اخبار روز سینما

شاهکار معماری این 2 خواهر ایرانی، همه اهالی هنر را شگفت‌زده کرد!/ عکس

امروز با یکی دیگر از مطالب چهره ها قصد معرفی دو معمار برجسته ایرانی را داریم.

گیسو و مژگان حریری، دو خواهر معمار ایرانی هستند که در ایران به دنیا آمده‌اند. آثار بارز و فراوانی از این دو معمار در داخل و خارج از ایران وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

گسو و گاگان حریری چه کسانی هستند؟

گیسو و مژگان حریری در دو سال ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ در ایران به دنیا آمدند. پس از تحصیلات خود، آن‌ها در دانشگاه کرنل تحصیلات خود را ادامه دادند و در سال ۱۹۸۶ میلادی، دفتر حریری و حریری را تأسیس کردند.

این شرکت در شهر نیویورک مستقر است و آثار آن‌ها توسط افرادی همچون استیون هال در نمایشگاه‌های نیویورک به نمایش گذاشته شده است و ریچارد مایر نیز کتابی را دربارهٔ آن‌ها منتشر کرده است.

1. برج الوند

شاهکار معماری این 2 خواهر ایرانی، همه اهالی هنر را شگفت‌زده کرد!/ عکس

این ساختمان اداری ۱۲ طبقه در شهر تهران واقع شده است. ظاهر بصری ساختمان الوند باعث امتیاز خاصی برای آن شده است. این سازه دارای دو پوسته است.

پوسته داخلی نما از مواد شیشه و سنگ ساخته شده است، در حالی که پوسته بیرونی آن از جنس ورق کامپوزیت تشکیل شده است.

در طراحی نمای برج الوند، خواهران حریری الهام از ماندالا گرفته‌اند. ماندالا یک نماد هندسی است که به عنوان نماد جهان و هستی در ادیان هندی و بودایی استفاده می‌شود.

2.ویلا لواسان

این دو خواهر معمار ایرانی در اروپا و آمریکا تماس گرفتند.

یکی از آثار دیگر خواهران حریری، ویلا در منطقه لواسان است که در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. این ویلا علاوه بر داشتن امکانات فراوان، با حفظ سادگی نمای بیرونی، به تعادل با محیط کوهستانی اطراف آن توجه ویژه‌ای داشته است.

ویلا لواسان به صورت سه طبقه طراحی شده است و شامل فضاهای پارکینگ، اتاق خواب، مهمان‌سرا، اتاق تلویزیون، اتاق بازی، استخر و روف‌گاردن می‌باشد.

3. آبجوسازی رایدنبرگ استرن

این دو خواهر معمار ایرانی در اروپا و آمریکا تماس گرفتند.

یک پروژه مسکونی در شهر زالتسبورگ، اتریش وجود دارد که شامل ۶ ساختمان مسکونی است.

در قسمت‌هایی از این پروژه، خواهران حریری الهام خود را از جریان رودخانه زالتساخ به‌دست آورده‌اند. با هدف شبیه‌سازی فرم صخره‌های اطراف این ساختمان، آن‌ها از سنگ‌های کوهستان در نمای بنا استفاده کرده‌اند.

4. تراس هارلم

این دو خواهر معمار ایرانی در اروپا و آمریکا تماس گرفتند.

تراس هارلم که در طبقه ۱۳ یک ساختمان مسکونی در شهر نیویورک، آمریکا قرار دارد، یک تراس با ابعاد حدود ۵۰ متر مربع است. این تراس از منظره شهر نیویورک و سنترال پارک بهره‌برداری دارد.

در طراحی این تراس، خواهران حریری الهام خود را از مفهوم حضور طبیعت در محیط شهری گرفته‌اند. تراس هارلم فرمی شکسته دارد و بخشی از آن سرپوشیده است، بنابراین می‌توان آن را برای صرف غذا استفاده کرد.

برگفته از سایت وقت صبح

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا