اخبار روز

شرایط دریافت وام های 300 میلیونی برای افراد کم پرداخت


به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، وام کمک سپرده مسکن که از سال 1398 وارد ادبیات بازار املاک ایران شد، تلاشی از سوی دولت وقت برای حمایت از مستاجران در دوران کرونا و با تداوم قیمت ها بود. جهش در بازار املاک و مستغلات به پشتوانه ای اجتناب ناپذیر در بازار اجاره تبدیل شد.

طبق آخرین اصلاحات قانونی، وام کمک سپرده مسکن برای مستاجران واجد شرایط در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان ها 150 میلیون تومان، در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. این در حالی است که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان، وام و سپرده مستاجران واجد شرایط که از ابتدای سال ۱۳۹۸ صاحب فرزند سوم و بیشتر شده اند، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

نرخ سود این وام مستاجران عادی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار محاسبه می شود و برای خانوارهای مشمول قانون جمعیت جوانان به صورت وام با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود. لازم به ذکر است پس از افزایش نرخ سود بانکی از 18 به 23 درصد در شورای پول و اعتبار، مقرر شد نرخ سود مسکن 18 درصد باقی بماند اما در مورد وام سپرده. ، سود نامه هنوز اعلام نشده است و در همین موضوع بازی نرخ سود نیز بر موانع پرداخت وام و سپرده افزوده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، تاکنون یک میلیون و 654 هزار و 36 مستاجر در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 469 هزار و 875 نفر مشمول دریافت وام سپرده مسکن هستند. . بود.

جالب است بدانید که از بین واجدین شرایط یک میلیون و 33 هزار و 305 نفر وارد بانک ها شده اند و بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی احمد خادمیان مدیرکل دفتر طرح های ملی نهضت مسکن، تنها 445 هزار و 68 نفر از آنها. موفق بوده اند. قرارداد منعقد و تسهیلات دریافت شده است.

با فرض رعایت نرخ سود 18 درصدی بانک ها، مستاجران تهرانی که موفق به دریافت وام کمک سپرده 200 میلیون تومانی می شوند، باید 5 میلیون و 78 هزار تومان اقساط ماهانه به مدت 5 سال پرداخت کنند و کل سود وام آن تقریباً 105 خواهد بود. میلیون توکن

در شهرهای بزرگ مستاجرینی که وام 60 ماهه 150 میلیون تومانی دریافت می کنند باید ماهیانه حدود سه میلیون و 810 هزار تومان بپردازند و کل سودی که می پردازند تقریباً 78 میلیون تومان است.

در ادامه در سایر مناطق شهری در ازای دریافت ودیعه 100 میلیون تومانی باید اقساط ماهانه حدود 2 میلیون و 540 هزار تومان به مدت 5 سال پرداخت کنند و کل سودی که می دهند حدود 52 میلیون تومان خواهد بود.

در مناطق روستایی که پرداخت ودیعه مسکن برای اولین بار در دستور کار قرار گرفته است، مستاجران واجد شرایط باید ماهیانه کمی بیش از یک میلیون تومان برای وام 40 میلیون تومانی پرداخت کنند و کل سودی که می پردازند تقریباً 21 میلیون خواهد بود. تومان.

در نهایت مستاجرینی که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان وام 300 میلیون تومانی وام ودیعه مسکن دریافت می کنند، با توجه به اینکه این وام با نرخ 4 درصد خواهد بود، تنها 27 میلیون تومان در سال جاری پرداخت خواهند کرد. سود و اقساط آن ماهانه از 5 میلیون تومان بیشتر نخواهد شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا