اخبار روز

شایع ترین علائم وسواس چیست؟ – اخبار آنلاین

به گزارش مگتو؛ سامیه معتضدیان در خصوص تعریف وسواس توضیح داد: وسواس مجموعه ای از افکار یا تکانه های ناخواسته، مزاحم و تکراری است.

مهر وی در پیامی نوشت: افراد تحت تصرف از اضطراب شدید رنج می برند.

ردپاهای ژنتیکی در اختلال وسواس فکری جبری

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه رگه های ژنتیکی در اکثر بیماری های روانی دیده می شود، اظهار داشت: علائم وسواس از نوجوانی یا اوایل دهه 20 شروع می شود.

وی با بیان اینکه شیوع وسواس در زنان و مردان یکسان است، گفت: اگر حداقل در بیشتر موارد ریشه وسواس را پیدا کنیم. یکی اعضای خانواده از این بیماری یا بیماری های مرتبط با آن رنج می برند. البته در صورت وجود ژن پس زمینه در خانواده، ممکن است این بیماری به دلیل محیط یا عوامل دیگر، کم و بیش حاد بروز کند.

شروع وسواس در میانسالی تقریبا غیرممکن است

وی شروع وسواس را در میانسالی رد کرد و افزود: بروز رفتارهای اجباری در دوران سالمندی ممکن است به متخصصان القا کند که بیمار ممکن است بیماری های ارگانیک یا جسمانی داشته باشد. ما به سختی انتظار داریم که یک زن یا مرد 50 ساله ناگهان دچار وسواس شود.

وی در خصوص شایع ترین علائم وسواس گفت: افکار مکرر یا مزاحم مانند چک کردن مداوم یا اصرار به شستن از شایع ترین علائم وسواس هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وسواس ممکن است با علائم مختلفی خود را نشان دهد، برخی از بیماران فقط ممکن است دچار افکار وسواسی شوند، مثلاً فرد دائماً با خودش دعوا می کند تا دیگران از رفتار و گفتار من آزرده نشوند، البته همینطور است. نشان می دهد که این موارد را باید از هم جدا کرد و نگرانی های روزمره را با علائم وسواس اشتباه گرفت. وقتی استرس ناشی از ظاهر و قضاوت دیگران از حد طبیعی فراتر می رود و باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود، ممکن است نشانه ای از رفتار اجباری باشد.

وی یادآور شد: شایع ترین نشانه های وسواس چک و شستشو است. نگرانی دائمی در مورد آسیب رساندن به دیگران و افکار مزاحم، خطرناک و مزاحم نیز می تواند از علائم وسواس باشد.

معتدیان گفت: ترس بیش از حد از بیمار شدن، بررسی مداوم اشیا، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران و وسواس در نظم یا تقارن اشیا از شایع ترین علائم OCD است.

وسواس و ارتباط آن با مشکلات جسمانی

او توضیح داد که وسواس نه تنها یک بیماری روانی است بلکه می تواند به بدن فرد مبتلا نیز آسیب برساند. به عنوان مثال برخی از افراد به دلیل وسواس نظم و حرکت اشیا دچار کمردرد و آسیب به ستون فقرات می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به روش های درمانی رایج برای افراد مبتلا به وسواس گفت: درمان افراد مبتلا به وسواس معمولاً ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی است، اما باید توجه داشت که درمان این بیماری به زمان نیاز دارد و نیاز به صبر دارد.

کودکان خانواده های وسواسی در خطر ابتلا به این اختلال هستند

وی به تأثیر محیط بر اختلال وسواس اجباری اشاره کرد و گفت: در خانواده هایی که رفتار اجباری به صورت ژنتیکی وجود دارد، می توان اجبار را در کودکان از طریق یادگیری محیطی تقویت کرد، اما عوامل ژنتیکی در این اختلال بسیار مهم است. زیرا اگر فقط تأثیرات محیطی در نظر گرفته شود، به محض بهبود شرایط، این رفتارها از بین می روند.

معتدیان در پایان با بیان اینکه وسواس یک بیماری روانپزشکی است، تصریح کرد: این بیماری برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است. در درمان باید صبور باشید اما زندگی با وسواس قطعا زندگی دردناکی است پس باید با مشورت پزشک این حالت را برطرف کنید.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا