اخبار روز

سیگنال اولیه پزشکیان به کشورهای عربی منطقه

به گزارش بازتاب آنلاین، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در سخنانی خطاب به ملت‌ها و دولت‌های عرب بر تلاش‌های خود برای برقراری گفت‌وگوی سازنده و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، متن کامل یادداشت اختصاصی پزشکیان برای روزنامه ملی «العربی الجدید» به شرح زیر است:

با هم برای منطقه ای قوی و آباد

اکنون که با رای مردم مسئولیت ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفته ام، می خواهم این سفر را با گفتگو با خواهران و برادران و همسایگان خود در منطقه آغاز کنم تا بتوانیم با هم گامی رو به جلو برداریم. مسیر گفت‌وگوی سازنده و تقویت همکاری و همبستگی بین ملت‌ها و دولت‌های منطقه.

تعالیم جاویدان قرآن: «وَعَثَمُوا بَحْبَلَ اللَّهِ جامع و تفرقوا» و «توحوانوا الالبر و تقوی و لتواوا الاثم و ادوان» و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: «الله الله فی جیرانکم» و امام علی علیه السلام «صل الجار» قبل از الدار» اصول راهنمای ما هستند.

ما در یک جغرافیای واحد زندگی می کنیم و برای رسیدن به یک زندگی خوب که آرمان اسلام و همه ادیان آسمانی است باید دست به دست هم دهیم و به جای منطق قدرت و بهره مندی از مولفه های ملی بر نیروی منطق تکیه کنیم. قدرت و پشتیبانی برای اجرای آنها. ملت‌های ما و نیروهای سرزنده امت اسلامی ساختار منطقه‌ای قوی بسازند.

تا زمانی که در منطقه به وحدت نرسیده و برای آینده ای روشن و بهره برداری مناسب از نعمت های خدادادی و موقعیت استثنایی ژئوپلیتیکی با یکدیگر همکاری نکنیم و زمینه رشد و توسعه کلی منطقه را فراهم نکنیم، برنامه های جداگانه ای برای توسعه ایجاد می شود. توسط کشورهای منطقه موفقیت جدی نخواهد داشت.

گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام و همکاری منطقه‌ای در عرصه‌های مختلف تنها راه برون‌رفت از چالش‌ها و نابسامانی‌های موجود برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردم منطقه از مواهب و مواهب آنان است. بهره بردن از ثروت در ابتدای کار دست دوستی و برادری را به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می کنم تا این هدف محقق شود و گامی واقعی و جدی در راه همکاری برداریم.

ایران و همسایگان عرب و مسلمان آن در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای دیدگاه ها و منافع مشترکی دارند. همه ما مخالف انحصار چند قدرت خاص در تصمیم گیری جهانی هستیم. همه ما مخالف تقسیم جهان و دوقطبی سازی بر اساس منافع قدرت های بزرگ هستیم.

همه ما خواهان پذیرش تنوع فرهنگی و رفع تبعیض و احترام به ارزش های دینی مسلمانان در جوامع دیگر و نهادهای حقوقی و بین المللی هستیم. همه ما مسئولیت و علاقه مشترکی در غلبه بر اسلام هراسی داریم.

التیام و رفع زخم دیرینه اشغال فلسطین مشکل همه ماست. جمهوری اسلامی ایران به مقاومت افسانه‌ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی احترام می‌گذارد و معتقد است برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، ملت فلسطین باید از هر مقاومتی حق داشته باشد. رهایی از اشغال و تأمین حقوق طبیعی و بدیهی خود. این امر به ویژه در حوزه استقلال و حق تعیین سرنوشت و همچنین با حمایت این ملت از اشغالگری، تبعیض نژادی و کشتار جمعی به رسمیت شناخته شد و باید به تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی پایان داد.

تروریسم و ​​افراط گرایی درد مشترک ما هستند و ریشه یابی آنها نیازمند همکاری است. رویارویی نظامی کشورهای منطقه باید بر اساس قانون و عدالت و حقوق مشروع ملت ها پایان یابد و بحران های داخلی از راه های مسالمت آمیز حل شود. تداوم بحران ها و تضادهای درون منطقه ای تنها در خدمت رژیم اشغالگر اسرائیل و قدرت های خارجی است.

ملت های منطقه مستحق توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی هستند و دولت ها باید از پیشرفت یکدیگر حمایت کنند. ایران آمادگی مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و کریدورهای حمل‌ونقل در کشورهای همسایه را دارد و در مقابل نیز آمادگی دارد کشورهای همسایه در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب را وارد جغرافیای خود کند.

جمهوری اسلامی ایران قدرت همسایگان خود را قدرت خود می داند و معتقد است که تقویت همسایگان نباید به ضرر دیگران تمام شود. اولویت اصلی سیاست خارجی ایران گسترش همکاری ها با همسایگان است و دولت جدید در صورت همکاری فعال و متقابل کشورهای منطقه و همچنین روابط دوجانبه به دنبال حفظ و ارتقای رویکرد دولت فعلی در تحکیم روابط با کشورهای همسایه خواهد بود. با آنها بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و ترویج تمامیت ارضی یکدیگر است.

تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین المللی است و کشورهای منطقه و جهان باید به سمت خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی گام بردارند.

همچنین صلح و ثبات پایدار در منطقه خلیج فارس و مقابله با تهدیدات مستلزم ایجاد نظام همکاری و امنیت جمعی میان کشورهای اطراف است.

پرداختن به دوره هرج و مرج و گذار در نظام بین الملل مستلزم ابتکاراتی با هدف هم افزایی منطقه ای و تلاش برای غلبه بر افراط گرایی و سلطه قدرت های بین المللی است. در این چارچوب، کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند با حفظ ارزش‌های فرهنگی خود و تکیه بر آموزه‌های صلح‌طلبانه و مداراگرایانه محور اسلامی، طرفی اساسی در گفت‌وگوهای بین‌المللی و تلاش برای ارتقای صلح و ثبات بین‌المللی باشند.

2929

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا