اخبار روز

خرید و فروش فیش حج تمتع با این شرایط امکان پذیر است!/جزئیات

با وجود گذشت ۱۶ سال از آخرین ثبت‌نام رسمی فیش حج، همچنان فیش حج با شرایط خاص خرید و فروش می‌شود.

16 سال است که سازمان حج و زیارت فیش حج را به متقاضیان ارائه نمی دهد و متقاضیان چاره ای جز خرید فیش از سپرده گذاران برای رفتن به حج ندارند.

این در حالی است که برخی از دارندگان فیش حج به هر دلیلی قصد دارند آنها را به شخص دیگری منتقل کنند. چون در سال هایی که فیش حج صادر می شد، سهمیه هر استان متفاوت بود، اکنون که امکان انتقال آن وجود دارد، خرید و فروش فیش حج در همه شهرها و استان ها امکان پذیر نیست.

به گفته سید عبدالفتاح نواب، نماینده و فقیه در امور حج و زیارت، یک میلیون و 100 هزار نفر در انتظار حج هستند.

با توجه به اینکه دیگر ثبت نام حج انجام نمی شود افرادی که قصد خرید فیش حج از سپرده گذاران را دارند به نکاتی توجه کنند.

یکی از محدودیت هایی که در تسلیم قبض حج وجود دارد این است که قبض را نمی توان به استان دیگری منتقل کرد. شخصی که مایل به خرید فیش حج است باید در استان خود برای دریافت آن اقدام کند. پس خریدار رسید باید متولد استان مورد درخواست باشد. البته اگر متقاضی دارای سند مسکن در استان مورد نظر باشد، می تواند فیش خرید نیز داشته باشد، یعنی اگر متقاضی حج متولد شهری غیر از تهران با داشتن سند مسکن در پایتخت باشد، می تواند اقدام به خرید فیش از تهران نماید.

ضمناً قبض‌هایی که در سامانه جامع حواله ثبت و واگذار می شوند، قابل انتقال مجدد نیستند. البته در این صورت انتقال مجدد به بستگان درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند امکان پذیر است.

برای انتقال فیش حج، علاوه بر شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده فیش حج، باید سند ملکی و اصل فیش نیز ارائه شود تا حواله فیش در دفاتر زیارت و سپس در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود.

زائران هنگام خرید فیش حج به نکاتی توجه کنند. یکی از مهم ترین موارد عدم خرید وکالتی فیش های حج است، زیرا امکان انتقال این فیش ها وجود ندارد. علاوه بر این، توجه به تاریخ دریافت بسیار مهم است و حتی یک ماه تفاوت می تواند اولویت ارسال را تغییر دهد و مقرون به صرفه باشد. فیش های قدیمی حج نسبت به فیش هایی که هنوز ارسال نشده، اولویت بیشتری دارند.

افرادی که قصد خرید فیش حج تمتع را دارند توجه داشته باشند که تحویل فیش حج فقط با حضور فروشنده و خریدار امکان پذیر است. در نتیجه در صورت عدم حضور این افراد در زمان انتقال، معامله معتبر نخواهد بود.

قیمت فیش حج چارچوب خاصی ندارد و مردم با قیمت های متفاوت اقدام به خرید و فروش فیش حج می کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا