دانستنی ها

شامپو متناسب با موی خودتان را بشناسید | پاسخ به سوال شما

شامپو متناسب با موی خودتان را بشناسید | پاسخ به سوال شما

باورتان بشود یا نه، یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در سلامت موی شما، این است که از شامپوی مناسب با توجه به پوست سر و نوع مویتان استفاده کنید. معمولا خانم ها تا حد بیشتری به این مسائل توجه می‌کنند، ولی ما فکر می‌کنیم که میزان زیادی از درآمد آرایشگری مردانه ، از انجام کارهای ترمیم و پروتز مو برای آقایانی حاصل می‌شود که به سلامت موهای خود انتخاب شامپوی مناسب توجه ندارند. در این مقاله که به تلاش کارشناسان آکادمی پندار بختیاری نوشته شده، می‌خواهیم یاد بگیریم که چطور بهترین شامپو را برای موی خود انتخاب کنیم. با ما همراه باشید.

شامپو متناسب با موی خودتان را بشناسید | پاسخ به سوال شما

 نوع پوست سرتان را مشخص کنید

با این که احتمالا فکر می‌کنید شامپویی که به سرتان می‌زنید فقط به موهایتان مرتبط است، ارتباط مهمی بین انتخاب شامپوی درست و نوع پوست سر شما وجود دارد. قابلیت پاک‌سازی شامپوها متفاوت است، و به همین دلیل، مهم است که ابتدا نوع پوست سر خود را بشناسید. نیازی به مدرک بین المللی آرایشگری ندارید تا بتوانید نوع پوست سر خود را تشخیص دهید. در صورتی که پوست سر شما پس از شستشو یا در حالت عادی کمی سفت است و یا پوست سر شما بعد از شست و شو خارش می‌گیرد (با پوسته پوسته یا بدون آن) احتمالا نشانه خشک بودن پوست سر شماست. پوست سر چرب درخشان‌تر است و در صورتی که شما پوست سر چرب و شوره داشته باشید احتمالا پوست سرتان پوسته پوسته‌های به‌هم‌چسبیده خواهد داشت. در نهایت یک نوع پوست سر دیگر وجود دارد که ترکیبی از این دو به شمار می‌رود و نه خشک است و نه چرب، و در صورتی که پوست سر شما اینگونه باشد دو سه روز پس از شامپو زدن پوست سر چرب می‌شود و نه روز بعد از آن (اگر پوست سرتان اینگونه است خوش‌شانس هستید و کافیست از شامپوهای باکیفیت و برای موهای معمولی استفاده کنید).

می‌توانید به موضوع انتخاب شامپو اینگونه نگاه کنید: شامپو برای پوست سر و ریشه‌ی موهای شماست، در حالیکه نرم‌کننده برای انتها و ساقه‌ی موست. در صورتی که پوست سر شما چرب و موهای شما خشک است، باید شامپوی شما مناسب پوست چرب باشد و رطوبت موها را به نرم‌کننده بسپارید.

شامپو متناسب با موی خودتان را بشناسید | پاسخ به سوال شما

 پوست سر چرب: از  شامپوهایی با آبرسانی زیاد پرهیز کنید

در صورتی که چنین پوستی دارید، احتمالا تابحال شامپوهای زیادی را استفاده کرده‌اید که برای شما مناسب نبوده‌اند. شاید فواصل مختلفی را بین شستشوی موهایتان تست کرده باشید (از چندین روز گرفته تا یک یا حتی دو بار دوش گرفتن در روز). توصیه‌های ما:

  • از شامپوهایی که آبرسانی یا نرم‌کنندگی را انجام می‌دهند و مناسب موهای مجعد هستند پرهیز کنید.
  • به دنبال شامپوهای حجم‌دهنده، تقویت‌کننده یا متعادل‌کننده مو باشید.
  • شامپوی براق‌کننده می‌تواند مناسب باشد اما از آن زیادی استفاده نکنید.
  • زمان بیشتری برای اعمال شامپو روی پوست سر و رد شدن آن از چربی پوست و شستشوی درست صرف کنید.
  • از استفاده از نرم‌کننده پس از شامپو زدن پرهیز کنید.

پوست خشک: به دنبال محصولات آبرسان و مرطوب‌کننده باشید

انتخاب شامپوی درست برای این نوع پوست سر بسیار مهم است. این موضوع که در کنار مشکلاتتان شامپوی شما دردسر اضافه برای شما درست نکند اهمیت دارد:

  • از شامپوهای تقویت کننده و حجم دهنده پرهیز کنید. این محصولات می‌توانند رطوبت مورد نیاز پوست سر شما را از بین ببرند.
  • از استفاده‌ی زیادی شامپوی مناسب موی خشک پرهیز کنید.
  • در صورتی که پوست سر شما خشک است اما خارش یا پوسته‌پوسته شدن ندارد یا کم دارد، به دنبال شامپوهای آبرسان، دارای نرم‌کنندگی و مرطوب‌کننده باشید.
  • از مصرف شامپوهای دارای سولفات خودداری کنید.
  • حتی با پوست سر خشک، مهم است که به بهترین صورت شامپو را اعمال کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

نوع موهایتان را مشخص کنید

علاوه بر نوع پوست سر، در انتخاب شامپو، شناخت نوع موهایتان نیز اهمیت دارد:

  • موهای نازک: به دنبال شامپوهای حجم‌دهنده باشید که می‌توانند ساقه موی شما را بدون سنگین کردن سرتان تقویت کنند.
  • موی ضخیم: استفاده از محصولاتی که به افزایش رطوبت و آبرسانی این نوع مو کمک می‌کنند می‌تواند بسیار مناسب باشد.
  • موی لخت: نرم‌کننده‌ها و شامپوهای مناسب موی لخت معمولا آبرسانی و نرم‌کنندگی خوبی دارند که به بستن کوتیکول‌های مو کمک می‌کند.
  • موی مجعد: شامپوهای متعادل‌کننده چربی مو معمولا گزینه خوبی برای این نوع از مو به شمار می‌روند. آبرسانی این شامپوها زیاده‌ازحد نیست و در عین حال موی شما را خشک نمی‌کنند. \
  • موی فر: این افراد باید به دنبال شامپوهایی با قدرت آبرسانی بسیار بالا باشند تا گره‌های مو را بدون سنگین کردن فرها کاهش دهند.
  • موی رنگ‌شده/آسیب‌دیده/شکننده: شامپوهای تقویت‌کننده مو برای اینگونه موها مناسب هستند، چرا که معمولا دارای پروتئین و موادی هستند که به بهبود وضعیت مو کمک می‌کنند.

در صورتی که با شوره سر مشکل دارید معمولا این اتفاق به خاطر چرب بودن و پوسته پوسته بودن پوست سر شماست. دلیل این موضوع می‌تواند کم‌کاری در استفاده از شامپو در شستشوی سر، درست اعمال نکردن شامپو روی موی سر و پوست سر، و در بعضی از موارد رژیم غذایی شما باشد. در صورتی که فکر می‌کنید تمامی موارد را رعایت می‌کنید و همچنان مشکل دارید، بد نیست در این زمینه با یک فرد متخصص مشورت کنید.

 

 

سخن آخر

امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید. انتخاب شامپوی درست می تواند به بهتر شدن وضعیت سلامت پوست سر و موی شما بسیار کمک کند، و در غیر اینصورت احتمال گرفتن نتایج عکس و نامطلوب زیاد است. آکادمی پندار بختیاری دارای آموزش‌های بسیار گسترده از آموزش فید تا کراتینه مو، از کوتاهی مو تا آموزش راه‌اندازی یک آرایشگاه مردانه اختصاصی است. توصیه می‌کنیم برای گرفتن مشاوره رایگان در زمینه آموزش آرایشگری و شروع از صفر و تبدیل شدن به یک آرایشگر حرفه‌ای حتما با آموزشگاه آرایشگری مردانه در تماس باشید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا