دانستنی ها

سیب ها را پوست بگیرید؛ تحقیقات اخیر ثابت کرده است که سموم از بین نمی روند

یافته‌های یک مطالعه علمی جدید نگرانی‌های مصرف‌کننده را در مورد اثرات بقایای آفت‌کش‌ها بر محصولات باغی تقویت می‌کند و شواهد جدیدی ارائه می‌کند که شستن میوه‌ها قبل از خوردن نمی‌تواند انواع مواد شیمیایی سمی را که معمولاً در کشاورزی استفاده می‌شود، از بین ببرد.

به گزارش یورونیوز، این مقاله روز چهارشنبه 7 آگوست (17 مرداد) منتشر شده است مرداد 1403) منتشر شده در مجله “Nano Letters” انجمن شیمی آمریکا.

گزارش مصرف کننده غیرانتفاعی در ماه مه گفت که تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان داد که 20 درصد از 59 گروه مختلف میوه و سبزیجات حاوی سطوح باقی مانده آفت کش هستند که “خطرات قابل توجهی” برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

هدف اصلی این مقاله جدید به اشتراک گذاشتن جزئیات فنی فرآیندی است که نویسندگان برای تشخیص بهتر آثار آفت‌کش‌ها در محصولات خوراکی توسعه داده‌اند. با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند که آموزش مصرف کنندگان در مورد ناکارآمدی شستشوی میوه مهم است، زیرا شستشو با روش های رایج ممکن است ایمنی لازم را ایجاد نکند.

در این مقاله آمده است: «تمیز کردن مرسوم میوه ها نمی تواند به طور کامل آفت کش ها را از بین ببرد.

به عنوان مثال، پس از شستن یک سیب به روش سنتی، محققان دریافتند که “نتایج تصویربرداری نشان دهنده نفوذ آفت کش ها از لایه پوست میوه به لایه گوشتی است.” با استفاده از فناوری پیشرفته، نویسندگان دریافتند که اگر پوست سیب به همراه مقداری از لایه پالپ حذف شود، آلودگی آفت کش ها کاهش می یابد.

نتایج تصویربرداری ثابت می کند که پس از شستن میوه، آفت کش ها از لایه پوست میوه به لایه گوشتی نفوذ می کنند.

دانگدونگ یه، استاد دانشکده مواد و شیمی دانشگاه کشاورزی آنهویی چین و نویسنده اصلی مقاله، گفت: «این تحقیق که در زمینه مطالعات ایمنی مواد غذایی طبقه بندی شده است، با هدف ارائه راهنمایی های بهداشتی به مصرف کنندگان است. وی ادامه می دهد: این تحقیقات به جای ایجاد ترس های بی اساس نشان می دهد که پوست کندن میوه برخلاف روش شستشوی معمولی می تواند تقریباً تمام باقی مانده های آفت کش ها را به طور موثری از بین ببرد.

مایکل هانسن، محقق ارشد در Consumer Reports گفت: این تحقیق جدید می تواند به دانشگاهیان و کارشناسان دولتی کمک کند تا درک بهتری از نحوه باقی ماندن آفت کش ها در غذاها و نحوه محافظت بهتر از مصرف کنندگان داشته باشند.

هانسن گفت: “این تحقیق برای درک نحوه نفوذ آفت کش ها ارزشمند است زیرا شواهد علمی دیگری است که به شما می گوید فکر نکنید که شستشو به تنهایی به شما کمک می کند.” او گفت.

خطرات ناشی از آفت کش ها

درست است که خطرات سلامتی ناشی از آفت کش ها در مطالعات علمی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما بیشتر آنها بیشتر بر استفاده از آنها توسط کشاورزان متمرکز شده اند تا تغذیه مصرف کنندگان. علاوه بر این، وزارت کشاورزی ایالات متحده و سازمان غذا و داروی ایالات متحده بر این باورند که باقی مانده آفت کش ها در غذاها اگر در محدوده قانونی باشند، به طور کلی یک نگرانی بهداشتی نیستند.

این دو سازمان ده‌ها سال است که سطوح باقیمانده آفت‌کش‌ها را در مواد غذایی ردیابی می‌کنند و یافته‌های خود را سالانه گزارش می‌دهند.

در آخرین گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده در مورد آفت کش ها، این آژانس خاطرنشان کرد که 99 درصد غذاهای آزمایش شده دارای بقایای آفت کش در محدوده قانونی هستند و بنابراین “ایمن هستند و برای مصرف کنندگان خطری برای سلامتی ندارند.”

آیا پوست میوه برای سلامتی مضر است یا مفید؟

این نتیجه با یافته های Consumer Reports در تضاد است. Consumer Reports استدلال می کند که محدودیت های قابل قبول دولت بسیار گسترده است.

وزارت کشاورزی ایالات متحده دریافت که بیش از 72 درصد از 10000 نمونه غذا حاوی باقیمانده آفت کش است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا