اخبار روز

سیگنال بانک مرکزی به دلار


به گزارش مانی بان، بازار ارز تهران در اواسط تابستان افت دما را تجربه کرد. اگرچه به دلیل اخبار منفی در حوزه ریسک های منطقه ای نرخ شاخص های پولی افزایش یافت، اما این افزایش با کاهش سطح این ریسک ها و تامین اصلی ارز مورد نیاز بانک مرکزی کشور جبران شد. ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، احتمال درگیری مستقیم این کشور و رژیم صهیونیستی را افزایش داد. در نتیجه با افزایش احتمال جنگ، بازار نیز دچار نوساناتی شد. اما با گذشت زمان و عدم پاسخ مستقیم ایران به این حمله، به تدریج ریسک های شکل گرفته در بازار از بین رفت و بازار به نقطه تعادل خود در هفته های اخیر بازگشت.

نماینده روابط عمومی بانک مرکزی در گزارشی از وضعیت مطلوب حجم پول کشور خبر داد. در این مقاله آمده است: «بانک مرکزی از ابتدا فروردین ماه تا هفدهم مرداد در ماه 1403 معادل 25 میلیارد و 369 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات اختصاص یافته است. تحلیلگران ارز این را سیگنال روشنی برای بازار ارز می دانند. در دو سال گذشته بانک مرکزی با افتتاح مرکز مبادلات ارز و طلا تلاش کرد تا روند تخصیص رسمی ارز را بهبود بخشد. از جمله اقدامات این موسسه می توان به بازنگری فهرست نیازمندی های بورس و سقف و کف هر یک از این اقلام اشاره کرد. با گسترش عرضه رسمی ارز، حجم مراجعه مردم به بازار غیررسمی کاهش می یابد. در نتیجه عمق معاملات آزاد کاهش می یابد. البته این کاهش عمق می تواند دامنه نوسانات بازار را در صورت وجود سیگنال های منفی بیشتر افزایش دهد، اما از سوی دیگر قدرت بازارساز را در کنترل نوسانات نیز افزایش می دهد، زیرا هر چه عمق مبادلات آزاد کمتر باشد، کاهش می یابد. سریعتر انجام می شوند. با حمایت طرف عرضه واکنش نشان دهید.

بازده دلار منفی شد و شکاف ارزی کاهش یافت

روز گذشته همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت ها در بازار رسمی افزایش یافت. هر برگ اسکناس دلار آزاد که روز پنجشنبه هفته گذشته با قیمت 61 هزار تومان به فعالیت خود در بازار پایان داد، دیروز با افت محسوس هزار تومانی در بازار به رقم 60 هزار تومان رسید. مشاهدات حاکی از آن است که ظهر دیروز حتی در کانال 59 نیز بر سر نرخ این ارز مذاکره شد که با بازگشت قیمت اسکناس آمریکایی به این ارقام، شاخص عملکرد از ابتدای سال به حالت منفی بازگشت. دلار آزاد سال گذشته با مبلغ 60 هزار و 200 تومان به فعالیت خود در بازار پایان داد. در نتیجه نرخ این ارز اکنون در منطقه رشد منفی قرار دارد. شرایط نرخ در بازار موازی روز شنبه متفاوت بود. دیروز شنبه بیستم مرداد در ماه، قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی و طلای کشور با افزایش تقریبی 111 تومان به قیمت 48 هزار و 607 تومان معامله شد. با کاهش قیمت دلار آزاد و رشد دلار رسمی، فاصله این دو بازار نسبت به هفته گذشته کمتر شد. در هفته گذشته که نرخ ارز آزاد در نوسان است، شکاف بازار این شاخص به میزان قابل توجهی بیشتر شده است. دیروز شکاف بازارهای ارزی کشور در مقایسه با بازار نیمه دوم سال 23.43 درصد ثبت شد. تیر ماه حدود یک درصد افزایش یافته است.

سکه در نیم کانال 42

کاهش نرخ ارز تاثیر خود را بر بازار طلا نشان داد. روز گذشته با کاهش قیمت دلار آزاد، قیمت سکه طلا نیز دچار نوسان شد. هر قطعه سکه طلای طرح جدید نیز شب گذشته با کاهش حدود 495 هزار تومانی نسبت به قیمت روز گذشته 42 میلیون و 475 هزار تومان معامله شد. یک فعال بازار سکه و طلا در خصوص این افت قیمت به خبرگزاری تسنیم گفت: قیمت طلا، سکه و سکه در بازار کاهش یافته است؛ در عین حال سطح تقاضا در بازار نیز کاهش یافته است. معاملات در ماه صفر همواره کاهش می یابد و این امر باعث کاهش 200 هزار تومانی حباب پولی در شب گذشته شده است. 23 میلیون و 300 هزار و 15 میلیون و 300 هزار تومان.

منبع: دنیای اقتصاد


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا