شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی لیفتراک در تهران و تفاوت آن با سایر گواهینامه ها

دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک برای کار به صورت ایمن و کاربردی با این ماشین صنعتی لازم است. لیفتراک ها یکی از پر استفاده ترین و متداول ترین انواع تجهیزات صنعتی به کار رفته در محیط های صنعتی هستند. لیفتراک ها جهت جابجایی بارهای سنگین در محیط کار یا انبارها به کار می روند. اما کار کردن با این ماشین آلات خود چالش بزرگی است. چرا که رانندگان باید با تمامی باید و نبایدهای نحوه کار با لیفتراک آشنا باشند.

همچنین نحوه کار با این ماشین آلات بسیار مهم بوده و دانش و تخصص خاصی را می طلبد. حال این سوال پیش می آید که شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی لیفتراک چیست؟ این گواهینامه چه فرقی با سایر گواهینامه ها دارد؟ در این مطلب به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

آموزشگاه رانندگی لیفتراک تهران

گواهینامه رانندگی لیفتراک چیست؟

گواهینامه رانندگی لیفتراک، گواهینامه ای است که به دارندگان آن این امکان را می دهد که به عنوان راننده لیفتراک به فعالیت بپردازند. در وهله اول ممکن است لیفتراک وسیله ای بسیار ابتدایی و ساده به نظر برسد که کار با آن آسان می باشد. اما لازم است بدانید که عدم رعایت کوچک ترین نکته در رانندگی با لیفتراک می تواند ایمنی راننده و سایر افراد را به خطر انداخته و خسارت های فراوانی به وجود بیاورد.

در طی مراحل اخذ گواهینامه، نحوه کار با لیفتراک به صورت کامل به متقاضی آموزش داده شده و آشنایی با ساختار لیفتراک صورت می گیرد. بنابراین کسانی که گواهینامه دریافت می کنند، نحوه ایمن کار کردن با لیفتراک را به خوبی دانسته و می توانند با آن جابه جایی بار را انجام دهند.

تفاوت گواهینامه لیفتراک با گواهینامه عادی

برخی از افراد فکر می کنند با داشتن گواهینامه رانندگی عادی، دیگر نیازی به اخذ گواهینامه رانندگی لیفتراک نخواهند داشت. اما این موضوع کاملا نادرست است. گواهینامه رانندگی خودروهای عادی هیچ ربطی به گواهینامه لیفتراک ندارد. چرا که ساختمان لیفتراک و اجزای آن کاملا با خودروهای عادی متفاوت است.

همچنین نکات ایمنی کار با لیفتراک بسیار مهم تر و متفاوت تر از نکات ایمنی رانندگی با خودروی عادی هستند. بنابراین اگر قصد کار با لیفتراک را دارید، حتما باید گواهینامه آن را دریافت کنید و در این مورد گواهینامه عادی قابل قبول نیست.

دلایل دریافت گواهینامه برای رانندگی لیفتراک

شاید شما نیز این سوال را داشته باشید که اخذ گواهینامه رانندگی لیفتراک چه لزومی دارد؟ اگر قصد کار بر روی لیفتراک در محیط های صنعتی را دارید برای استخدام حتما به گواهینامه رانندگی نیاز خواهید داشت. چرا که یکی از شروط اصلی کار بر روی لیفتراک، داشتن گواهینامه لیفتراک است.

مورد دیگر پیچیده بودن رانندگی با لیفتراک و دشوار بودن آن است. لیفتراک ها گزینه ها و آپشن های مختلفی برای کار دارند. بنابراین بدون اخذ گواهینامه امکان آشنایی با این امکانات و نحوه صحیح استفاده از آنان وجود ندارد. با اخذ گواهینامه به خوبی می توانید با نحوه کار انواع لیفتراک های صنعتی آشنا شوید. اخذ گواهینامه، احتمال بروز حادثه در هنگام کار با لیفتراک را به حداقل می رساند.

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک

آشنایی با روش دریافت گواهینامه لیفتراک - ​آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی  ایرانیان: نمونه سوالات آیین نامه تست آنلاین

دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک در گرو داشتن برخی از شرایط مهم است. بدون این شرایط امکان اخذ گواهینامه برای متقاضی وجود نخواهد داشت. مهم ترین این شرایط به شرح زیر هستند:

  • سن متقاضی باید بین 23 سال و 50 سال باشد.

  • پذیرش در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی

  • ارائه اصل کارت پایان خدمت، معافیت دائم از خدمت یا کفالت

  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار برای دانشجویان

  • ارائه گواهی اشتغال به خدمت عکسدار برای نظامیان با مهر کارگزینی

  • پذیرش در در آزمون نظری و عملی آموزشگاه رانندگی لیفتراک رسمی و معتبر

  • انجام تمامی معاینات جسمانی در مراکز پزشکی مورد تایید ناجا

  • شناسنامه و کارت ملی عکس دار

  • چهار قطعه عکس 3 در 4 با زمینه سفید بدون لباس نظامی، کلاه یا کروات

  • آدرس دقیق و کامل محل سکونت متقاضی

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک

برای دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک، باید با مدارک فوق به یکی از آموزشگاه های رانندگی لیفتراک مراجعه نمایید. فرم ثبت نام را پر کرده و در مورد کلاس های تئوری و عملی اطلاعات لازم را دریافت نمایید. سپس هزینه های لازم را پرداخت کنید. کلیه داوطلبان ابتدا باید کلاس های تئوری را گذرانده و در آزمون تئوری رانندگی لیفتراک قبول شوند.

سپس وارد آموزش عملی لیفتراک خواهید شد. پس از اتمام کلاس های عملی آموزش رانندگی با لیفتراک، آزمون عملی برگزار می شود. اگر در آزمون عملی رانندگی قبول شوید، گواهینامه رانندگی را اخذ کرده و می توانید وارد بازار کار شوید.

نکات ایمنی در خصوص اخذ گواهینامه لیفتراک

در خصوص اخذ گواهینامه رانندگی لیفتراک، نکات بسیار مهمی وجود دارند که حتما باید آنان را رعایت کنید. این نکات به شرح زیر هستند.

  • دور زدن در مکان های شیب دار با لیفتراک کاملا ممنوع است.

  • حمل سرنشین در هنگام کار با لیفتراک ممنوع است.

  • میزان بار مجاز قابل حمل با لیفتراک، توسط کارخانه روی پلاک ثبت می شود.

  • سیگار کشیدن در هنگام کار با لیفتراک ممنوع است.

  • زمانی که بار لیفتراک در قسمت بالایی قرار دارد، حرکت کردن ممنوع است.

  • تنها افرادی مجاز به استفاده از لیفتراک هستند که گواهینامه رانندگی لیفتراک داشته باشند.

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک بستگی به هزینه کلاس های آموزشی مرکز مدنظر دارد. برخی از مراکز کار با لیفتراک را با هزینه کمتری به متقاضی آموزش می دهند. اما برخی دیگر شهریه بیشتری بابت آموزش حرفه ای کار با لیفتراک اخذ می کنند. هزینه های اخذ گواهینامه کار با لیفتراک به شرح زیر هستند:

  • فیش بانکی 50000 ریال عوارض به حساب جاری وزارت کشور

  • فیش بانکی به مبلغ 10000 ریال برای عوارض به حساب دارایی

  • فیش بانکی 8000 ریال به حساب بهداری ناجا برای انجام معاینات پزشکی

  • ارائه فیش بانکی با توجه به نوع گواهینامه درخواستی به حساب 90017 شرکت واحد در بانک ملی شعبه منطقه 6 شرکت واحد

بهترین آموزشگاه رانندگی لیفتراک کدام است؟

برای اخذ گواهینامه رانندگی لیفتراک، حتما به آموزشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه نمایید. بهترین آموزشگاه باید دارای اساتید متخصص و جدیدترین تجهیزات مربوط به آموزش لیفتراک باشند. در واقع آموزش لیفتراک باید با استفاده از پیشرفته ترین لیفتراک ها صورت گیرد. همچنین آموزش تمامی نکات و باید و نبایدهای کار با لیفتراک و نکات ایمنی آن بسیار مهم است. کلاس های آموزشی لیفتراک باید کامل بوده و کیفیت آموزشی در آن ها بالا باشد.

لینک منبع
https://dartehran.com/tehran-forklift-academic-driving

جمع بندی

در این مطلب، گواهینامه رانندگی لیفتراک معرفی کرده و تفاوت آن با سایر گواهینامه های دیگر را توضیح دادیم. گواهینامه لیفتراک در آموزش های مخصوص و زیر نظر افراد متخصص ارائه خواهد شد. جهت آموزش کار با لیفتراک، حتما به آموزشگاه های مجاز، قانونی و معتبر سطح کشور مراجعه نمایید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما