اخبار روز

شروع ثبت نام وام جدید بانک مسکن برای متقاضیان

وام بافت فرسوده 550 میلیون تومانی بانک مسکن از سه منبع به متقاضیان پرداخت می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این تسهیلات، ادامه این گزارش را ببینید.

وام بافت فرسوده بانک مسکن از سه منبع سپرده دولتی، منابع بانکی بدون سپرده و اوراق قرضه ممتاز به منظور بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی ساختمان های فرسوده تامین می شود. مبلغ کل 550 میلیون تومان است.

واجد شرایط بودن برای وام پارچه های مستعمل

برای دریافت این وام، متقاضیان باید اوراق قرضه خریداری کنند و دارای سبد وام باشند. در صورت پذیرش وام، سپرده وام گیرنده مسدود نمی شود. وام گیرنده نباید به بانک بدهی داشته باشد یا چک نقدی داشته باشد. ضمناً سند تضمین وام نباید در وثیقه بانک دیگری باشد و سند مالکیتی که به عنوان ضمانت نزد بانک باقی می ماند به نام وام گیرنده باشد.

حداکثر سقف اعتبار بانک مسکن

حداکثر مبلغ پرداختی این تسهیلات 550 میلیون تومان است که 185 میلیون تومان از محل سپرده دولت، 185 میلیون تومان از محل بدون سپرده و 180 میلیون تومان از محل اوراق ممتاز تامین می شود.

بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله است و با توجه به مجموع مدت مشارکت شهروندان و فروش اقساطی تسهیلات، دو سال طرح قرارداد نمایندگی نیز برای مدت ساخت لحاظ شده است.

نرخ سود و مبلغ اقساط ماهانه وام گیرنده با در نظر گرفتن اینکه وام گیرنده حداکثر وام را از هر مکان یا از محل سپرده دولتی دریافت کرده است، نرخ سود صفر درصد و مبلغ اقساط ماهانه است. سه میلیون و 122 هزار تومان از محل بدون سپرده بانکی 23 درصد و مبلغ اقساط ماهانه چهار میلیون و 920 هزار تومان و از محل اوراق ممتاز 21.5 درصد و مبلغ اقساط ماهانه پنج میلیون و 215 هزار تومان.

وام گیرنده در صورت دریافت وام از سپرده گذاری دولت، مکلف به پرداخت 188 میلیون و 283 هزار تومان، در صورت دریافت وام از محل اوراق ممتاز، 296 میلیون و 132 هزار تومان و در صورت وصول، موظف به پرداخت وام است. وام از محل بدون سپرده بانکی موظف به پرداخت 313 میلیون و 836 هزار تومان پرداخت می شود.

متقاضیان می توانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر در خصوص پرداخت وام پارچه فرسوده بانک مسکن و ثبت نام در این تسهیلات به صفحه تسهیلات پارچه فرسوده در سایت بانک مسکن مراجعه کنند./تجارت نیوز

ثبت نام متقاضیان وام مسکن 350 میلیون تومانی

بانک مسکن در قالب طرح مسکن روستایی، وام 350 میلیونی را با بازپرداخت دو ساله به افراد واجد شرایط پرداخت می کند.

ثبت نام متقاضیان وام مسکن 350 میلیون تومانی پرداخت اقساط ماهانه سه میلیون و 304 هزار تومان

بانک مسکن در قالب طرح مسکن روستایی، وام 350 میلیونی را با بازپرداخت دو ساله به افراد واجد شرایط پرداخت می کند.

روستائیان می توانند با استفاده از وام مسکن روستایی بانک مسکن و ارائه مدارک لازم از تسهیلات 350 میلیون تومانی بهره مند شوند. نرخ سود این وام پنج درصد است و وام گیرنده باید ظرف 20 سال آن را بازپرداخت کند.

جزئیات و شرایط طرح مسکن روستایی بانک مسکن

برنامه مسکن روستایی بانک مسکن به افراد ساکن در شهرها یا روستاهای ۲۵ هزار نفری ارائه می شود. مدت بازپرداخت این تسهیلات 240 ماهه و نرخ سود آن تنها پنج درصد است. حداکثر مبلغ این وام 350 میلیون تومان است که متقاضیان می توانند بدون پیش پرداخت و تنها با ارائه ضامن رسمی از آن بهره مند شوند. علاوه بر این، وام گیرنده نباید هیچ گونه بدهی به بانک یا چک های نقدی در گذشته داشته باشد.

نرخ مربوط به وام مسکن روستایی چقدر است؟

با احتساب سقف وام 350 میلیون تومانی، نرخ سود 5 درصدی و مدت بازپرداخت 240 ماهه، اکنون وام گیرنده باید در هر قسط ماهانه سه میلیون و 304 هزار تومان به بانک مسکن پرداخت کند. در پایان مدت، کل مبلغ وام و سود به 463 میلیون تومان می رسد.

گفتنی است وام گیرنده نیز باید مبلغ 100 هزار تومان برای تشکیل پرونده و تکمیل مراحل اعتبار سنجی به بانک بپردازد.

جزئیات پرداخت 800 میلیون وام مسکن ملی

در گزارش اردیبهشت ماه در همین ماه، عملکرد بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات کشور چندان رضایت‌بخش نبود و مانند آمارهای قبلی، از مجموع 26 بانک این بخش، 18 بانک عملکرد صفر داشتند.

نکته مهم و البته تکراری در گزارش عملکرد بانک ها در قانون افزایش تولید مسکن به وضعیت گزینه های پرداختی برخی بانک ها در نهضت ملی مسکن اشاره دارد! در گزارش اردیبهشت ماه عملکرد بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات کشور در این ماه چندان رضایت‌بخش نبوده و مانند آمارهای قبلی، 18 بانک از 26 بانک این بخش عملکرد صفر داشته‌اند.

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌های تاریخ تا 31 سال بودند. اردیبهشت ماه در این ماه در مجموع 683.397 میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت شد.

هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این سوال که بانک ها از پرداخت وام 550 میلیون تومانی مسکن ملی خودداری می کنند. این تصمیم شورای عالی مسکن شعف بود و اینکه آیا این امکان وجود دارد؟ آیا دولت چهاردهم این مصوبه را نمی پذیرد؟ وی گفت: بانک های خصوصی باید در حوزه مسکن مسئولیت بیشتری داشته باشند و سازمان امور مالیاتی با بانک هایی که همکاری مناسبی در حوزه مسکن ندارند اقدامات لازم را انجام دهد.

به منظور کاهش نرخ سود، درصد افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان 100 هت است تا از طریق الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات، تکمیل واحدها سریعتر انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از 350 فقره وام از محل تسهیلات بانکی از سوی بانک ها به حوزه مسکن اختصاص یافته است که باید تقویت شود. اما نکته اینجاست که پنج دهک بالای جامعه به مسکن دسترسی ندارند. به منظور کاهش نرخ سود، افزایش سرمایه 100 همتی بانک مسکن در نظر گرفته شده است. تعهد بانک ها به پرداخت تسهیلات باعث تسریع در تکمیل واحدها می شود.

اگر بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به خط اعتباری یا افزایش سرمایه بانک مسکن مراجعه کنیم.

عباسی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد در سال گذشته تاکید کرد: اگر بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به خط اعتباری یا افزایش سرمایه مسکن مراجعه کنیم. بانک. چرا که معتقدیم با ورود تسهیلات بانکی به حوزه مسکن، 2 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی مربوط به حوزه مسکن خواهد بود.

اقساط وام مسکن دولت اعلام شد/ نرخ سود کمتر از 18 درصد می شود؟

اما نکته ای که در اظهارات چند روز پیش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مشخص است این است که وی اقساط وام مسکن دولتی را تا سقف 550 میلیون تومان در دو سال اول 5.9 افزایش داده است. میلیون تومان در ماه اما میلیون تومانی از اقساط 800 میلیون تومانی چیزی نگفته بود.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها موظف هستند 20 درصد از وام های خود را به این بخش اختصاص دهند، معتقد است: پنج دهک بالای جامعه به مسکن دسترسی ندارند.

بازپرداخت وام 550 میلیون تومانی به صورت پلکانی خواهد بود. در این مورد متقاضیان باید مبلغ 2 میلیون و 372 میلیون و 455 هزار تومان برای وام 550 میلیون تومانی طی 20 سال پرداخت می کردند. از این میزان حدود یک میلیارد و 822 میلیون تومان سود حاصل از این کارخانه بوده است.

با اجرای این تصمیم، اقساط وام 800 میلیون تومانی در بازه زمانی 20 ساله و بازپرداخت ساده ماهانه تقریباً 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد شد.

اما در آخرین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر رئیس جمهور مستقر، 800 میلیون تومان وام برای نهضت ملی مسکن تصویب شد. با اجرای این تصمیم، اقساط وام 800 میلیون تومانی در بازه زمانی 20 ساله و بازپرداخت ساده ماهانه تقریباً 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد شد.

مجموع بازپرداخت وام مذکور تقریباً 3 میلیارد تومان خواهد بود. در پایان قسط چهلم (دوازدهمین ماه سال بیستم) متقاضی مبلغ 2 میلیارد و 163 میلیون و 158 هزار تومان به نفع مؤسسه پرداخت کرده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن دی ماه سال گذشته پس از انتقاد از اقساط بالای این وام، از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به 5 میلیون تومان خبر داد.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی چندی پیش از پلکانی شدن اقساط وام نهضت ملی مسکن خبر داد. در این صورت، وام گیرنده تحت فشار پرداخت های بالا در ماه ها و سال های اول دوره بازپرداخت قرار نمی گیرد. بر این اساس حداکثر اقساط ماهانه در دو سال اول بازپرداخت 5 میلیون تومان است تا متقاضیان نهضت ملی مسکن از پس آن برآیند. بعد از دو سال اقساط به صورت مرحله ای پرداخت می شود.

اما آنچه مشخص است این است که این وعده عملی نشده است و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم برنامه ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن و در نهایت قطع اقساط مسکن ملی دارد یا خیر. به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کنیم؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا