اخبار روز سینما جهان

شش «آخرالزمان» ژاپنی که نباید از دست بدهید

جذابیت سینمای آخرالزمانی تنها به خاطر تصاویر دیدنی و جلوه های ویژه نفس گیر نیست، بلکه به دلیل مسائل عمیق فلسفی و اجتماعی است که به آن می پردازد. این فیلم‌ها اغلب پرسش‌هایی را درباره بقا، اخلاق، فناوری و ماهیت انسان مطرح می‌کنند و در عین حال با خلق دنیایی متفاوت و تخیلی، فرصتی را برای فرار از واقعیت روزمره و تجربه هیجان‌ها و ترس‌های جدید در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

به گزارش فرادید، در اینجا به معرفی شش فیلم برتر آخرالزمانی سینمای ژاپن می پردازیم. فیلم هایی که در قالب های مختلف انیمه، لایو اکشن و استاپ موشن ساخته شده اند.

1. آکیرا (آکیرا) 1988

داستان این انیمه در سال 2019 اتفاق می افتد. سی و یک سال پس از نابودی آن در طول جنگ جهانی سوم، توکیو (که اکنون با نام “نئو توکیو” شناخته می شود) بازسازی شده و به یک کلان شهر پر رونق تبدیل شده است. شوتارو کاندا رهبر یک باند موتور سواری است. دوست او تتسو در یک تصادف مجروح می شود و به یک مرکز دولتی فوق سری منتقل می شود. در آنجا او توانایی های تله حرکتی (تأثیر بر اشیاء از راه دور) به دست می آورد، اما تصمیم می گیرد از این قدرت ها برای اهداف شیطانی استفاده کند. حالا کاندا باید دوباره در برابر نابودی توکیو مقاومت کند.

2. کاشرن 2004

شش ژاپنی

پس از پایان یک جنگ بزرگ، سیاره زمین گرفتار بیماری و آلودگی وحشتناکی می شود. یک متخصص ژنتیک به نام دکتر آزوما به دنبال حمایت دولت برای سلول درمانی جدید خود است که به ادعای او می تواند بدن را جوان کرده و نسل بشر را بازسازی کند. رهبران دولت درخواست استاد را رد می کنند. دکتر آزوما که مصمم به تکمیل کار خود است، پیشنهاد مخفیانه یک گروه نظامی قدرتمند را می پذیرد. اما پس از حادثه ای در آزمایشگاه دکتر آزوما، نژادی از انسان های جهش یافته و خطرناک به نام شینزو نینگن ایجاد می شود. اکنون فقط یک جنگجو به نام کاشرن که با بدنی شکست ناپذیر دوباره متولد شده است، می تواند مانع از نابودی بشر توسط شینزو نینگن شود.

3. مشت ستاره شمالی (1986).

شش ژاپنی

در دنیای پسا هسته ای، یک استاد هنرهای رزمی مرگبار هوکوتو شینکن با دو کودک و جنگجوی دیگر برای مبارزه با ستمگرانی که نامزدش را ربوده اند، متحد می شوند.

4. Junk Head 2021

شش ژاپنی

این فیلم استاپ موشن داستانی را در آینده ای دور روایت می کند. زمانی که انسان های باقی مانده توانایی تولید مثل خود را از دست داده اند و برای زنده ماندن باید راز تولیدمثل را دوباره کشف کنند. یک محقق به شهری زیرزمینی فرستاده می شود که انسان نماهای مصنوعی هنوز توانایی تولید مثل را دارند. فضای تکان دهنده و خیره کننده این فیلم آن را به یک شاهکار تمام عیار تبدیل کرده است.

5. Nausicaä of the Valley of the Wind (Nausicaä of the Valley of the Wind) 1984

شش ژاپنی

داستان این فیلم در هزار سال آینده اتفاق می افتد. رمانی که در آن زمین در اثر آلودگی و جنگ ویران می شود. در مکانی به نام دره باد، ناوشیکا به عنوان یک شاهزاده خانم زندگی می کند. سرزمین آنها در مرز جنگلی سمی پر از حشرات خطرناک و بزرگ است. در این میان دو جنگ تلخ و ویرانگر در آستانه وقوع است و دره باد در میانه این جنگ گرفتار می شود. ناوشیکا باید از ذهن و قلب خود برای نجات سرزمین خود استفاده کند.

6. Promare 2019

شش ژاپنی

در آینده ای نزدیک پدیده احتراق خود به خودی انسان منجر به افول تمدن بشری شده و افراد زیادی در این آتش سوزی ها جان خود را از دست داده اند. داستان انیمه “Perumare” سال ها پس از این اتفاق رخ می دهد و در جریان رویارویی دو گروه آتش نشانان (کسانی که می توانند آتش را با قدرت ذهن خود کنترل کنند) و آتش نشان ها روایت می شود. با افزایش سطح ماگما از هسته زمین به پوسته، این سیاره در خطر نابودی قرار دارد. این دو گروه باید برای نجات جان انسان ها و کنترل این بحران با یکدیگر به توافق برسند و همکاری کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا