دانستنی ها

شر ناشی از دندان پوسیده

برای اطمینان از سلامت کلی خود مراجعه دوره ای به دندانپزشک بسیار مهم است. در این قسمت در مورد برخی از مشکلات شایع و جدی ناشی از سلامت دهان و دندان صحبت خواهیم کرد.

اگرچه پوسیدگی دندان در نگاه اول یک مشکل طبیعی در دهان به نظر می رسد، اما نباید فراموش کرد که این مشکل در دراز مدت می تواند عوارض وحشتناکی را در بدن به همراه داشته باشد.

بهداشت دهان و دندان که یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای داشتن دهان، دندان ها و لثه های سالم باید انجام شود. از آنجایی که دهان ورودی اولیه به بدن است، بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند تأثیر منفی بر کل بدن بگذارد.

دندان درد، خونریزی لثه و بوی بد دهان نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. باکتری ها می توانند به راحتی از دهان وارد جریان خون شده و باعث عفونت و التهاب شوند.

برای اطمینان از سلامت کلی خود مراجعه دوره ای به دندانپزشک بسیار مهم است. در این قسمت در مورد برخی از مشکلات شایع و جدی ناشی از سلامت دهان و دندان صحبت خواهیم کرد.

بیماری های قلبی عروقی

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد افزایش می دهد. اگر لثه ها به دلیل باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند ملتهب شوند، این باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و باعث سخت شدن رگ ها شوند.

این سخت شدن شریان ها آترواسکلروز نامیده می شود، یک بیماری بسیار جدی که باعث اختلال در جریان خون و انسداد در قلب می شود و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. همچنین تأثیر مخربی بر رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا و سکته شود. همچنین می تواند خطر ابتلا به اندوکاردیت را افزایش دهد، یک بیماری جدی و خطرناک که زمانی رخ می دهد که پریکارد عفونی می شود.

مرگ یک ذهن

بهداشت نامناسب دهان نیز بر مغز تأثیر می گذارد. موادی که در اثر عفونت از لثه های ملتهب آزاد می شوند می توانند سلول های مغز را از بین ببرند و منجر به از دست دادن حافظه شوند. زوال عقل، و احتمالاً بیماری آلزایمر، می تواند ناشی از التهاب لثه باشد، جایی که باکتری در دهان به کانال عصبی و جریان خون گسترش می یابد.

عفونت های دستگاه تنفسی

سیستم تنفسی می تواند در اثر بهداشت نامناسب دهان و دندان آسیب ببیند، باکتری های موجود در دهان ناشی از دندان های عفونی و لثه های متورم می توانند وارد ریه ها شوند یا از طریق جریان خون وارد آن شوند. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت های تنفسی، برونشیت حاد و حتی COPD شوند.

دیابت

نه تنها افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند، بلکه بیماری پریودنتال و عفونت لثه نیز دیابت را افزایش داده و کنترل آن را دشوارتر می کند. از آنجایی که بیماری لثه و پوسیدگی دندان باعث افزایش قند خون می شود، افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

عوارض پوسیدگی دندان در دوران بارداری

بهداشت دهان و دندان برای مادران باردار بسیار مهم است. تغییرات هورمونی باعث می شود که عفونت در دهان آسان تر شود. هر گونه عفونت در بدن زن باردار عوارض بارداری را افزایش می دهد. پوسیدگی دندان و بیماری های لثه خطرات جدی برای مادر و کودک ایجاد می کند.

ناباروری و ارتباط آن با دندان های پوسیده

ارتباط نزدیکی بین بهداشت نامناسب دهان و ناباروری در زنان وجود دارد. پوسیدگی دندان و آسیب لثه می تواند بر سلامت کل بدن تأثیر بگذارد. افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند دیرتر از سایر افراد باردار و بارور می شوند.

رابطه دندان های پوسیده و سرطان

بدیهی است که اعمال نامناسب بهداشت دهان مانند استفاده از تنباکو یا سیگار کشیدن می تواند منجر به سرطان گلو یا دهان شود. اما انواع دیگری از سرطان وجود دارد که با بیماری لثه مرتبط است. خطر ابتلا به سرطان کلیه، سرطان لوزالمعده و لوسمی در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند بسیار بیشتر است.

بیماری های کلیوی

بیماری مزمن کلیه یک مشکل جدی سلامتی است که کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. عفونت های بدن مانند بیماری پریودنتال می تواند منجر به بیماری کلیوی شود. به طور کلی، افراد مبتلا به بیماری لثه سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. گاهی اوقات بیماری های کلیوی می تواند بسیار جدی و حتی کشنده باشد.

از شر آرتروز خلاص شوید

طبق گزارش انجمن ملی آرتریت، افراد مبتلا به بیماری لثه 4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت هستند. هر دو بیماری التهاب مشترک دارند. باکتری های دهان ناشی از التهاب لثه می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند.

تولد زودرس

مراقبت نامناسب از دهان در دوران بارداری باعث می شود که فرد دچار بیماری لثه شود، این بیماری ها سمومی را در بافت ملتهب ترشح می کنند که در نهایت جذب بدن می شود. سموم از لثه ها می توانند به کیسه آمنیوتیک منتقل شوند، جایی که نوزاد نارس رشد می کند. مطالعات نشان می دهد که سموم مشابهی در لثه در مایع آمنیوتیک زنان باردار مبتلا به بیماری لثه و زایمان زودرس وجود دارد.

عفونت استخوان یا آبسه استخوان

یک دندان پوسیده و ملتهب باعث می شود باکتری های عفونت دندان با مخلوط شدن با خون به بافت استخوانی رسیده و باعث عفونت استخوان یا آبسه استخوانی شوند. این حالت معمولا در نواحی استخوانی فک و صورت رخ می دهد.

تشکیل لخته در سینوس های مغز

مشکلات عفونی دندانی باعث ترومبوز سینوس کاورنو می شود. عفونت دندان می تواند باعث ایجاد لخته خون در این سینوس شود. اگر این مشکل بدتر شود، حتی می تواند منجر به مرگ فرد شود.

گلودرد مزمن

یکی دیگر از عوارض پوسیدگی دندان و عفونت دندان، گلودرد است که ممکن است با تورم و درد در اطراف زبان و گردن همراه باشد. در موارد شدید، حتی ممکن است راه هوایی را مسدود کند.

سلولیت

عفونت باکتریایی دندان می تواند به بافت چربی زیر جلدی یا غشای بین پوستی نفوذ کند و آنها را در معرض حمله باکتریایی قرار دهد. قرمزی، تورم و درد در ناحیه آسیب دیده از علائم سلولیت است که به مرور زمان ایجاد می شود.

برای ایجاد میگرن

حفره ها، دندان های ترک خورده یا دندان عقل نهفته در صورت عدم درمان می توانند باعث میگرن شوند زیرا دندان درد با عصب سه قلو، عصب پنجم جمجمه مرتبط است. عصب سه قلو نقش مهمی در پاتوژنز میگرن دارد و تحریک شاخه عصب سه قلو باعث میگرن می شود.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

بهترین راه برای پیشگیری از بهداشت دهان و دندان:

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان ها و لثه های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

از سیگار و محصولات تنباکو خودداری کنید.

از خمیردندان ها و دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

پرواز: دندان های سالم تمیز، بدون درد و بدون پوسیدگی هستند. لثه های سالم نیز صورتی رنگ هستند و هنگام مسواک زدن خونریزی نمی کنند. سلامت دهان و دندان نشان دهنده سلامت کلی بدن است، بنابراین با رعایت آن، خطر ابتلا به بیماری های جدی تر را در بدن خود کاهش دهید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا