوند.

3. مصرف یا تزریق مکمل های ویتامین

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 و فولات (B9) کم خونی مگالوبلاستیک نامیده می شود و با ویتامین B12 و فولات درمان می شود. البته برخی از افراد یک بیماری خودایمنی دارند که مانع از جذب مکمل های ویتامین B12 می شود. این افراد نیاز به تزریق چنین ویتامین هایی دارند.

سایر درمان های کم خونی

انواع دیگر درمان عبارتند از:

4. تغییر رژیم غذایی

کم خونی را می توان با افزودن غذاهای غنی از آهن، ویتامین های B، فولات و ویتامین C درمان کرد.

5. انتقال خون

گاهی اوقات کم خونی به دلیل خونریزی شدید ناشی از جراحت، جراحی یا زایمان رخ می دهد که در صورت لزوم نیاز به تزریق خون دارد. برخی از افراد تالاسمی دارند و برای درمان کم خونی نیاز به خون گیری دارند.

6. پیوند مغز استخوان

در پیوند مغز استخوان، سلول‌های موجود در مغز استخوان (سلول‌های بنیادی) برای تولید گلبول‌های قرمز سالم و درمان کم خونی فرد پیوند می‌شوند. این نوع درمان برای افراد مبتلا به تالاسمی و کم خونی داسی شکل و همچنین افراد مبتلا به کم خونی آپلاستیک که در آن مغز استخوان نمی تواند سلول های خونی جدید کافی تولید کند، استفاده می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا