به گزارش مانیبان، قیمت دلار در دو روز ابتدایی هفته نوسانات زیادی را تجربه کرد. اگرچه قیمت دلار در روز شنبه کاهش یافت، اما روند بازار در روز یکشنبه صعودی بود. بدین ترتیب با افزایش حدود 0.5 درصدی در انتهای کریدور دوم 60 هزار تومانی قرار گرفت.

تحلیلگران بر این باورند که رویدادهای سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی تأثیرات قابل توجهی بر قیمت ها داشته و روند بازار به شدت تحت تأثیر این عوامل است.

تحلیل بازتاب آنلاین از روند بازار نشان می دهد که اگرچه دلار در روز یکشنبه صعودی بود و اکنون در مرز کانال 63 هزار تومانی قرار دارد، اما عملکرد یک هفته ای بازار منفی است. بنابراین دلار در هفته گذشته افت 610 تومانی را تجربه کرده است.

با توجه به این وضعیت، هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تلاطم بازار ارز نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است، در حالی که سال گذشته چندین رویداد نظامی و امنیتی در منطقه داشتیم که منحصر به فرد یا نادر بود.

به گفته وی، با وجود این التهابات جدی در منطقه، نرخ ارز نوسانات زیادی را تجربه نکرد و پس از آرام شدن هیجانات، نرخ ها به حالت قبل بازگشتند. در شرایط فعلی جای نگرانی برای ماندگاری نرخ دلار در کانال های مذکور و ورود هیجانی به بازار ارز وجود ندارد. زیرا تجربه نشان داده است که بازار دوباره آرام خواهد شد.

وی بیان کرد؛ امیدواریم مدیریت خوب بانک مرکزی در بازار ارز که باعث کاهش نوسانات پولی در کشور شده است، در دولت جدید با قوت و قدرت ادامه یابد.

سازگاری ذکر شده؛ در بحث تخصیص ارز برای تامین کالاهای اساسی، بانک مرکزی به خوبی عمل کرده و به وظیفه خود عمل کرده است، اما مشکل در این اداره ثبت سفارش های فراتر از اعتبارات وزارتخانه ها است.

عضو کمیسیون برنامه و محاسبات بودجه مجلس خاطرنشان کرد؛ سال گذشته 12 میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی برنامه ریزی کرده بودیم اما در پایان سال 19 میلیارد دلار در این بخش هزینه شد و این نتیجه ثبت سفارش هایی بود که بیش از منابع برنامه ریزی شده توسط چندین وزارتخانه بود. در غیر این صورت مشکلی در بخش تامین ارز توسط بانک مرکزی وجود نداشت و بانک مرکزی به وظیفه خود در این زمینه به طور کامل عمل کرد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما