دانستنی ها

سیگار کشیدن مغز را کوچک می کند

کارشناسان آمریکایی با بررسی اسکن مغز بیش از 32000 نفر به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن روزانه حجم مغز افراد را کاهش می دهد.

به گزارش یورونیوز، نتایج این مطالعه که در مجله ویژه «روان پزشکی زیستی: علوم باز جهانی» منتشر شده است، نشان می دهد که سیگار به عنوان یک عامل خطر قابل پیشگیری، با کوچک شدن مغز همراه بوده و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

دانشمندان قبلاً می دانستند که بین سیگار کشیدن و کاهش حجم مغز رابطه وجود دارد، اما نمی دانستند کدام یک بر دیگری تأثیر می گذارد.

برای کشف این رابطه، کارشناسان در این مطالعه تاریخچه سیگار کشیدن، داده های ژنتیکی و اسکن مغز افراد را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که استعداد ژنتیکی فرد منجر به تمایل به سیگار می شود و سیگار کشیدن باعث کاهش حجم مغز می شود.

ما قبلا می دانستیم که سیگار برای سلامت قلب و ریه مضر است، اما این اولین بار است که دانشمندان متوجه اثرات منفی سیگار بر روی مغز می شوند.

در این مطالعه، کارشناسان دریافتند که مغز افرادی که سال ها پیش سیگار را ترک کرده اند، کوچکتر از مغز افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

با نتایج این تحقیق، ترک سیگار برای افراد سیگاری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

این داده ها نشان می دهد که ترک سیگار مغز را به اندازه اصلی خود باز نمی گرداند، اما ترک سیگار ممکن است از آسیب بیشتر به مغز جلوگیری کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا