اخبار روز

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار ارز/فرزین در مورد قیمت دلار چه وعده ای داد؟

به گزارش خبرگزاری مگتو، محمدرضا فرزین درباره وضعیت بازار ارز و برنامه های بانک مرکزی برای مقابله با تلاطم بازار ارز اظهار کرد: نگرانی هایی در خصوص نرخ ارز در بازار وجود دارد. من اینجا هستم تا در مورد ارز و اتفاقاتی که افتاده توضیحات لازم را ارائه کنم. نرخ ارز تحت تأثیر عوامل اساسی است که در بلندمدت بر آن تأثیر می گذارد.

وی گفت: نرخ رشد نقدینگی یکی یکی از این عوامل این است که بعد از 5 سال به زیر 25 درصد رسیده و به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: تراز تجاری یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ ارز است. تراز تجاری سال گذشته 152 میلیارد دلار بود و 86 میلیارد صادرات و 66 میلیارد واردات داشتیم. تراز تجاری کالا 20 میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ رشد کشور سومین عامل موثر بر نرخ ارز است، گفت: بر اساس گزارش برآوردی صندوق بین المللی پول، ایران در بین 30 کشور دومین نرخ رشد را داشته است. از نظر رشد هم وضعیت خیلی خوبی داشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت ارز در ایران چیست؟، افزود: سال گذشته سیاست تثبیت را اجرا کردیم و دو بازار کالای اساسی و ارز را برای تامین ارز مورد نیاز کشور ایجاد کردیم. از 28500 تومان برآورده شد. 20 میلیارد دلار 28500 تومان برای تمام کالاهای اساسی کشور اعم از دارو، کالاهای کشاورزی، لوازم پزشکی و غیره پرداخت کردیم. در نظر داریم امسال نیز این سیاست را ادامه دهیم.

فرزین تاکید کرد: در مرکز مبادلات نیز نزدیک به 50 میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها و خدمات قانونی با نرخ کمتر از 40 هزار تومان اختصاص داده ایم. حتی در پایان سال ارز مسافرتی را با نرخ مبادله ای دو برابر کردیم. تمام نیازهای مربوط به آموزش، درمان و … از طریق تغییر برآورده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کاری به نرخ کانال ها و بازار غیررسمی نداریم، گفت: همه نیاز دارند، ارز را ما تامین می کنیم. نیازی به افزودن تعرفه متفاوت به این نیاز نیست. برای کالاهایی که با ارز قابل تحویل نیستند، تکلیف قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تنش های سیاسی در منطقه وجود داشته که مختص کشور ما نیست، گفت: قیمت هر اونس طلا به 2330 رسیده است. طلا در بازارهای جهانی نوسان داشت و همه بازارهای مالی با نوسانات ناشی از ترس حاکم بر بازارها همراه است و در کشور ما نیز همین گونه است. این ترس بر نرخ کانال و بازار غیررسمی که با کالاهای قاچاق و فرار سرمایه مرتبط است، تأثیر گذاشته است.

فرزین در خصوص نرخ دلار در بازار غیررسمی افزود: این نرخ به زودی کاهش می‌یابد، اما این نرخی نیست که در بازار کالا نگران آن باشیم. نباید تعرفه غیررسمی بر اساس قیمت کالا و خدمات ارائه کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام نیازهای قانونی کشور را با دلار نوسانی محدود پوشش خواهیم داد، ادامه داد: ارز 28 هزار و 500 تومانی را حفظ می کنیم و جای نگرانی نیست. اینکه آنها افزایش کالا را با ارز مرتبط می دانند، درست نیست. کلیه کالاهای قانونی با ارز بانک مرکزی تحویل و وارد می شود.

223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا