اخبار روز

شاه بلوط چه خواصی دارد؟ ارزش غذایی و نحوه مصرف آن

شاه بلوط هم میوه است و هم آجیل! شاه بلوط طعم ملایمی دارد و افزودنی خوبی برای انواع غذاها محسوب می شود. فصل شاه بلوط زمستان است; وقتی هوا سرد می شود و برف می بارد، خوردن شاه بلوط بریان شده کنار شومینه لذتی مضاعف دارد. هر آنچه که باید در مورد شاه بلوط بدانید را می توانید در این مقاله بیابید. با ما همراه باشید.

خواص شاه بلوط

1. هضم غذا را بهبود می بخشد

طبق تحقیقات، عصاره شاه بلوط بر روی پروبیوتیک ها در سیستم گوارشی اثر محافظتی دارد. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که روده را سالم نگه می دارند و فرآیند گوارش را بهبود می بخشند.

علاوه بر این، شاه بلوط حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر یبوست را کاهش می دهد، احساس سیری طولانی مدت را تقویت می کند، قند خون را تثبیت می کند و باکتری های مفید روده را تقویت می کند.

2. حاوی آنتی اکسیدان است

شاه بلوط علاوه بر اینکه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است، سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله تانن ها، آلکالوئیدها، لوتئین، اسید الاژیک و اسید گالیک است.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2010 توسط دپارتمان بیوتکنولوژی در دانشگاه چوسان کره انجام شد، عصاره گل شاه بلوط دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و حتی از بدن در برابر آسیب های ناشی از ملانوما محافظت می کند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند. این رادیکال های آزاد باعث آسیب سلولی و بیماری مزمن می شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، احتمال وجود برخی آنتی اکسیدان های موجود در شاه بلوط وجود دارد، مانند: ب- اسید الاژیک، تنظیم قند خون و افزایش سطح انسولین دیابت کاهش دهد

بسیاری از غذاهای کامل، میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هستند. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند شاه بلوط می تواند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند.

3. از قلب محافظت می کند

انواع خاصی از شاه بلوط اثر محافظتی بر قلب دارند. این اثر محافظتی به دلیل آنتی اکسیدان هایی است که التهاب را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، شاه بلوط حاوی پتاسیم است. این ماده معدنی مهم برخی از عوامل زمینه ای بیماری قلبی را کاهش می دهد. طبق تحقیقات، افزایش مصرف پتاسیم باعث کاهش فشار خون و حتی کاهش 24 درصدی خطر سکته می شود. اگر مشکلات قلبی دارید، شاه بلوط را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

4. استخوان ها را تقویت می کند

فقط 10 شاه بلوط حاوی 50 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز است. این ماده معدنی برای عملکرد طبیعی سلول ها ضروری است. بر اساس برخی تحقیقات، منگنز نیز ممکن است نقش مهمی در سلامت استخوان ها داشته باشد و از بدن در برابر برخی بیماری ها محافظت کند. طبق تحقیقات، حدود 43 درصد منگنز در استخوان ها ذخیره می شود. مصرف این ماده مغذی در ترکیب با سایر مواد معدنی استخوان ساز به جلوگیری از تحلیل استخوان به خصوص در زنان مسن کمک می کند.

گنجاندن یک وعده شاه بلوط در رژیم غذایی خود به همراه سایر مواد مغذی تقویت کننده استخوان، استخوان های شما را قوی نگه می دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

5. عملکرد مغز را بهبود می بخشد

شاه بلوط سرشار از چندین ویتامین B از جمله تیامین، ویتامین B6، ریبوفلاوین و اسید فولیک است. این ویتامین ها برای حفظ سلامت مغز و محافظت در برابر بیماری ها مهم هستند. کمبود هر یک از این ویتامین های B منجر به مشکلات شناختی می شود. به عنوان مثال، کمبود تیامین می تواند منجر به هذیان شود و کمبود فولات بر رشد مغز در کودکان تأثیر می گذارد.

در یک مطالعه در سال 2016، شرکت کنندگان مسن تر به مدت یک سال اسید فولیک مصرف کردند. اسید فولیک عملکرد شناختی را بهبود بخشید و در عین حال برخی از نشانگرهای التهابی را کاهش داد.

بر اساس مطالعه دیگری که در Nutrition منتشر شده است، افزایش مصرف ویتامین های B با بهبود عملکرد شناختی در شرکت کنندگان مسن با اختلال شناختی خفیف و بیماری آلزایمر مرتبط است.

برای اطمینان از تامین نیازهای ویتامین B و بهبود سلامت مغز، غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید و شاه بلوط را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ارزش غذایی شاه بلوط

ارزش غذایی 10 شاه بلوط بو داده (تقریباً 84 گرم) عبارت است از:

  • کالری: 206
  • کربوهیدرات: 44.5 گرم
  • پروتئین: 2.7 گرم
  • چربی: 1.8 گرم
  • فیبر: 4.3 گرم
  • منگنز: 1 میلی گرم (50 درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین C: 21.8 میلی گرم (36 درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B6: 0.4 میلی گرم (21٪ از نیاز روزانه)
  • مس: 0.4 میلی گرم (21 درصد نیاز روزانه)
  • فولات: 58.8 میکروگرم (15 درصد نیاز روزانه)
  • تیامین: 0.2 میلی گرم (14 درصد نیاز روزانه)
  • پتاسیم: 497 میلی گرم (14 درصد نیاز روزانه)
  • ریبوفلاوین: 0.1 میلی گرم (9٪ نیاز روزانه)
  • فسفر: 89.9 میلی گرم (9 درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین K: 6.6 میکروگرم (8٪ از نیاز روزانه)
  • منیزیم: 27.7 میلی گرم (7 درصد نیاز روزانه)
  • نیاسین: 1.1 میلی گرم (6 درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک: 0.5 میلی گرم (5٪ نیاز روزانه)
  • آهن: 0.8 میلی گرم (4 درصد نیاز روزانه)
  • روی: 0.5 میلی گرم (3 درصد نیاز روزانه)

شاه بلوط را چگونه می خورید؟

شاه بلوط خام بافتی بسیار سفت و ترد دارد و پس از پختن یا برشته شدن نرمتر می شود و یک میان وعده شیرین و لذیذ درست می کند. شاه بلوط باید قبل از مصرف پخته شود. پخت و پز نه تنها پوست را از بین می برد، بلکه محتوای اسید تانیک را نیز کاهش می دهد. اسید تانیک یک ماده گیاهی است که اثرات مضر زیادی برای سلامتی دارد.

  • شاه بلوط های تازه را بردارید و روی هر کدام یک برش کوچک به شکل X با چاقو ایجاد کنید. این برش کوچک باعث خروج بخار می شود و از ترکیدن شاه بلوط در فر جلوگیری می کند.
  • شاه بلوط ها را روی سینی فر قرار دهید و به مدت 20 تا 30 دقیقه در دمای 218 درجه سانتیگراد تفت دهید.
  • وقتی پوست شاه بلوط باز شد و طلایی شد به این معنی است که شاه بلوط پخته شده است.
  • آنها را از فر خارج کرده و چند دقیقه اجازه دهید خنک شوند.
  • پوست بگیرید و در حالی که هنوز گرم است بنوشید.

علاوه بر این می توانید شاه بلوط آب پز را به دسرها، خورش ها و سایر غذاهای مورد علاقه اضافه کنید و از طعم مطبوع آن لذت ببرید.

آرد شاه بلوط که از شاه بلوط آسیاب شده تهیه می شود، یک آرد بدون گلوتن است که می توانید از آن برای تهیه نان و پنکیک استفاده کنید.

خطرات و عوارض جانبی

آلرژی به شاه بلوط به اندازه حساسیت به انواع دیگر آجیل مانند بادام زمینی رایج نیست، اما گاهی اوقات می تواند علائم جدی ایجاد کند. اگر به آجیل درختی حساسیت دارید، باید از خوردن شاه بلوط خودداری کنید.

آلرژی به شاه بلوط می تواند علائمی مانند خارش، تورم، خس خس سینه و قرمزی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم را بعد از خوردن شاه بلوط تجربه کردید، باید مصرف آنها را قطع کرده و فورا به پزشک مراجعه کنید.

در حالی که شاه بلوط منبع عالی بسیاری از مواد مغذی مهم است، کربوهیدرات بالایی نیز دارد. اگر از دیابت یا قند خون بالا رنج می برید، باید با احتیاط از شاه بلوط استفاده کنید. البته شاه بلوط جزو گروه کربوهیدرات های پیچیده است، یعنی دیرتر از سایر کربوهیدرات ها هضم می شود و بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. با این حال، بهتر است مصرف را متعادل نگه دارید و آن را با سایر گزینه های کم کربوهیدرات ترکیب کنید تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید.

سوالات متداول در مورد شاه بلوط

– تفاوت بلوط و شاه بلوط چیست؟

بلوط میوه درخت بلوط و شاه بلوط میوه درخت شاه بلوط است. بلوط کوچکتر و سبکتر از شاه بلوط است. شاه بلوط وقتی رسیده و برشته می شود طعم شیرین تری دارد، در حالی که بلوط حاوی تانن است که طعم تلخی به آن می دهد.

– چگونه شاه بلوط می کارید؟

برای کاشت شاه بلوط، یک سوراخ عمیق در خاک ایجاد کنید و بذر را در آن قرار دهید. سپس روی بذر را به خوبی با خاک و کود بپوشانید و آبیاری کنید. علاوه بر این، می توانید درخت شاه بلوط را از طریق قلمه یا پیوند تکثیر کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا