سبک زندگی

سیر تکاملی کووید در بدن مرد هلندی!

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، پرونده تاسف بار یک مرد هلندی که بیش از یک سال و نیم است که به کووید-19 مبتلا شده است، در گزارشی جدید مستند شده است. با مدت زمان عفونت 613 روز، این مورد طولانی ترین عفونت کووید است که ما می شناسیم. در واقع، این عفونت به قدری طول کشید که ویروس فرصت جهش به نوع جدیدی در بدن این مرد را داشت.

به گزارش زومیت، این مرد 72 ساله هلندی سابقه سلامتی پیچیده ای داشت. او قبلا پیوند سلول های بنیادی را برای درمان نوعی سرطان خون انجام داده بود. اما بعداً به سرطان دیگری به نام لنفوم سلول B منتشر (DLBL) تشخیص داده شد. در نتیجه داروهایی که برای درمان بیماری خود مصرف کرد، این مرد از نارسایی شدید سیستم ایمنی رنج می برد. این بدان معنی است که ابتلا به یک مورد جدی کووید-19 همیشه به عنوان یک خطر بالقوه برای او تلقی می شود.

مرد هلندی در فوریه 2022 به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی بادی های مونوکلونال و استروئیدها درمان شد. اما متاسفانه داروها جواب نداد و عفونتش ادامه پیدا کرد. اگرچه این مرد قبل از بیمار شدن چندین دوز از واکسن کووید دریافت کرده بود، اما هیچ مدرکی دال بر پاسخ آنتی بادی در بدن او وجود نداشت.

بیمار بیش از 600 روز به ویروس آلوده بود و مجبور شد چندین بار در بیمارستان بستری شود. با این حال، پس از مدت بسیار کوتاهی و تنها 21 روز پس از اولین درمان، او علائم جهش ویروس را نشان داد. در ابتدا، توالی یابی نشان داد که ویروس در بدن مرد تحت درمان با سوتروویماب جهشی پیدا کرده است.یکی این مربوط به داروهایی است که بیمار با آنها درمان می شود.

این ویروس بیش از 50 بار در بدن بیمار جهش یافت

تجزیه و تحلیل بیشتر 27 سواب بینی جمع آوری شده بین فوریه 2022 و سپتامبر 2023 نشان داد که ویروس بیش از 50 بار در بدن این مرد جهش یافته است. برخی از این جهش ها در پروتئین سنبله رخ داده است. رویدادی که نشان می دهد ویروس برای فرار از سیستم ایمنی انسان سازگار شده است.

مشکلات اساسی سلامتی مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری طولانی مدت در بیمارستان و نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از ابتلای دیگران بر کیفیت زندگی این مرد تأثیر گذاشته بود. به گفته تیم پزشکی، هیچ مدرکی مبنی بر انتقال نوع جهش یافته در بدن این مرد به سایر افراد جامعه وجود ندارد.

این بیمار در اکتبر 2023 بر اثر عود بیماری زمینه ای خود فوت کرد. در حالی که تاکنون چنین مورد طولانی مدتی مشاهده نشده است، از سوی دیگر، این یک واقعیت شناخته شده است که عفونت های مداوم با ویروس کرونا که باعث کووید-19 می شود مرتبط است. برخی از مطالعات اخیر نشان می دهد که از هر 100 عفونت تنها سه مورد بیشتر از یک ماه طول می کشد.

مشکل این است که هر چه ویروس بیشتر در بدن انسان تکثیر و رشد کند، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های ایمنی گریزان دارد. این یکی این یکی از نظریه هایی است که در مورد منشاء Omicron ارائه شده است. شایان ذکر است که هر جهش یافته به یک نوع نگرانی تبدیل نمی شود. با این حال، نظارت بر عفونت‌های مداوم و اطمینان از اینکه بیمارانی که از قبل شرایط پزشکی دارند، بهترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کنند، همچنان مهم است.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت ابتلای مرد هلندی به کووید بسیار طولانی بود؛ با این حال، عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دچار نقص ایمنی بیشتر از جمعیت عمومی است. مطالعات بیشتر توسط تیم ما نشان داده است که طولانی‌مدت -عفونت‌های طولانی مدت از یک ماه تا دو سال در بیماران مبتلا به نقص ایمنی بستری در بیمارستان.» «اما به طور کلی، عفونت‌های طولانی‌مدت نادر هستند، زیرا افراد دچار نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند».

پرونده مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

227227

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا