اخبار روز

شرایط و سن بازنشستگی جدید را بشناسید


به گزارش مانیبان، همانطور که در آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است، شرایط بازنشستگی در صندوق های مختلف بیمه ای متنوع است. تنها در دو نهاد بازنشستگی یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری 28 نوع مستمری مختلف برای بیمه شدگان وجود دارد. دلیل این تنوع چیست؟ بخشی از تنوع به دلیل پوشش بیمه ای و بخشی به دلیل ماهیت یک سری مشاغل است. آنچه به عنوان استاندارد مشترک و فراگیر در نظر گرفته می شود. بازنشستگی با 30 سال سابقه یا 60 سال سن است و در این میان تراکم تبصره های قانونی و استثنائات مربوط به بازنشستگی پیش از موعد و گروه های خاص به تنوع شرایط بازنشستگی دامن زده است.

در بررسی بخشی از این گزارش، شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی یا بازنشستگی شغلی برای گروه های سنی و خاستگاه های مختلف در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس مطرح شده است.

شرایط بازنشستگی با 20 سال سابقه.

بر اساس جدول منتشر شده در گزارش مرکز پژوهش ها که به تحلیل شرایط مختلف بازنشستگی در صندوق بیمه تامین اجتماعی می پردازد، یک زن با 55 سال سن و یک مرد با 60 سال سن می توانند با 20 سال سابقه بازنشسته شوند.

با این حال این سوال پیش می آید که آیا شرط دیگری وجود دارد که با 20 سال سابقه کار بدون داشتن شرط سنی زنان می توان بیمه تامین اجتماعی را بیمه کرد؟ به گزارش اقتصاد نیوز، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار جدولی نشان می دهد که خانم 42 ساله تنها با «درخواست 20 روز حقوق» می تواند دوران بازنشستگی خود را با 20 سال سابقه کار آغاز کند.

با این حال، تجربه 10 ساله برای مردان و زنان در گروه های سنی مختلف مشروط به شرایط است. به عنوان مثال، یک زن 55 ساله با 10 سال سابقه کار در صورتی می تواند بازنشسته شود که مابقی سنوات را یکجا تا رسیدن به 20 سالگی پرداخت کند یا بر اساس سنوات مستمری دریافت کند. همین شرایط برای مردان 60 ساله با سابقه کار یکسان برقرار است.

حال اگر زن 60 سال و مرد 65 سال سن داشته باشند به درخواست کارفرما بازنشسته می شوند در صورتی که سن فرد بیش از پنج سال از سن قانونی بازنشستگی بیشتر باشد.

منبع: خبرجو24


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا