به گزارش مانیبان، قانون مدیریت بازار زمین، مسکن و اجاره دارای 15 ماده است. اردیبهشت ماه 1403 به تصویب شورای اسلامی رسید. این قانون مشوق هایی را برای مالکانی که واحدهای مسکونی خود را به طبقات پایین اجاره می دهند یا قراردادهای بلندمدت امضا می کنند، ارائه می دهد.

در بند الف ماده یک قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره مقرر می‌دارد: درآمد اجاره بها برای سرپرست خانوار تا سقف معافیت مالیات بر درآمد موضوع ماده (84) این قانون و درآمد اجاره برای مالکانی که در هم زمان در واحد سایر خانه ها مستاجر هستند تا سقف اجاره ای که پرداخت می کنند مشمول 100% تخفیف می شوند.

بر اساس بند «ب» ماده یک این قانون، در صورت انعقاد قرارداد اجاره بلندمدت واحد مسکونی و عدم فسخ قرارداد در طول مدت، درآمد اجاره مشمول تخفیف 70 ​​درصدی خواهد بود. یک خانه دو ساله قرارداد یک ساله و 100% تخفیف برای قرارداد سه ساله یا بیشتر.

همچنین طبق بند «ج» همین ماده، در صورت اجاره واحد مسکونی به خانوار دارای سه فرزند یا بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور یا کمترین سه دهک درآمدی با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول 100 درصد تخفیف می شوند.

همچنین در بند «د» ماده 1 آمده است: به واحدهایی که حداقل 15 درصد کمتر از ارزش اجاره منطقه ای موضوع ماده (8) قانون «تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره» باشد، مبلغی دریافت می کنند. تخفیف. پنجاه درصد (50%) از درآمد اجاره مالیات مشمول می شود.

از سوی دیگر، با توجه به اصلاح مکرر ماده 54 قانون مالیات های مستقیم مصوب 14 آذرماه 1398 مجلس، کلیه افراد ملزم به ثبت محل سکونت خود در سامانه املاک و مستغلات هستند. این املاک شامل کلیه املاکی است که سند آن در سازمان ثبت و اسناد به نام مالک صادر شده و به عنوان ملک شناخته می شود.

افرادی که اطلاعات ملکی خود را در سامانه ثبت نمی کنند، خانه آنها به عنوان خانه خالی شناخته می شود و طبق قانون مشمول مالیات و جرایم مربوطه خواهند شد. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی به افرادی که قصد بهره مندی از معافیت مالیاتی را دارند توصیه کرده است اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.

همانطور که در ماده 54 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1398 تاکید شده است، کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و کلیه مالکان واحدهای مسکونی باید اطلاعات محل سکونت (سکونت) و املاک تحت پوشش خود را درج کنند. (با مالکیت رسمی، نمایندگی، تعاونی شهری) و روستایی) به اجبار وارد سامانه املاک و مسکن شده اند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما