در این دوره کمند امیرسلیمانی، الیکا عبدالرزاقی، حدیث میرامینی و مونا احمدی بازیگران اصلی هستند و سپند امیرسلیمانی، امیرعلی نبویان و بهار نوروزپور نیز به عنوان مهمان در برنامه حضور داشته اند. نگاهی اجمالی به قسمت اول «شام ایرانی» داریم.

به گزارش فیلم نیوز، عدم قطعیت در شناسایی شرکت کنندگان کمند امیرسلیمانی در ابتدای برنامه از تدارک شام برای مراسم ختم برادرش خبر می دهد. او را در حال ساخت اشترودل می بینیم و بلافاصله بعد از آن مهمان ها از راه می رسند. علیکا عبدالرزاقی، حدیث میرامینی، سپند امیرسلیمانی، مونا احمدی، امیرعلی نبویان و بهار نوروزپور از راه می رسند و شروع به مافیا بازی می کنند. بیش از نیمی از زمان صرف بازی مافیایی می شود و همه سر میز شام می نشینند و پس از چند دقیقه گپ زدن، نوبت به گلزنی می رسد. در پایان متوجه می شویم که امیرعلی نبویان و بهار نوروزپور اصلاً در مسابقه حضور نداشتند و قرار نیست امتیاز بدهند. آنها فقط برای مافیا بازی به مهمانی آمده بودند و سپند امیرسلیمانی فقط همسرش را همراهی می کرد. در واقع در پایان قسمت یک می فهمیم که با رقابت این چهار زن روبرو هستیم.

عدم تمرکز روی غذا در «شام ایرانی» آنچه مهم است مراحل پخت و سرو غذاست و چیزهای دیگر جزئی کوچک از آن است. در این قسمت خیلی درگیر فرآیند پخت غذا قبل از ورود مهمان نمی شویم. امیر کربلایی زاده به عنوان شاهد به منزل کمند امیرسلیمانی می آید و مراحل پخت اشترودل را نیز با او می بینیم. مهم این است که دوربین حتی روی غذا زوم نمی کند تا بتوانیم طرز تهیه غذا را کمند ببینیم و فقط از دور شاهد این تهیه باشیم. بعد از اشترودل خبری از مراحل بعدی غذا نیست. زمانی که غذا فراموش می شود و ذهن به سمت مافیا می رود. نکته مهم بعدی این است که وقتی سر میز شام می نشینند، حتی نمای بسته ای از غذا را نمی بینیم. ما اصلا نمی فهمیم به چه رای می دهند. ما فقط نام ظروف را می شنویم و غذاهای آنها را در اطراف تماشا می کنیم.

بی فایده بودن داوران هنگام صرف شام، دو داور بین المللی به خانه کمند می آیند تا به همراه شرکت کنندگان به غذاها رای دهند. اگر با یک مسابقه تخصصی در زمینه غذا سروکار داشتیم، حضور آنها را می‌توان یک اتفاق مهم تلقی کرد، اما وقتی مخاطب حتی نیم نگاهی به غذا ندیده و از طرز تهیه غذا اطلاعی ندارد، این داوران چه می‌کنند. رای دادن؟ کنار مهمان ها نمی نشینند و گوشه ای به تنهایی غذا می خورند و این باعث می شود که تمرکز مدام از روی میز شام حذف شود و دوربین هر از گاهی به سمت داوران برود. در واقع ما با یک برنامه کاملا بلاتکلیف روبرو هستیم و نمی دانیم در حال تماشای شام ایرانی هستیم یا مافیایی یا مسابقه ای تخصصی در زمینه انتخاب بهترین آشپز! قسمت اول فصل جدید «شام ایرانی» همه اینها را دارد اما در عین حال هیچ کدام نیست و مخاطب را سردرگم می کند.

سرگرمی و هیچ چیز دیگر تنها زمانی می توانیم به «شام ایرانی» امتیاز دهیم که آن را یک اثر کاملاً سرگرم کننده بنامیم. یعنی با این پیش فرض ببینیم چند نفر دور من جمع شده اند، می خندند، مافیا راه می اندازند و آخرش شام می خورند و تمام. خب در این مورد دلیل زیادی برای امتیاز دادن و داور بین المللی و حساسیت به این موضوع وجود ندارد که شرکت کنندگان حتما غذا را خودشان تهیه کرده باشند. به نظر می رسد خود تهیه کنندگان برنامه هنوز هدف دقیق ساخت «شام ایرانی» را نمی دانند.

فصل جدید رئالیتی شو «شام ایرانی» به کارگردانی سعید ابوطالب یکشنبه ها به صورت اختصاصی از «فیلمو» پخش می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما